نوشته شد

آبیاری گرین وال – دیوار سبز

مقدمه

با توجه به گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی مردم به سمت و سوی  ماشینی شدن و فاصله گرفتن از طبیعت ، نیاز به بازگرداندن طبیعت و سبزینگی به زندگی روزمره بیش از پیش احساس می شود ، یکی از روش هایی که می توان فضای سبز را در ساختمان و زندگی خود داشت ، داشتن دیوارسبز ( green wall ) است . امروزه دیوارهای سبز نقش بسزایی در طراحی نما ، روف گاردن ، تراس گاردن و حتی دکوراسیون داخلی ساختمان ها دارند . این دیوارها تصویری زیبا از زندگی طبیعی را در درون ساختمان های سنگی بوجود آورده و باعث سرزندگی محیط می شوند . تعبیه و نگهداری دیوارسبز زنده نیازمند یک سری ملاحظات و عوامل است که از مهم ترین آنها ، می توان به آبیاری این دیوارها اشاره کرد .

با توجه به اینکه آبیاری دستی گرین وال نیازمند کاربر ، زمانبندی و توجه می باشد که غالبا افراد به دلیل مشغله های کاری امکان انجام درست آن را ندارند نیازمند استفاده از روش های مکانیکی و ماشینی آبیاری می باشیم .

طراحی سبزینگی در تراس
مشاهده

سیستم آبیاری باید به گونه ای باشد که به طور منظم ، مؤثر ، به موقع و متناسب با نیاز گیاه ، آبیاری دیوارسبز را انجام دهد و معمولا برای حصول نتیجه مطلوب از سیستم آبیاری قطره ای ( اتوماتیک و یا هوشمند ) برای توزیع آب دیوارسبز استفاده می شود .

در چندین سال گذشته آبیاری قطره ای یکی از مدرنترین و مطلوب ترین انوع آبیاری دیوارسبز بوده که مورد استفاده قرار گرفته است و ضمن تامین مناسب آب گیاهان ، از هدر رفت آب نیز جلوگیری می کند.

طراحی سیستم آبیاری دیوارسبز

سیستم های آبیاری باتوجه به پروژه ها و محصولات مختلف متفاوت هستند رایج ترین سیستمی که در آبیاری گرین وال مورد استفاده قرار می گیرد ، سیستم آبیاری اتوماتیک قطره ای می باشد.

اجزای لازم برای استقرار سیستم آبیاری قطره ای دیوارسبز عبارتند از :

  • شیر آب ورودی از تاسیسات ساختمان برای تامین آب گرین وال
  • منبع آب برای تامین و کنترل فشار مورد نیاز آبیاری
  • شیر برقی برای مدیریت میزان و زمانبندی آبیاری
  • لوله و اتصالات برای اجرای لوله کشی و توزیع آب
  • نازل های تنظیم شونده برای کنترل مقدار آب مورد نیاز هر گیاه

در طراحی سیستم آبیاری اتوماتیک از یک شیر برقی برای زمان بندی آبیاری استفاده می شود که یا مستقیما به شیر آب اصلی وصل می شود یا به منبع آبی که بین شیر اصلی و شیر برقی قرار گرفته و وظیفه ذخیره آب و تامین فشار ثابت و کافی را دارد متصل می گردد ، این شیرها که معمولا دارای دو موتور مجزا می باشند ، هرکدام کارایی خاص خود را دارند . شیر برقی وظیفه روشن و خاموش کردن سیستم آبیاری را دارد که در آن موتور اول تعداد دفعات روشن و خاموش شدن شیربرقی را مشخص می کند و موتور دوم میزان دقایق آبیاری را نشان می دهد. که معمولا تایمر روشن و خاموش شدن شیربرقی یک ساعت تا یک هفته را نمایش می دهد و تایمر آبدهی آن از یک دقیقه تا صد و بیست دقیقه نمایش می دهد و شما می توانید بهترین حالت آبیاری موردنیاز گیاهان خود را تنظیم کنید.

بام سبز آپارتمان – پشت بام سبز
مشاهده

پس از نصب شیر برقی معمولا برای تاسیسات آبیاری قطره ای دیوارسبز از لوله های پلی اتیلن استفاده می شود که نازل های آب پاش و مه پاش به این لوله ها اتصال دارند و آبیاری را انجام می دهند. نازل های آبیاری چند نوع می باشند ، نازل های خودکار و نازل هایی که به صورت دستی تنظیم می شوند . یعنی می توان مقدار خروجی آب را با نازل نیز تنظیم کرد بدین صورت که می توان قطره چکان باشد و یا به صورت آبشاری آب از آن خارج شود. بنا بر نیاز گیاهان خود می توانید مقدار آب ورودی به دیوارسبز را هم از طریق نازل و هم از طریق شیربرقی تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما