نوشته شد

آلاچیق شیشه ای گرد

یکی از آیتم ها و سازه های رایج برای استفاده در بام سبز ، محوطه ، باغ ، کافه و … آلاچیق می باشد که انواع متنوعی دارد و به سبک های مختلفی ساخته می شود که یکی از آنها آلاچیق شیشه ای گرد می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آلاچیق چیست

عبارت است از سایبانی برای ایجاد سایه که در باغ ها ، صحرا ، بام سبز و محل هایی که نیاز به ایجاد سایه است ساخته می شود. سقف یا سایبان بر روی دیوار یا ستونهای جانبی مستقر می گردد و یک فضای نسبتا محفوظ را به وجود می آورد.

آلاچیق دارای ریشه ترکی و به معنای خانه یا محل مسقف از چوب و نی می باشد که به آن آلاجق ، الاچق و یا خیمه نیز می گویند.

انواع آلاچیق

آلاچیق ها متناسب با جنس ، ابعاد ، روش ساخت و یا میزان پوشانندگی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و به اسامی متفاوتی خوانده می شوند که برخی از آنها در ذیل به اختصار تعریف می شوند.

آلاچیق فلزی

آلاچیق فلزی مرسوم ترین نوع آلاچیق است که سقف و سازه ای فلزی و معمولا آهنی دارد که می توان این سازه را با متریال مختلف کاور نمود و یا صرفا با رنگ آمیزی از آن استفاده نمود.

آلاچیق چوبی

جنس بدنه و سقف آلاچیق های چوبی از چوب می باشد که با استفاده از الوارهای چوبی در مقاطع مختلف ستون ها و سقف آن ساخته می شود و در محل های سنتی و یا جنگی بسیار رایج بوده و کلبه ها و آلاچیق ها عمدتا با چوب ساخته می شوند و البته انواع لاکچری آلاچیق چوبی نیز با استفاده از ترمووود ساخته می شود.

آلاچیق چوب پلاست

آلاچیق چوب پلاست که طی چندسال گذشته در بام سبز و محوطه ها مورد توجه قرار گرفته با استفاده از یک سازه فلزی و کاوری از جنس چوبپلاست ساخته می شود. چوبپلاست با توجه به انعطاف پذیری بیشتر نسبت به چوب ،تنوع در رنگ و طرح ، مقاومت بالا در مقابل عوامل محیطی و رطوبت و آفتاب و عدم نیاز به نگهداری در فضاهای لاکچری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آلاچیق پارچه ای

آلاچیق های پارچه ای یا همان سایبان ها دارای ستون هایی از فلز بوده و سقف و دیواره ای پارچه ای دارند که به راحتی قابل نصب و جمع آوری هستند اما با توجه به وزن پایین بهتر است در فضاهای بادگیر مورد استفاده قرار نگیرند.

آلاچیق سیمانی

آلاچیق های سیمانی و یا به طور کلی ساخته شده از متریال بنایی مناسب فضاهای عمومی مانند پارک ها و باغات می باشند که به صورت فیکس در محل اجرا می شوند.

آلاچیق شیشه ای

آلاچیق های شیشه ای به دو صورت کلی ساخته می شوند یا تماما از جنس شیشه و برای محیط هایی مانند تراس و یا سان روم گاردن و یا به عنوان مکملی برای آلاچیق های ساخته شده فلزی ، چوبی ، سیمانی و …

استفاده از شیشه در آلاچیق ضمن حفظ دید و منظر، فضا را در مقابل باد و سرما و گرما محافظت نموده و امکان استفاده از آن به صورت چهارفصل را فراهم می نماید.

آلاچیق پرتابل

آلاچیق ها از نظر روش نصب و ساخت به دو دسته ی آلاچیق ثابت و آلاچیق پرتابل تقسیم می شوند. در روش پرتابل آلاچیق به صورت کارگاهی ساخته شده و در قطعات مختلف به محل منتقل شده و به صورت پیچ و مهره ای مونتاژ می شوند. آلاچیق پرتابل می تواند فلزی و یا چوبی باشد.

پرگولا

تعریف پرگولا به عنوان زیر مجموعه آلاچیق تعریف دقیقی نیست اما با توجه به دارا بودن یک سقف مشبک و ایجاد نیم سایه، گاها به عنوان یکی از انواع آلاچیق نیز دسته بندی می شود.

آلاچیق شیشه ای گرد

پس از آشنایی با انواع آلاچیق ها بهتر می توان در خصوص آلاچیق شیشه ای گرد را تعریف نمود.

آلاچیق شیشه ای گرد به آلاچیقی گفته می شود که با استفاده از سازه ای چوبی یا فلزی ساخته شده و بخش زیادی از دیوارها یا سقف آن از جنس شیشه می باشد و سازه به صورت گرد، گنبدی و یا مخروطی ساخته می شود.

در ساخت آلاچیق های شیشه ای گرد معمولا سقف را برای امنیت بیشتر و همچنین حفاظت بهتر در مقابل تابش مستقیم آفتاب از بالا و جلوگیری از افزایش دمای آلاچیق با استفاده از متریال های تیره مانند چوب پلاست و ترمووود کاور می نمایند. هرچند ممکن است یک یا چند پنجره سقفی نیز تعبیه گردد.

در صورت ساخت آلاچیق شیشه ای با سقف شفاف بهتر است از شیشه های لمینت دوجداره و یا پلکسی استفاده گردد که خطری بابت شکست احتمالی متوجه افراد داخل آلاچیق شیشه ای گرد نباشد.

یکی از آپشن های جذاب آلاچیق شیشه ای گرد با توجه به مدور بودن سازه استفاده از کف گردان می باشد که در نقاط ساحلی ، جنگلی و یا بام ساختمان های بلند بسیار جذاب خواهد بود.

سایبان روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما