نوشته شد

چوب پلاست به عنوان یک متریال نوین در پروژه های روف گاردن، تراس سبز و دوستدار محیط زیست که نه تنها برای تولید آن نیازی به قطع درختان نمی باشد بلکه به عنوان جایگزینی برای انواع چوب در ساختمان سازی و تولید اقلام چوبی، مصرف چوب را کاهش داده و افزایش مصرف و اجرای چوب پلاست منجر به حفظ بهتر محیط زیست و خصوصا ذخایر جنگلی می شود.

اما این متریال جدید و محبوب در صورتی کابردی و مناسب خواهد بود که نکات و جزئیات اجرایی آن رعایت شود و اجرای چوب پلاست به درستی و اصولی صورت گیرد.

چوب پلاست چیست ؟

چوب پلاست متریالی مرکب از دو جز اصلی شامل پودر چوب و مواد پلیمری و پلاستیکی می باشد که با افزودن سایر مواد مکمل و به روش اکستروژن تولید می شود. این متریال در قالب ها و رنگ های متنوع تولید می شود و قابلیت استفاده در نمای ساختمان و آلاچیق و  ساخت اقلامی مانند فلاورباکس و مبلمان روف گاردن ، درب ، صفحه کابینت ، ساخت بام سبز و تراس سبز و … را دارد.

چوب پلاست و محصولات ساخته شده از آن دارای مقاومت بالایی در برابر تنش های دمایی ، بارندگی ، تابش مستقیم آفتاب ، آفات و حشراتی مانند موریانه و سوسک می باشند و در صورت خارج شدن از چرخه مصرف می توان مجددا آن را طی پروسه ای بازیافت نمود و دوباره در چرخه تولید قرار داد.

با توجه به ویژگی های قابلیت بازیافت، قیمت اقتصادی، فرم پذیری، تنوع رنگ و قالب ، مصرف و اجرای چوب پلاست روبه افزایش بوده و شرکت های تولید کننده مصارف جدیدی را برای آن تعریف می نمایند.

اجرای چوب پلاست

جزئیات اجرایی نصب چوب پلاست

اجرای چوب پلاست و نصب اصولی آن نیازمند رعایت جزئیات و استفاده از دیتیل اجرایی صحیح می باشد.

برای اجرای چوب پلاست به عنوان کفپوش و یا در نمای دیوار الزاما باید از شاسی فلزی استفاده نمود چرا که در صورت عدم استفاده از شاسی چوب پلاست در اثر فشار و یا تغییرات دمایی دچار شکستگی می شود. شاسی فلزی با استفاده از پروفیل های آهنی و با فواصل 25 الی 45 سانتی و متناسب با محل و کاربری اجرا نصب می شوند. طبیعتا برای اجرای چوب پلاست در کف و به عنوان دک و کفپوش به جهت اینکه بار بیشتری بر آن وارد می شود و در معرض تردد و آسیب قرار دارد علاوه بر استفاده از پروفیل های مناسب کف باید از در شاسی کشی نیز توجه بیشتری نمود و ضمن کاهش فواصل پروفیل های فلزی از نصب و اجرای دقیق و صحیح آن اطمینان حاصل نمود.

اجرای چوب پلاست

برای نصب چوب پلاست به شاسی در نمای دیوار و اقلامی مانند فلاورباکس و مبلمان روف گاردن از پیچ و برای نصب کفپوش چوب پلاست از بست های پلاستیکی T و یا  Hشکل استفاده می شود. البته انواعی از بست های فلزی نیز کاربرد دارند که در ایران چندان پرکاربرد نبوده و در نمونه نصب های خارجی شاهد آن هستیم که این بست ها دارای کیفیت و البته قیمت بیشتری نیز هستند. در مواردی هم برای نصب پروفیل های لوور چوب پلاست به صورت دکوراتیو به سقف الزاما باید بست و اتصالات فلزی استفاده نمود که در ایران به صورت تولید انبوه و کارخانه ای وجود ندارد و تیم اجرایی پالیزبام برای رفع این مشکل با خلاقیت و به صورت تجربی اقدام به تولید بست های U شکل با ورق گالوانیزه نموده است.

برای نصب و اجرای چوب پلاست علاوه بر لزوم رعایت یکسری دستورالعمل های نصب مانند نحوه شاسی کشی، فواصل طولی و عرضی تایل های چوبپلاست و… تجربه و تخصص پرسنل نصاب بسیار مهم بوده و تاثیر آن در کیفیت نهایی کار مشهود است.

قیمت اجرای چوب پلاست

قیمت اجرای چوب پلاست شامل دو بخش متریال و دستمزد می شود که با توجه به کیفیت تولید چوبپلاست، قالب ، وزن و شرکت های تولید کننده ارقامی در حدود 1.200.۰۰۰ الی 1.500.000 تومان بابت چوب پلاست+ پروفیل آهن + پیچ + بست و پرتی متریال و 15 الی 25% این مبلغ نیز بابت دستمزد نصب می باشد (قیمت ها مربوط به اسفند 1400 بوده بوده و با توجه به نوسانات بالا برای اطلاع از قیمت های روز با کارشناسان پالیزبام تماس بگیرید).

اجرای چوب پلاست

چوب پلاست ارزان

چوب پلاست های موجود در بازار دارای تنوع نسبی بوده و اگرچه در انواع قالب ها و رنگها تشابه زیادی دارند اما کیفیت تولید و متریال مورد استفاده و نحوه تولید آن مختلف می باشد که معمولا در روزها و ماه های اول تفاوت محسوسی ندارند لکن پس از گذشت 6 ماه تا یکسال و اصطلاحا یک دوره گرما و سرمای فصلی به وضوح می توان تفاوت را مشاهده نمود. برخی از شرکت های تولید چوب پلاست برای کاهش هزینه ها از مواد اولیه نامرغوب و دست دوم استفاده می نمایند و با کاهش قیمت تمام شده و ارائه تخفیف های نامتعارف فروش بالایی را ایجاد می کنند اما متاسفانه پس از گذشت زمان با تخریب کار عملا هزینه های مازادی را متوجه کارفرما می نمایند.

اجرای چوب پلاست

برای اطمینان از تامین چوب پلاست گرید یک می توانید با خرید پروفیل های چوبپلاست پالیزوود و اخذ ضمانت با خاطری آسوده از این متریال محبوب و پرکاربرد استفاده نمایید.

معایب چوب پلاست

چوب پلاست در صورت تولید با مواد اولیه مرغوب و خط تولید دقیق و همچنین نصب اصولی و صحیح معایب خاصی ندارد و مزایای آن قابل توجه می باشد اما در صورت استفاده ازمتریال نامرغوب پس از مدتی شاهد رنگ پریدگی شدید، ترک خوردگی، تاب خوردگی و مشکلاتی از این دست خواهیم بود. لذا توصیه پالیزبام استفاده از چوب پلاست گرید یک پالیزوود می باشد چرا که با توجه پر هزینه بودن تعویض و تعمیرات، بهتر است از متریالی با کیفیت بالا در اجرای چوب پلاست استفاده گردد.

چوب پلاست یا ترمووود؟

با توجه به اینکه چوب پلاست به عنوان یک جایگزین برای چوب و به طور خاص ترموود است این سوال پیش می آید که کدام یک از این متریال را باید برای اجرا انتخاب کنیم.

اکسسوری در روف گاردن
مشاهده

برای پاسخ به این سوال به مقایسه این دو متریال جایگزین می پردازیم:

  • چوب پلاست نسبت به ترموود واقعی قیمت به مراتب پائین تری دارد(البته نمونه هایی از ترموود در بازار با قیمت پائین عرضه می شود که فیک و بسیار کم دوام می باشند)
  • چوب پلاست به صورت خود رنگ بوده و ترموود باید رنگ آمیزی شود
  • ترموود نسبت به چوبپلاست حس بهتر و زیبایی بیشتری دارد.
  • ترموود بر خلاف چوب پلاست نیاز به نگهداری و رنگ و رزین دوره ای ندارد.
  • دیتیل اجرایی هر دو تقریبا مشابه است.
  • به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیبات چوب پلاست، امکان آسیب دیدگی توسط موریانه و حشرات را ندارد.
  • چوب پلاست دوستدار محیط زیست بوده و برای تولید آن نیاز به قطع درختان نیست.
  • به لحاظ دوام و مقاومت در مقابل عوامل محیطی چوب پلاست بسیار با دوام تر می باشد خصوصا برای کفسازی نسبت به انواع چوب بسیار مقاوم تر می باشد.
ساخت لانه سگ
مشاهده

یک نوشته

  1. چه عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما