اجزای اصلی روف گاردن

اجزای اصلی روف گاردن

اجزای اصلی روف گاردن شامل آیتم های ضروری می باشد که باید در هر روف گاردنی با هر بودجه ای که مدنظر است، تامین شود. بدین معنا که اگر نتوان بام سبز را با بودجه ای که موجود است به فضایی بسیار کاربردی و با آپشن طراحی و اجرا نمود، حداقل فضایی مناسب و امن را برای بهره مندی کاربران ایجاد نمود.

اجزای اصلی روفگاردن

آیتم های اصلی که هر روف گاردن باید داشته باشد:

جانپناه ایمن

پوشش نماهای نامناسب جانپناه و دیوارهای خرپشته

پوشش نمای نامناسب تاسیسات

پوشش دید همسایه به حریم موردنظر

در ادامه به بررسی هر یک از این آیتم ها می پردازیم.

جانپناه ایمن روف گاردن

در صورت استاندارد نبودن ارتفاع جانپناه روف گاردن، باید اصلاحاتی را جهت ایمن سازی آن انجام داد. ابتدا با توجه به بودجه ی کارفرما متریال مورد نظر انتخاب می شود. متریال مناسب برای جانپناه می تواند چوب پلاست، ترمووود، شیشه، فلز و … باشد. در مرحله ی بعد، بعد از انتخاب متریال با توجه به نوع اجرا و ابعاد آن، طراحی صورت می گیرد. به عنوان مثال در صورت استفاده از چوب پلاست برای اصلاح جانپناه می توان چوب پلاست ها را بافاصله های متفاوت به صورت افقی، مورب و یا عمودی از کف بام تا ارتفاع مورد نظر و یا از روی جانپناه تا ارتفاع لازم اجرا نمود. در صورت اجرای جانپناه از کف بام یا به عبارتی از جلوی جانپناه موجود تا ارتفاع استاندارد می توان علاوه بر ایمن سازی جانپناه، نمای جانپناه را نیز در صورت داشتن متریالی نامناسب، کاور نمود.

لنداسکیپ درمانی – روف گاردن درمانی – باغ های شفابخش
مشاهده

ایجاد حاشیه ای امن یکی دیگر از روش ها برای ایمن سازی جانپناه موجود در روف گاردن است. حاشیه امن می تواند با استفاده از طراحی کاشت و بستر سبزینگی با استفاده از فلاورباکس با متریال مناسب با بودجه، پلانتر باکس، دیوایدر و شن و قلوه سنگ و … نیز ایجاد شود.

کاور نمای جانپناه، دیوار خرپشته و تاسیسات روف گاردن

اگر فضای بام شما نمای نامناسبی داشته باشد می تواند در طولانی مدت بلا استفاده بماند، اما کاور این نماها مسئله ی مهمی برای یک روف گاردن محسوب می شود که می توان هر نمایی که می خواهیم به آن ها بدهیم. متریالی که می توان برای کاور استفاده کرد، در مقاله مصالح روف گاردن اشاره شده است.

پوشاندن این نماها نه تنها برای زیبایی کاربرد دارد، بلکه می توان از در دسترس قرار دادن تاسیسات خطرناک توسط کودکان و یا حفاظت از آن ها نیز استفاده نمود.

روش دیگری که می توان توسط آن تاسیسات و نماهای مدنظر را کاور کرد، استفاده از گرین وال، آبنما و … می باشد که می توان با استفاده از آن به تاسیسات نیز کاربرد داد و نمای بهتری ایجاد نمود.

گلدان چوب پلاست
مشاهده

پوشش دید همسایه به روف گاردن

دربرخی موارد ساختمان مورد نظر از ساختمان های دیگر کوتاه تر می باشد و بقیه ساختمان ها که ارتفاع بیشتری دارند به بام ساختمان پروژه اشراف دارند. در این راستا قسمت هایی از بام که در معرض دید همسایگان قرار دارد را کاور می نماییم. برای این پوشش می توان فریمی را در ارتفاع لازم ایجاد نمود و چوب پلاست را با چیدمان های متفاوت روی آن نصب کرد. یا می توان با استفاده از آیتم های کاربردی تر این مشکل را رفع نمود. بعضی از این آیتم ها می تواند ساخت آلاچیقی با دیواره، آبنما، نرده، دیوار سبز و … باشد.

سایر اجزای اصلی روف گاردن

بعد از انجام اصلاحات لازم هر روف گاردن، به بررسی آیتم های دیگری که وجود آن ها در روف گاردن بعد از موارد بالا ضروری است می پردازیم.

فضای تهیه غذا (باربیکیو و یا مینی بار):

یکی از کاربردهای معمول روف گاردن درست کردن غذا و میل کردن آن در فضای باز می باشد. بر این اساس جانمایی یک باربیکیو و یا طراحی یک مینی بار در روف گاردن می تواند بسیار ضروری و پرکاربرد محسوب شود. قابل ذکر است که طراحی و اجرای این فضا مشمول الزاماتی می باشد که باید برای حفظ کیفیت و عمر آن رعایت کرد.

طراحی استخر در بام سبز
مشاهده

فضای نشیمن:

می توان گفت بعد از ایمن سازی بام، فضای نشیمن یکی از فضاهای اصلی بام سبز می باشد. که بدون آن فضای بام بی بهره می ماند.

سبزینگی:

یکی از دلایل اجرای روف گاردن . توسعه آن در ساختمان های شهری، افزایش سبزینگی شهر، اکسیژن و … می باشد. طراحی کاشت و اجرای بستر مناسب گیاهان روف گاردن بخش مهمی از طراحی بام سبز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما