الزامات روف گاردن برای پایان کار

الزامات روف گاردن برای پایان کار

برای طراحی و اجرای یک روف گاردن علاوه بر دقت در استفاده بهینه از فضای محدود موجود و همچنین تعریف فضاهای متنوع و متناسب با نیاز کارفرما باید با رعایت نکات ایمنی و ضوابط قانونی در خصوص ایمنی و همچنین یکپارچگی منظر ضمن بهره مندی مطلوب از روفگاردن شرایط دریافت پایان کار از طرف شهرداری را فراهم نمود چرا که در صورت عدم صدور مجوزها و تاییدیه های مربوطه ممکن است مجبور به جمع آوری روف گاردن و یا تقبل جرایم و خسارات گردید.

اگرچه در موضوع روف گاردن قوانین یکپارچه و چندان دقیقی وجود ندارد اما در ادامه به بخشی از دستورالعمل ها و بخشنامه ها می پردازیم و همچنین قوانین همپوشانی مانند بار سازه ، ایمنی جانپناه ، اشراف و … را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

به طور کلی قوانین و ضوابط مرتبط با اجرای روف گاردن به دو دسته کلی تقسیم می شوند 1- قوانین الزامی 2-قوانین تشویقی

در ادامه به بررسی الزامات روف گاردن برای پایان کار می پردازییم.

قوانین و الزامات اجرای روف گاردن

از جمله قوانین مرتبط با روف گاردن که نیاز است مد نظر باشد تا اخذ پایان کار ساختمان را با مشکل مواجه نکند شامل رعایت در نظر گرفتن جانپناه و ایمنی بهره برداران، عدم ایجاد سقف ثابت در بام، در نظر گرفتن بار مجاز در ساخت روفگاردن می باشد.

جان پناه در روف گاردن

یکی از الزامات روف گاردن برای پایان کار، جانپناه می باشد. که قوانین آتش نشانی نیز بر ساخت صحیح و ایمن آن تاکید دارد حال با ایجاد فضای روف گاردن بر روی بام و افزایش حضور و تردد افراد بر روی بام اهمیت آن بیشتر شده و طبیعتا سخت گیری بیشتری صورت می گیرد.

بررسی تراس گاردن روما سنتر
مشاهده

در ساخت جانپناه دو نکته را باید مدنظر قرارداد اول اینکه الزاما باید جانپناه دارای ارتفاع و استحکام لازم برای حفظ افراد از سقوط باشد و ثانیا در صورت اجرا و ساخت روف گاردن باید تجهیزات جانبی مانند فلاورباکس ها و یا مبلمان نشیمن به گونه ای در مجاورت جانپناه قرار نگیرند که به عنوان پله توسط کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از ایده های مناسب برای ساخت جانپناه تلفیق جانپناه و آیتم های روف گاردن مانند دیوارسبز یا فلاورباکس ها می باشد که همزمان ایمنی، زیبایی و بهینه گی را به همراه داشته باشد.

عدم ایجاد سقف ثابت در روف گاردن

یکی از نکاتی که در ساخت روف گاردن یا باغ بام باید مدنظر داشت اینکه در صورت ساخت سازه هایی به عنوان آتریوم، اتاق ورزشی ،آبدارخانه و… که مسقف می باشند باید ابتدا مجوز آن از شهرداری اخذ گردد چرا که در صورت ایجاد فضای مسقف برای دریافت پایان کار با مشکل مواجه خواهید شد.

البته راهکاری که پالیزبام برای این موضوع در نظر گرفته ساخت سازه ها به صورت پرتابل و بدون اتصال به بام می باشد که سازندگان برای اخذ پایان کار با مشکل مواجه نشوند.

گلخانه در روف گاردن
مشاهده

در نظر گرفتن بار مجاز در روف گاردن

یکی از مهم ترین الزامات روف گاردن برای پایان کار برآورد میزان بار قابل تحمل می باشد. با توجه به اینکه اجرای روف گاردن بر روی بام وزن مازادی را بر سازه وارد می نماید باید در مراحل طراحی و محاسبه مدنطر قرارگیرد چرا که تحمیل بار اضافه بر سازه ممکن است صدور تاییدیه های نهایی و پایان کار را با مشکل مواجه نماید.

راهکار پالیزبام برای حل این موضوع و همچنین برای ساختمان هایی ساخته شده استفاده از روش پرتابل مدولار می باشد که علاوه بر اینکه بار وارد شده به نسبت بار سبک می باشد کلیه اقلام به صورت پرتابل و بار زنده بوده و نهایتا حدود 30% آستانه بار مجاز را پر می کند.

رعایت کاربری مجاز

در ساخت روف گاردن چنانچه کاربری صرفا برای ساکنین ساختمان باشد منعی ندارد لکن در صورت استفاده های عمومی مانند رستوران، تالار، کافه و … باید به صورت مجزا مجوزات لازم از شهرداری و سازمان های مربوطه اخذ گردد.

قوانین تشویقی اجرای روف گاردن

به طور کلی شهرداری ها به عنوان متولی اصلی ایجاد و افزایش سرانه فضای سبز هرگونه ایجاد فضای سبز توسط شهروندان و سایر ادارات و سازمان ها را به عنوان حرکتی مطلوب و کمک به شهرداری قلمداد کرده و آن را تشویق می نمایند و در همین راستا مصوبات و مشوق هایی را در نظر می گیرند که به برخی از آنها اشاره می نماییم

چوب پلاست چیست ؟
مشاهده

افزایش متراژ ساخت مجاز

مطابق ضوابط موجود در صورت اجرای بام سبز برروی ساختمان های مسکونی و اداری و با در نظر گرفتن روش اجرای روف گاردن به ازای هر متر روفگاردن یک تا سه متر مجوز ساخت اضافه صادر می شود. که این موضوع با توجه به گرانی زمین، مورد استقبال سازندگان بوده و با ساخت روف گاردن علاوه بر ایجاد یک آپشن اضافه ضمن افزایش قیمت ساختمان، با اخذ مجوز اضافه ساخت، ارزش افزوده دوچندانی را بدست می آورند.

جایگزینی حیاط با روف گاردن

یکی از امتیازات شهرداری ها  خصوصا در زمین های کوچک متراژ افزایش درصد ساخت زمین در ازای ایجاد بام سبز بر روی ساختمان می باشد که این مشوق باعث می شود زمین های کوچک متراژ توجیه ساخت پیدا کنند و مالکان از این امتیاز بهره مند شوند.(شرط حذف یا کاهش متراژ حیاط ساخت سه برابری روف گاردن می باشد.)

تخفیف در عوارض و مالیات

در برخی از شهرها که شهرداران و شوراهای شهر اهتمام بیشتری به گسترش فضای سبز عمودی و روف گاردن دارند با در نظر گرفتن تخفیفاتی در عوارض و مالیات اقدام به تشویق شهروندان و سازندگان برای طراحی و ساخت بام سبز می نمایند.

به نظر می رسد با توجه اهمیت روزافزون گسترش فضای سبز و افزایش سرانه آن خصوصا در شهرهای بزرگ در آینده نیز شهرهای بیشتری به فکر تعریف مزایا و مشوق برای سازندگان جهت ایجاد بام سبز خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما