انواع دیوار سبز

انواع دیوارسبز

دیوارهای سبز به گیاهان زنده و سبز عمودی مستقل و یا وابسته به یک ساختار حامی گفته می شود که به استناد یکی از سایت های معتبر آمریکایی به 5 دسته تقسیم می شوند. این مقاله ترجمه شده (Green walls wertical greenery)با این استناد به انواع دیوار سبز و توضیح اجمالی آن می پردازد.

دیوار سبز گسترده تیپ 1

دیوارسبز گسترده عبارت است از یک مجموعه گیاه که به صورت بالارونده که از سازه های عمودی بالا می روند و طی مدت زمان یک تا دوسال می توانند یک دیوار سبز پوشیده شده را تشکیل دهند. برای این کار می توان از گیاهان بالارونده چهارفصل و همیشه سبز یا گیاهان فصلی استفاده نمود که غالب آنها به طور طبیعی با چنگ زدن به دیوارها و سازها عمودی، به سمت بالا رشد می کنند و نیاز به مهار آنها وجود ندارد.

دیوارهای سبز گسترده تیپ 2

دیوار های سبز گسترده به عنوان یکی از انواع دیوار سبز ها، خود در دو تعریف مجزا می گنجد نوع اول که در بند قبلی توضیح داده شد و نوع دوم عبارت است از دیوار سبز هایی مشتمل بر گیاهان با طول رشد زیاد که خود قابلیت چنگ زدن و بالا رفتن از دیوار و سازه ها را ندارند و لازم است با استفاده از مفتول، نرده های چوبی و فلزی، طناب ، بست های پلاستیکی شبکه های سیمی و مواردی از این دست نسبت به کنترل و حمایت رشد آنها رو به بالا اقدام نمود.

آلاچیق شیشه ای روف گاردن
مشاهده

مطلب پیشنهادی : پاسیو سبز

دیوارهای سبز گسترده دارای مزیت های اقتصادی و زیست محیطی بالایی بوده و از طرفی هزینه اولیه نصب و نیاز به نگهداری پایینی دارند که عمر و دوام آنها نیز بسیار بالا بوده و مناسب همه اقشار درآمدی و مناطق مختلف شهری می باشند.

دیوارهای سبز نیمه فشرده (دیوارسبز نیمه متمرکز)

دیوار سبز نیمه فشرده عبارت است از ایجاد دیوارهای سبز با استفاده از نصب فلاورباکس هایی بر روی دیوار و کاشت گیاهان درون آنها و تفاوت این سازه های عمودی سبز با دو نوع قبلی این است که گیاهان از پایه رشد نمی کنند و همچنین می توان ترکیبی از گیاهان بالارونده و ریزشی را کاشت و دیوار سبز متنوع تری را ایجاد نمود.

در این سیستم ها طراحان می توانند با خلاقیت و انعطاف بیشتری اقدام به نصب گرین وال نموده و نمای زیباتری را ایجاد نمایند و در آن از گیاهان مختلف دائمی و فصلی استفاده نمایند و با تغییر در ابعاد و عمق فلاورباکس های دیواری عمق کاشت مد نظر را تامین نمایند.

معایب روف گاردن – فضای سبز عمودی چه مشکلاتی دارد
مشاهده

دیوارهای سبز فشرده (دیوار سبز متمرکز)

دیوار سبز فشرده و یا همان هیدروپونیک یکی دیگر از انواع دیوار سبز می باشد که نسبت به روش های قبلی، نصب و نگهداری و به تبع هزینه بالاتری را دارد. در این سیستم ریشه گیاهان مستقیما در آب قرار گرفته و از طریق سیستم و چرخه نصب شده از طریق مواد مغذی موجود در آب تغذیه می شوند که همین موضوع باعث شده این دیوارها گران و پرهزینه بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری داشته باشند.

دیوارهای سبز هیدروپونیک اگرچه ممکن است زیبایی و فشردگی بیشتری داشته باشد اما با توجه به هزینه ها و آسیب پذیری بالای آن چندان اقبالی نداشته و مورد توجه مالکان و سازندگان قرار نگرفته است و پالیزبام نیز به عنوان متخصص حوزه دیوارسبز این روش را مناسب ندانسته و توصیه نمی کند.

دیوار سبز ایستاده

این دیوارهای سبز در واقع استفاده از درختان بلند ارتفاع و کاشت متراکم آنها در کنار هم است که از گذشته نیز رایج بوده و نمونه های فراوانی از آن را در حاشیه باغات، مزارع و جاده های می بینیم که امروزه نیز یکی از پایه های اصلی بهبود سبزینگی شهرها و امکانی با حداقل مساحت کاشت می باشد.

زراعت عمودی – کشاورزی عمودی چیست ؟
مشاهده

این دیوارهای سبز نیازی به نگهداری ویژه نداشته و صرفا آبیاری کافی و هرس و سمپاشی موردی و سالیانه می تواند بقا و سلامت آن را تضمین نماید.

از طرفی ایجاد دیوارسبز ایستاده در مراکز شهرهایی مانند تهران که تحت تاثیر جزایر گرمایی قرار دارند راهکاری مناسب برای رفع این معضل و کاهش اثرات منفی آن با حداقل هزینه می باشد و در واقع ایجاد این دیوارها به صورت اقتصادی و ارگانیک منجر به زیباتر شدن شهرها، ترمیم محیط زیست پرندگان شهری، بهبود کیفیت هوا و کاهش دمای هوا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما