نوشته شد

بار وارد بر ساختمان در روف گاردن

انواع بار وارد در ساختمان

در دسته بندی بار وارد بر ساختمان در حالت کلی می توان به عناوین و دسته بندی هایی همچون بار مرده، بار زنده ، بار استاتیکی، بار دینامیکی، بار مصنوعی ، بار باد ، بار برف و باران ، بار فشار خاک و فشار آب ، بار انفجار و … اشاره نمود لکن با توجه به اینکه موضوع این مقاله بررسی بار وارده بر یک ساختمان از فضای سبز عمودی شامل روف گاردن ، گرین وال و تراس سبز می باشد به طور کلی بار را به دو دسته بار مرده و بار زنده تقسیم نموده و توضیحاتی در خصوص آن می دهیم.

بار مرده

بار مرده اصطلاحا به ساختمان متصل و فیکس بوده و در طول عمر ساختمان به صورت دائمی و ثابت همراه سازه می ماند مانند وزن خود ساختمان و اجزای ثابت آن.

بار زنده

هر آنچه که بر ساختمان وزن غیر دائمی و قابل تغییری را تحمیل نماید و این وزن قابل جابجایی باشد اصطلاحا بار زنده نامیده می شود مانند وزن انسان و یا هر وسیله و لوازمی که در طبقات و بام ساختمان قرار داده می شود.

بار وارد مرده در روف گاردن

روف گاردن به عنوان آیتمی که معمولا بر روی بام و بالاترین نقطه ساختمان قرار می گیرد باری را بر ساختمان وارد می نماید که طبیعتا مهم بوده و لازم است مورد دقت و محاسبه قرار گیرد.

در ساختمان هایی که روف گاردن و تراس گاردن به صورت بنایی و با استفاده از مصالحی مانند ماسه و سیمان و سنگ و آجر ساخته شده و با ملات به ساختمان متصل می شوند و عملا به عنوان جزئی از سازه ساختمان می باشند بار وارده به ساختمان بار مرده می باشد که این روش با توجه به تحمیل بار مازاد و احتمال آسیب مضاعف در زمان زلزله در حال منسوخ شدن بوده و جز عده کمی از  معماران و سازندگان سنتی ، اخیرا کمتر از این روش استفاده می نمایند.

 تقریبا تنها مزیت این روش نسبت به سایر روش ها صرفه اقتصادی و کاهش هزینه ها می باشد که البته این مزیت هم با گذشت زمان و تحمیل هزینه های جانبی عملا به صرفه نبوده و در نهایت و پس از گذشت چندسال هزینه بیشتری را متوجه ساکنین و مالکان می نماید.

بار زنده در روف گاردن

در نقطه مقابل تحمیل بار مرده در ساخت روف گاردن بار زنده می باشد که به علم و تجربه ثابت شده، در طول زمان و یا در حوادثی مانند زلزله برای ساختمان بهتر بوده و آسیب کمتری به همراه خواهد داشت.به طور کلی در روف گاردن هایی که با روشی به غیر از روش بنایی و استفاده از ملات اجرا می شوند بار وارده به ساختمان بار زنده می باشد.

ایده های طراحی پاسیو
مشاهده

یکی از روش های روز که در دنیا مورد توجه بوده و عموما روفگاردن ها و فضای سبز عمودی با این روش اجرا می شوند روش مدولار پرتابل بوده که در آن با استفاده از مجموعه ای از اجزای پرتابل یک کل ایجاد شده و در واقع بام سبزبا اینکه در دید کلی یک مجموعه دیده می شود لکن از قطعات کوچک و بزرگ قابل جابجایی که برابر طراحی در کنار هم چیدمان می شوند تشکیل شده است و در این روش بار وارده بار زنده و همچنین بار سبک می باشد.

روش های کاهش بار وارده در روف گاردن پالیزبام

با توجه به اینکه یکی از دغدغه های اصلی ساکنین و مالکان برای اجرای روف گاردن بار وارده بر ساختمان می باشد پالیزبام با استفاده از سازه های سبک و پرتابل، بار وارده را به طور محسوسی کاهش داده است.

در روش پالیزبام کلیه اقلام و سازه ها با استفاده از پروفیل های آهن (قوطی آهن) و ورق گالوانیزه و بعضا گلدان های پلاستیکی ساخته شده و از نماپوش های چوبپلاست و یا ترمووود برای نمای کار استفاده می شود و حتی سازه های بزرگتری مانند آلاچیق نیز بدون اتصال به بام و با ساخت یک کلاف فلزی به عنوان پایه سازه ساخته می شود. و در نهایت با چیدمان متنوع اجزای روف گاردن مانند انواع فلاورباکس ها ، آلاچیق و پرگولا ، آبنما ، چمن مصنوعی ، شن و قلوه ، گرانول و استفاده از خاک سبک روف گاردن و یا تراس سبز آماده بهره برداری شده و میانگین وزن وارده بر بام (متناسب با طرح) وزنی در بازه 60 تا 100 کیلوگرم بر مترمربع می باشد که کمتر از نصف بار مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما