نوشته شد

تاثیر روف گاردن بر توسعه پایدار شهری

توسعه شهرها و افزایش ساخت و سازها، موجب نابودی فضاهای سبز طبیعی شده است. با توجه به اهمیت این فضاها در زندگی انسان، ایجاد و احیای فضاهای سبز شهری کمک زیادی به توسعه پایدار در محیط‌های شهری خواهد نمود. در این مقاله به بررسی تاثیر روف گاردن بر توسعه پایدار شهری می پردازیم:

مفهوم توسعه پایدار می‌تواند تعبیرهای متعددی داشته باشد. اما جوهر اصلی آن رویکردی است که دنبال ایجاد تعادل میان نیازهای مختلف و معمولا در حال رقابتی است که ما به عنوان افراد جامعه در پاسخ به محدودیت‌های محیطی، اجتماعی و اقتصادی با آن مواجهیم.

توسعه پایدار نیازهای متنوع همه افراد حال حاضر و آینده را برآورده می‌کند. سلامتی افراد و همبستگی اجتماعی را بالا برده و فرصت‌های برابری را ایجاد می‌کند. در واقع توسعه پیدا کردن راه‌هایی بهتر برای انجام کارهای فعلی و آینده است.

ایجاد بام‌های سبز خصوصا در مراکز پرتراکم شهری، علاوه بر رفع مشکل پایین بودن سرانه فضای سبز، می‌تواند با کاهش هدر رفت انرژی و افزایش عمر مفید ساختمان، نقش موثری در حفظ و ارتقا توسعه پایدار شهری به خصوص در کلان شهرها ایفا نماید.

پروژه تراس سبز میگون
مشاهده

کارکردهای عمومی و تاثیر روف گارن بر توسعه پایدار شهری

1.کاهش خطر وقوع سیلاب در معابر شهری:

با هر بار بارندگی مقادیری از آب‌های روان در معابر شهری جاری می‌گردند که حاصل هدایت بخشی از بارش نفوذ نیافته و تبخیر نشده سیستم‌های زهکشی خانگی و شهری هستند.

در این زمینه بام سبز به عنوان یک فضای سبز با ایجاد بافت اسفنجی و جذب آب باران، باعث کاهش این روان آب‌ها و در نتیجه کاهش احتمال وقوع سیلاب در سطح معابر شهری خواهد شد.

2.بهبود کیفیت هوای شهری:

نقش غیرقابل انکار پوشش گیاهی در جذب آلاینده‌های هوا از یک سو و آزادسازی اکسیژن از سوی دیگر چندیست که مورد توجه قرار گرفته است. با انتخاب نوع مناسبی از پوشش گیاهی بر روی بام‌ها که علاوه بر سازگاری با آب و هوای منطقه و آلاینده‌های محیطی از ماندگاری بالایی برخوردار باشند، می‌توان به سالم‌تر شدن هوای کلان شهرها کمک کرد.

3.حمایت از تنوع زیستی مناطق مختلف و حفظ آن‌ها:

گیاهان دفع کننده حشرات در روف گاردن
مشاهده

بدون تردید ایجاد فضای سبز جدید، به معنای ایجاد زیستگاهی تازه برای تولد و زندگی گونه‌های گیاهی در شهرهاست. ساخت بام سبز نیز به این امر کمک شایان و قابل توجهی می‌کند.

4.جلوگیری از ایجاد جزایر گرمایی در شهرها:

با توجه به مطالعات انجام شده، آلودگی موجود هوای کلان شهرها، دمای هوا در این مناطق را تا 10 درجه سانتیگراد از نواحی طبیعی اطراف بالاتر می‌برد. افزایش پهنه سبز در شهر‌ها به هر شکل و صورتی، همچون بام سبز و روف گاردن، با جذب و کاهش این آلاینده‌های هوایی، نقش مهمی در کاهش و جلوگیری از این پدیده که جزیره گرمایی نام دارد، خواهد شد.

مطلب پیشنهادی : مبلمان فضای باز

5.رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال:

توسعه و گسترش دفرهنگ استفاده از بام‌های سبز در شهرسازی و معماری، باعث ایجاد بازار کاری جدید شامل طراحی، نصب و اجرا و نگهداری از بام‌های سبز می‌شود که این امر موجب رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال برای افراد می‌گردد.

سخن آخر برای تاثیر روف گاردن بر توسعه پایدار شهری

توسعه پایدار به عنوان مهم‌ترین مسئله مورد بحث در زمینه زیست محیطی و سایز زمینه‌های علمی و عملی، اگر چه در نگاه اول شامل هزینه‌های بالایی است، اما بدون شک در طولانی مدت به دلیل عدم لزوم صرف هزینه‌های نگهداری و عدم تخریب توان محیط، سودی دو چندان را نصیب ما می‌گرداند.

بام سبز رامسر
مشاهده

در مبحث مربوط به ساخت روف گاردن نیز، اگر چه هزینه ساخت اولیه به نظر مبلغی قابل توجه می‌آید، اما باید به این نکته توجه نمود که این هزینه بعد از گذشت مدتی کوتاه، با صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به انرژی مصرفی و نگهداری ساختمان نه تنها جبران می‌گردد بلکه منافع عمومی و اختصاصی بسیاری را نیز نصیب افراد ساختمان و سایر شهروندان می‌کند.

تبلیغ و بیان مزایا و صرفه‌های اقتصادی ساخت روف گاردن می‌تواند به ترغیب پیمانکاران، مدیران شهری و شهروندان جهت ایجاد این فضا بر روی بام‌ها بی انجامد و به بهانه‌ای جهت حمایت بیش از پیش مدیران شهری دار زمینه تصویب قوانین حمایتی و در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی تبدیل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما