نوشته شد

خصوصیات روف گاردن

روف گاردن تکنولوژیساخت مدرنی است که امروزه با هدف ارتقا سبزینگی ، پیوند طبیعت و زندگی شهری و کمک به تولید اکسیژن بنا نهاده شده است و هم بر روی بام و هم بر روی تراس سبز و بالکن ها قابل اجرا است وبه عنوان باغ در بام شناخته می شود.درواقع ماهیت و هدف روف گاردن ، خلق فضای سبز بر روی بام ساختمانهاست تا به وسیله آن ، طبیعت بیش از پیش در زندگی ما جاری گردد . روف گاردن شامل خصوصیات روف گاردن و ویژگی هایی است که درادامه به بیان انها می پردازیم.

انواع روف گاردن

  1. روف گاردن روش گسترده : دراین نوع بام سبز ف ریشه گیاهان باید عمق کاشت کمتری داشته باشد. این روش نسبت به سایر انواع روف گاردن ازهزینه ساخت کمتری برخوردار است و فقط شامل یک یا دونوع گیاه و محیط کاشت کم عمق است . روف گاردن گسترده به طور کلی در دسترس عموم نمی باشدو کارکرد چندانی جز ایجاد سبزینگی در بام ندارد.
  2. روف گاردن به روش متمرکز : در این نوع بام سبز ، ازخاک باحجم و ارتفاع زیاد استفاده می شود و ازمدل گسترده گران قیمت تر است و تنها ساختمانهای بزرگ توانایی مالی ایجاد آن را دارند . در این روش ، انواع درختان ، گیاهان زینتی و گل ها با عمق کاشت بیشتر کاشته می شود و در آن مسیرهایی جهت قدم زنی و نیمکت ها و سازه هایی احداث می گردد . این نوع بام ها نیازمند آبیاری، کود دهی و سایر مراقبت ها هستند.
  3. روف گاردن به روش ترکیبی : در این روش از ترکیب نوع متمرکز و نوع گسترده استفاده می شود و دارای ظرفیت بیشتری است که امکان کاشت چمن و انواعدگیاهان بوته ای را دارا است اما در این روش باید به وزن ایجاد شده ناشی از کاشت گیاهان ، توجه ویژه داشت .
  4. روف گاردن به روش مدولار و پرتابل : روف گاردن مدولاغر یکی دیگر از انواع بام سبز است که کشت گیاهان در فلاور باکسها و تری باکس هایی با دولایه بیرونی و درونی تعبیه شده اند لایه بیرونی با متریال چوب پلاست یا ترمووود و لایه درونی باورق گالوانیزه با رنگ پودری کوره ای مقاوم ، تهیه می گردد. این روش به دلیل سادگی در اجرا و صرفه جویی در هزینه های مربوط به تجهیز و نگهداری امروزه محبوبیت بیشتری دارد.
روف گاردن در چهار اقلیم ایران
مشاهده

خصوصیات روف گاردن

  • تصفیه کننده هوا :

روف گاردن از موثر ترین روش ها جهت ایجاد فضای پاک توسط گل ها و گیاهان طبیعی است که تاثیر زیادی بر کاهش آلاینده های موجود دارد و هوایی تمیز را بر روی بام برای ساکنین ایجاد می کند.

  • ارتقا کیفیت بصری فضا :

روف گاردن علاوه بر تاثیر مثبتی که بر روحیه افراد ساختمان دارد ، از لحاظ بصری نیز جلوه ای زیبا و متمایز به بنا می بخشد .

  • متعادل سازی دما :

ایجاد پوشش گیاهی در بام ، تاثیر زیادی بر جذب حرارت تولید شده براثر تابش نور خورشید دارد این امر سبب متعادل سازی دمای ساختماندر فصول گرم سال و در نتیجه سبب کاهش انرژی مصرفی جهت خنک سازی ساختمان می گردد.

در فصول سرد نیز روف گاردن مانع از عبور هوای سرد به داخل ساختمان می شود.

  • عایق صوتی :

گیاهان وخاکی که برای رشد آنها در روف گاردن در نظر گرفته می شود ، همگی به عنوان یک عایق صوتی مطلوب عمل می کنند و تاحد زیادی مانع از ورود صدای مزاحم فضای بیرونی به داخل ساختمان می گردند .

  • افزایش طول عمر سقف :
همه چیز درباره روف گاردن
مشاهده

با توجه به نوع سیستم و ساخت و ساز و سبک مهندسی روف گاردن ، این ویژگی فراهم می شود که بام در معرض شرایط محیطی فرسایشگر قرار نگیرد و طول عمر سقف افزایش یابد و هزینه های ناشی از تعمیر و نگهداری سقف کاهش یابد .

  • ارزش افزوده :

با توجه به استقبال مردم از داشتن روف گاردن در ساختمان به عنوان فضایی جهت گذراندن اوقات فراغت ، گردهمایی و محلی امن جهت بازی کودکان و… با توجه به تاکید ضوابط و مقررات جدید شهرداری بر افزایش سرانه فضای سبز و درنظر گرفتن طرح های تشویقی جهت ساختمانهایی که طرح اجرای روف گاردن دراند ، ایجاد این فضا به ارزش افزوده ملک کمک شایانی می کند و بین خریداران و مصرف کنندگان طرفدار زیادی دارد .

  • روف گاردن گامی برای کمک به زمین :

روف گاردن به عنوان یک فضای سبز و محلی جهت کاشت انواع گیاهان با تولید اکسیژن ، کاهش دمای فضا و ارتقا کیفیت های زیست محیطی ، در بهبود شرایط اکولوژیکی و زیست محیطی زمین موثر است .

تاثیر اصوات مصنوع و طبیعی بر روی فضای روف گاردن :
مشاهده

یک نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما