نوشته شد

دیوار سبز خزه ای – ماس وال

در مقالات قبلی سایت پالیزبام، با دیوار سبز و انواع آن آشنا شده ایم. در این مقاله به بررسی یکی دیگر از انواع دیوار سبز به نام دیوار سبز خزه ای – ماس وال که بروز ترین دیوارسبز داخلی محسوب می شود می پردازیم و با تعریف ، چالش ها و مزایا و معایب آن آشنا می شویم.

دیوار سبز خزه ای چیست ؟

خزه هایی که در طبیعت وجود دارند می توانند طی فرآیندهای آماده استفاده در فضاهای داخلی شما شده و سبزینگی خاص و زیبایی را برای دیوارهای شما به وجود بیاورند. قابل ذکر است که نباید خزه های مصنوعی که با دست ساخته می شوند را با خزه های طبیعی اشتباه گرفت. دیوار سز خزه ای عبارت است از نصب خزه های تثبیت شده در روی قاب ها و دیوارهای داخلی. البته امکان نصب دیوارسبز خزه ای در محیط بیرونی نیز وجود دارد اما فاقد کیفیت و دوام لازم خواهد بود.

چالش های دیوارسبز خزه ای- ماس وال

چالش های زیادی وجود دارد که دیوارسبز خزه ای را برای دیوارهای شما توجیه می کند. در ادامه به برخی از این چالش ها می پردازیم:

  • داشتن دیوار سبز کرو

برای سبز نمودن دیوارهای کرو ، اجرای فلاورباکس های دیواری از جنس های مختلف مثل ورق گالوانیزه، نمد، پلاستیک و … در بخش های کرو دیوار مشکل خواهد بود و به درستی اجرا نخواهد شد. که در این صورت با استفاده از ماس وال و یا استفاده از دیوارپوش های مصنوعی می توان قسمت کرو دیوار ها را کاملا پوشش داد.

  • نگهداری دیوارهای سبز

در برخی موارد کارفرما فرصت یا دسترسی برای نگهداری درست از گیاهان دیوارسبز خود را ندارد که در این صورت، دیوارهای سبز خزه ای به دلیل عدم نیاز به نگهداری خاص و از جمله آبیاری گزینه ای، مطلوب محسوب می شوند.

  • رشد بیش از حد گیاهان دیوار سبز
چیدمان روف گاردن
مشاهده

به علت انتخاب گیاهان نامناسب برای فلاورباکس های دیوار سبز، امکان رشد بیش از حدی وجود دارد که می تواند نمای گرین وال شما را نامناسب جلوه دهد. اگر بخواهیم دیوارسبزی داشته باشید که همواره ثابت باشد، دیوار سبز خزه ای ( ماس وال ) آیتم خوبی می باشد.

  • دیوار سبز بدون حشرات

اگر در مراقبت از دیوار سبز های معمولی کوتاهی صورت بگیرد امکان جمع شدن حشرات در اطراف دیوار در محل افزایش می یابد که باعث نا رضایتی بهره برداران خواهد شد. ولی دیوار سبز خزه ای تثبیت شده به هیچ عنوان این مشکل را ایجاد نمی کند و محل مطلوبی برای حشرات نیست.

مزایای دیوار سبز خزه ای

  • عایق صوتی
  • عدم نیاز به نگهداری، آبیاری، خاک و کود
  • بدون رشد و ثابت
  • بدون ایجاد آلودگی محیطی
  • اجرا و نصب آسان
  • اجرا در اشکال متفاوت و متنوع
  • زیبایی و نمای مناسب
  • عدم نیاز به زهکش و سیستم آبیاری و به دنبال آن هزینه به صرفه تر نسبت به دیوار سبزهای معمولی
  • بدون بو و مناسب استفاده در بخش های مختلف ساختمان های اداری، مسکونی و…

معایب دیوار سبز خزه ای

تنها مشکلی که دیوار سبز خزه ای دارد، محدودیت اجرای آن می باشد. به عبارتی نمی توان در فضاهای باز از آن استفاده نمود. رطوبت و نور آفتاب می تواند به آن ها آسیب برساند و البته به نسبت سایر دیوارهای زنده گرانتر می باشد.

اجرای دیوار سبز خزه ای

خزه از جنس های مختلف از طبیعت جمع آوری می شود و بعد از طی فرآیندی تثبیت انجام می گردد و سپس بر روی بستر های طراحی و ساخته شده  با در نظر گرفتن هماهنگی رنگ ها و اشکال، چسبانده می شوند.

بستری که با توجه به طرح مورد نظر برای دیوار داخلی در نظر گرفته می شود می تواند جنس های متفاوتی داشته باشد که یکی از معمول ترین آن ها mdf می باشند.

طراحی و ایده پردازی

ماس وال ها می توانند در بخش های مختلف فضای داخلی به کار برده شوند. به عنوان مثال برای ساخت لوگوی شرکت های مختلف از خزه ها استفاده می کنند که نمای زیبا و شیک تری را به مجموعه می دهد.

انتخاب خزه های دیوار نیز بر حسب رنگ، شکل و … و هماهنگی آن ها با فضا به روشی اصولی و طراحی شده پیش می رود. استفاده از تکه هایی از تنه های درخت و… نیز می تواند انعکاس طبیعت را برای فضا افزایش دهد.

طراحی و استفاده از دیوار سبز خزه ای ( ماس وال ) موضوعی نسبتا جدید بوده و سابقه چندان زیادی ندارد و به مرور در حال شناخته شدن می باشد و طبیعتا در سال های آینده نمونه های بیشتری از آن را در دکوراسیون منازل، دفاتر و … خواهیم دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما