نوشته شد

دیوار سبز در منزل

دیوار سبز به عنوان یکی از روش های ایجاد سبزینگی و بستر کاشت بوده و یکی از محل های نصب دیوار سبز در منزل و ساختمان های مسکونی می باشد که امروزه نصب دیوار سبز منزل روند روبه رشد و فزاینده ای داشته و اقشار مختلف مردم نسبت به نصب آن در ابعاد و روش های مختلف اقدام می نمایند و از مزایای آن بهره مند می شوند.

در ذیل دیوار سبز را تعریف می نماییم و در ادامه انواع آن را تشریح خواهیم نمود.

تعریف دیوار سبز

به ایجاد بستر کاشت بر روی دیوار یا سازه های عمودی به روش های مختلف برای کاشت گل و گیاهان و پوشش گیاهی، دیوار سبز ( Green wall ) یا باغ عمودی (vertical garden) می گویند که دارای انواع روش های نصب و اجرا و مزیت های خاص خود می باشد.

انواع دیوار سبز

دیوار سبز منزل متناسب با نوع متریال و سبک طراحی به روش های مختلفی تقسیم می شود که در ذیل به رایج ترین دسته بندی آن می پردازیم.

  • دیوار سبز شبکه ای
بهترین روش دکوراسیون پاسیو خانگی چیست
مشاهده

دیوار سبز شبکه ای یا دیوار سبز کابلی یکی از روش های نصب و اجرای دیوار سبز در منزل می باشد. روش آن شامل استفاده از یک فلاورباکس مستقر بر روی زمین و ایجاد شبکه ای کابلی یا فلزی بر روی دیوار می باشد. گیاهان بالا رونده در بستر کاشت یا همان فلاورباکس کاشته می شوند و به مرور با رشد بر روی شبکه ایجاد شده، یک دیوار سبز را تشکیل می دهند. در صورتی که دیوار بیش از 2.5 تا 3 متر ارتفاع داشته باشد در میانه دیوار نیز فلاورباکس هایی نصب می گردد تا گیاهان بتوانند در دو یا چند ردیف کاشته شده و به خوبی سبزینگی مورد انتظار را ایجاد نمایند.

  • دیوار سبز مدولار

یکی از رایج ترین روش های اجرای دیوار سبز در منزل استفاده از فلاورباکس های مدولار و دیواری می باشد که با ایجاد یک شاسی بر روی دیوار یا سازه عمودی و سپس نصب فلاورباکس های فلزی، پلاستیکی و یا نمدی بستر کاشت آماده می شود. مزیت این روش بر روش شبکه ای ایجاد یک سبزینگی یکپارچه بر روی دیوار می باشد. و البته به دلیل استفاده از تعداد فلاورباکس و گیاهان بیشتر و شاسی کشی، نسبتا پرهزینه تر می باشد.

  • دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار سبز هیدروپونیک را می توان به نوعی زیر مجموعه دیوار سبز مدولار (دیوار سبز باکسی) دانست با این تفاوت که در این روش از خاک استفاده نمی شود و گیاهان مستقیما در آب نگهداری می شوند و مواد مغذی و مورد نیاز گیاه از طریق آب در اختیار گیاه قرار داده می شود و البته این روش با توجه به نیاز به سیستم های سیرکوله و تغذیه از طریق آب نیاز به مراقبت و نگهداری داشته و به نسبت سایر روش ها هم نصب و هم نگهداری پرهزینه تری دارد و نصب این دیوار سبز در منزل چندان مناسب و مورد توصیه پالیزبام نمی باشد.

  • دیوار سبز طبیعی

دیوار سبز طبیعی یا ارگانیک را می توان همان روش سنتی دانست که در منازل و حیاط های نسبتا قدیمی دیده می شود و معمولا با کاشت گیاهان رونده در باغچه و یا گلدان های خانگی و هدایت آن بر روی دیوار یک دیوار سبز طبیعی ایجاد می شود.

مناسب ترین روش نصب دیوار سبز در منزل

با توجه به تشریح انواع دیوار سبز در بخش های قبلی می توان در خصوص اینکه کدام دیوار سبز در منزل مناسب تر است اعلام نظر نمود. توصیه پالیزبام برای نصب دیوار سبز در منزل استفاده از روش مدولار و در صورت محدودیت هزینه و یا تمایل بهره بردار به سبزینگی کم تراکم، دیوار سبز شبکه ای یا کابلی می باشد. در پالیزبام فلاورباکس های دیوارسبز با استفاده از ورق گالوانیزه تولید شده و پس از رنگ آمیزی در کوره رنگ آماده نصب و کاشت می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما