نوشته شد

دیوار سبز و روف گاردن در هلند :

امروزه دیوارهای زنده یا همان دیوار سبز و همچنین گرین روف رونق بسیاری در کشور هلند دارد و بام سبز و دیوارسبز به عنوان دو آیتم رایج در طراحی ها توسط معماران و سازندگان مورد استفاده قرار می گیرد .

با توجه به اینکه در هرجا که محدودیت فضا وجود داشته باشد معماران و طراحان به فکر استفاده متعدد و بهینه از فضا می افتند این موضوع در هلند نیز به عنوان یک چالش مطرح است و از حدود 40 سال پیش تا کنون بر استفاده از فضاها به عنوان دیوار سبز و بام سبز تمرکز شده و البته طی 2 دهه گذشته پیشرفت زیادی داشته است.

از حدود 10 سال گذشته ذهنیت معماران هلندی نسبت به بام سبز و دیوار سبز و به طور کلی فضای سبز عمودی تغییر کرده و بر جنبه های مثبت آن مانند بهبود کیفیت آب و هوا ، حفاظت بهتر از سقف و دیوارها در مقابل بارندگی ، رطوبت ، کمک به تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست ، کم کردن اثرات منفی جزایر گرمایی و … تاکید بیشتری می شود.

طی یک دهه گذشته پروژه های تحقیقاتی زیادی در هلند در خصوص اثرات و مزیت های فضای سبز عمودی و بام سبز انجام شده و سطح آگاهی عمومی در این خصوص با استفاده از برنامه های آگاه سازی و توجیهی افزایش یافته است و همچنین در کنار گسترش فضای سبز عمودی و فضای سبز شهری موضوع مدیریت آب و همبستگی آن با فضای سبز و پوشش گیاهی نیز به عنوان موضوعی به روز و مرتبط در کانون توجه مدیران شهری در هلند می باشد.

عملکرد حمایتی شهرداری ها برای ترویج روف گاردن

از سال 2008 میلادی شهرداری ها در سه شهر مهم هلند ( گرونینگن ، روتردام و آمستردام ) با رویکرد بهبود تنوع زیستی و کیفیت هوای شهرها ، اقدام به اجرای طرح های حمایتی و پرداخت یارانه برای اجرا و نصب بام سبز نمودند و به دنبال این تجربه موفق ، طی یک دهه گذشته شهرهای دیگری نیز مانند آیندهون ، شیدام ، هیمسکرک و … این رویه حمایتی را در پیش گرفته اند.

هر یک از شهرداری ها قوانین حمایتی مختص به خود را داشته و متناسب با بودجه شهرداری معمولا بین 25 تا 50 یورو در هر متر مربع و تا بیش از 50% مجموع هزینه های اجرا و نصب گرین وال را پرداخت می نمایند و البته متقابلا اجرای بام سبز را برابر استاندارد و مقرراتی مشخصی می پذیرند.

روتردام به عنوان شهری پیشرو در حوزه روف گاردن و دیوار سبز

در میان شهرهای هلند می توان به صورت موردی به روتردام به عنوان یکی از پیشرو ترین و مترقی ترین شهرهای هلند و حتی اروپا اشاره نمود شهرداری روتردام یک کمپین برای کاهش بیش از 50 درصدی انتشار گاز co2 را آغاز نموده که بخش قابل توجهی از این پروژه با تمرکز بر گسترش سقف های سبز و فضای سبز عمودی طراحی شده است.

بام های سبز ضمن افزایش زیبایی و بهبود منظر شهری در روتردام باعث بهبود کیفیت هوا و افزایش طول عمر ساختمان ها شده اند و شهرداری روتردام ضمن تشویق صاحبان منازل مسکونی و سازندگان به استفاده بیشتر از بام سبز ، خود نیز برای گسترش این فرهنگ و الگوسازی اقدام به نصب سقف های سبز در برخی از ساختمان های شهرداری نموده اند.

شهرداری روتردام برای ساخت و نصب 000/800 مترمربع بام سبز تا سال 2030 میلادی برنامه ریزی نموده و به سرعت در حال گسترش این موضوع است و تاکنون نیز حدود 000/35 مترمربع بام سبز در این شهر نصب شده و یا طراحی و کارهای اولیه ی آن انجام شده است.

دولت هلند و حمایت از گسترش روف گاردن

هلند در معماری سابقه طولانی و اعتبار زیادی دارد و همچنین دارای ساختمان های سبز زیادی می باشد و از طرفی نیز از نظر علمی جایگاه ویژه ای در دنیا دارد به همین دلیل دولت مرکزی هلند در فعالیت های نوآورانه در حوزه بام سبز و دیوار سبز حمایت می کند

از جمله حمایت های دولت هلند ، تصویب آیین نامه ای برای کارآفرینان می باشد که تخفیف های ویژه ای در پرداخت مالیات سرمایه گذاری های دوستدار محیط زیست تعریف نموده است که با همکاری وزارت خانه های دارایی و مسکن در حال انجام است مطابق این آیین نامه سرمایه گذاران می توانند تا 40 درصد هزینه ها را با سرمایه گذاری های دوستدار محیط زیست از سود خود کم نموده و مالیاتی بابت آن پرداخت ننمایند.

روف گاردن اصفهان
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما