نوشته شد

رواق و پرگولا در روف گاردن و محوطه

رواق و پرگولا در روف گاردن

استفاده از رواق و پرگولا ها در گذشته در معماری ، خصوصا معماری ایرانی و اسلامی مرسوم بوده و در کنار سایر بخش هایی از ساختمان مانند اتاق ، ایوان، حیاط و… رواق نیز اجرا می شده که عموما این فضا در حاشیه و کناره های حیاط و با ایجاد فضایی برای ارتباط دو فضا و یا گاها ایجاد سایه و نیم سایه و کم کردن گزند تابش آفتاب ساخته استفاده می شده است.

اگرچه به طور کلی مفهوم و موارد ساخت رواق از گذشته تا کنون تغییراتی نموده اما یکی از جدیدترین استفاده های معماران و سازندگان تعریف رواق به عنوان بخشی از یک روف گاردن و یا محوطه و فضاهای داخلی است. رواق در بام سبز علاوه بر افزودن زیبایی و ایجاد تنوع در بام می تواند نشانی از فرهنگ و تلفیقی از معماری کهن و معماری نوین باشد و با طراحی مناسب در کنار سایر عناصر و اقلام روف گاردن مانند انواع فلاورباکس ، دیوارسبز ، آبنما ، گیاهان ، مبلمان و یا فضاهای نشیمن استفاده شود که البته لزوم طراحی صحیح و همگونی آن با سایر اجزا و همچنین استفاده از متریال و نصب صحیح در رسیدن به نتیجه مطلوب نقش بسزایی دارد.

اگر بخواهیم تعریفی روان تر و امروزی از رواق ارائه دهیم می توان گفت رواق به نوعی معرف ورودی و مسیر یک فضا می باشد که می تواند با طرح های متفاوت جهت دعوت کنندگی طراحی شوند و در آن ها از عناصری چون نور و رنگ بهره برد.

در برخی از اجرا ها و متناسب با طراحی و همچین نظر کارفرما می توان با قرار دادن فلاور باکس های دارای گیاهان رونده در مجاورت پایه های رواق و استفاده از کابل های نسوز مخصوص گیاهان بالا رونده نسبت به هدایت سبزینگی به بر روی ستون ها و یا حتی سقف رواق به زیبایی بصری آن افزود چرا که معمولا ترکیب و استفاده صحیح از گل ها و پوشش گیاهی در معماری اثر قابل توجهی در بهتر شدن کار نهایی و زیبایی آن خواهد داشت.

متریال ها در ساخت رواق و پرگولا

یک رواق را می توان با متریال و روش های متنوعی ساخت که از مهمترین و رایج ترین متریال می توان از فلز ، چوب ، چوبپلاست، ترمووود ، آجر ، سنگ و سایر مصالح ساختمانی نام برد.

یکی از نکاتی که در ساخت رواق مورد توجه است ، اینکه رواق ها همچون سایر آیتم های مرتبط، در محوطه با متریال های سنگین تر مانند آجر و سیمان و به صورت فیکس شده اجرا می شوند اما در بام سبز و تراس سبز و به طور کلی هرجایی که محاسبه و کاهش وزن اهمیت بالایی دارد با متریال های سبک تر مانند ، پروفیل های آهنی یا استیل، چوب ، چوبپلاست ، ترمووود ، کامپوزیت و سایر متریال سبک طراحی و اجرا می شوند.

رواق های مسقف

می توان جهت ایجاد سایبان در مسیر از رواق های مسقف استفاده کرد. که این سقف ها میتوانند به اشکال گوناگون و متفاوت طراحی و اجرا شوند. سقف ها می توانند حالت صاف و تراز و یا حتی محدبی داشته باشند و به عبارتی وجود طاق را در محوطه یا روف گاردن تداعی کنند.

رواق در پالیزبام

پالیزبام با تجربه ی بالا در اجرای فضای سبز عمودی (روف گاردن، تراس سبز و دیوارسبز ) از بین روش ها و متریال موجود برای اجرای رواق ، متریال سبک تر و روش پرتابل را به جهت زیبایی بیشتر ، سرعت اجرای بالا، قابلیت جابجایی بدون تخریب و عدم تحمیل بار مرده و سنگین، توصیه می نماید و خود عموما در پروژه ها با استفاده از پروفیل های آهنی و نمای چوبپلاست یا ترمووود نسبت به اجرای رواق اقدام می نماید.

روف گاردن شیراز
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما