روف گاردن در قم

روف گاردن قم

شهر قم به دلیل آب و هوای گرم و خشک، نیازمند توسعه فضای سبز عمودی و استفاده بیشتر از دیوارها، بام ها و سایر نقاط قابل استفاده به عنوان بستر کاشت و کاشت گل ها وگیاهان می باشد تا بتوان به صورت نقطه ای و در حالت ایده آل با اثر گذاری بر بهبود کیفیت آب و هوای شهری، میزان مطلوبیت محیط را بالا برد. علاوه بر گزینه هایی مانند محوطه سازی وگرین وال، روف گاردن در قم می تواند آپشنی مناسب و قابل توجه باشد که با استفاده از فضای غالبا رها شده و بلا استفاده ی بام منازل و خصوصا آپارتمان ها، علاوه بر بالا بردن سرانه فضای سبز شهری، فضایی خاص برای ساکنین مهیا نمود که بتوانند به راحتی از روف گاردن استفاده نموده و از قرارگیری در فضای سبز اختصاصی و در دسترس لذت ببرند.

روف گاردن قم

تراس سبز (تراس گاردن) در قم:

تراس سبز نیز در واقع همان روف گاردن است که به دلیل در دسترس نبودن فضای بام و یا نیاز کارفرما به یک فضای اختصاصی و در دسترس تر در تراس منازل و آپارتمان ها در ابعاد کوچک تر اجرا می شود. حساسیت اجرای تراس سبز در این است که بدلیل کمبود فضا، باید حداکثر استفاده از تراس و دیوار ها صورت گیرد و طراحی تراس سبز باید با ظرافت بالایی انجام شود تا ضمن استفاده از آیتم های متنوع امکان بهره بردای مطلوب از آن فراهم گردد.

نکاتی که در ادامه در خصوص روف گاردن نگاشته می شود در خصوص تراس سبز قم نیز صادق است.

انواع روف گاردن در قم

به طور کلی روف گاردن به روش های مختلفی نصب و اجرا می شود اما در اینجا قصد داریم به اجرای روف گاردن در قم بپردازیم. دو روش اصلی که می تواند در شهر قم مدنظر باشد عبارتند از روف گاردن گسترده و روف گاردن مدولار پرتابل که هر یک دارای مزایایی به شرح ذیل می باشد:

سازه در روف گاردن
مشاهده
روف گاردن قم

الف- روف گاردن گسترده : در این روش اجرای روف گاردن به منظور گسترش فضای سبز، بهبود کیفیت بصری و توسعه سرانه فضای سبز شهری انجام می شود که نسبت به سایر روش ها با توجه پوشش گیاهی یکدست و متراکم، توجیه و مزیت زیست محیطی بیشتری دارد اما با توجه به عدم امکان حضور ساکنین و بهره برداران در فضای روف گاردن و استفاده از آن به عنوان محلی برای نشیمن و تفریح طرفدار زیادی نداشته و کمتر اجرا می شود و به طور خاص این روف گاردن در قم تا کنون اجرا نشده است و با توجه به عدم اولویت مسائل زیست محیطی در زندگی اکثر شهروندان ایران به نظر می رسد برای توضیح، تشریح و اجرای آن چندان رغبتی وجود نداشته باشد. لذا پیشنهاد پالیزبام گزینه دوم یعنی روف گاردن مدولار می باشد.

ب- روف گاردن مدولار پرتابل: این روش به عنوان مدل مطلوب و پر طرفدار اجرای روف گاردن در ایران و به تبع در قم می باشد. در روش اجرای روف گاردن مودولار پرتابل، مجموعه روف گاردن از تعدادی اقلام پرتابل مانند انواع فلاورباکس ها، آبنما ، میزو نیمکت، باربیکیو و سازه هایی مانند آلاچیق، آتریوم (آلاچیق چهارفصل)، پرگولا ، دیوار سبز و … تشکیل می شود که ضمن امکان کاشت گل ها و گیاهان متنوع، فضایی مطلوب برای نشیمن و استراحت ساکنین و حتی برگزاری مهمانی و جلسات در محیط روف گاردن را فراهم می نماید.

روف گاردن تهران
مشاهده

ملاحظات روف گاردن قم

برای نصب و اجرای روف گاردن در قم باید نکاتی به شرح ذیل مد نظر قرار گیرد تا بتوان به بهترین شکل از فضای ایجاد شده استفاده کرد و بهره برد.

  • شهر قم دارای آب و هوای گرم، تابش شدید آفتاب و فصل طولانی گرما می باشد به همین دلیل برای روف گاردن قم لازم است از انواع گل و گیاهان مقاوم و مناسب اقلیم استفاده شود چرا که در غیر این صورت با آسیب دیدگی گیاهان عملا فضای بام سبز بلا استفاده شده و جذابیتی برای حضور و بهره برداری نخواهد داشت.
  • به دلایل ذکر شده در بند قبلی، علاوه بر پوشش گیاهی، متریال مورد استفاده در روف گاردن در قم نیز بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت استفاده از متریال نامناسب ممکن است در بازه زمانی کوتاهی شاهد ناکارآمد شدن روف گاردن بدلیل آسیب دیدگی و یا دفرم شدن اقلام و سازه ها باشیم. از طرفی هم استفاده از اقلام سنگی و مصالح بنایی که مقاومت محیطی خوبی نیز دارند بدلیل وزن بالا و عدم امکان استفاده در روف گاردن محدودیت داریم و البته زیبایی و تنوع در اجرا نیز عامل مضاعفی بر این محدویت است
روف گاردن قم

پالیزبام با تجربه بالا در اجرای تخصصی روف گاردن با تولید اقلام روف گاردن با استفاده از پروفیل و ورق های آهنی و گالوانیزه و چوب پلاست یا ترموود و نصب صحیح و اصولی، دغدغه کارفرمایان را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و با چیدمان اقلام سبک، مقاوم و زیبا، روف گاردنی زیبا و با عمر مفید بالا را برای بهره برداران فراهم می نماید.

خصوصیات روف گاردن
مشاهده

مطلب پیشنهادی : مبلمان فضای باز

آبیاری روف گاردن در قم

از مهمترین نکات در حفظ و نگهداری روف گاردن در قم و البته در هر جغرافیای دیگری تامین آب مورد نیاز گیاهان به اندازه کافی و در بازه های زمانی مناسب می باشد. این موضوع در آب و هواهای خشک و گرمی همچون شهر قم اهمیت مضاعفی داشته و احتمال آسیب دیدگی گل ها و گیاهان به دلیل دریافت آب ناکافی و یا دیرهنگام بیشتر است لذا باید در این خصوص تدبیر مناسبی اندیشید تا از آسیب به پوشش گیاهی و به تبع جلوه روف گاردن جلوگیری گردد.

آبیاری روف گاردن به 2 روش کلی دستی و اتوماتیک انجام می شود در روش دستی در صورت حضور فرد متولی و آشنا به مقدار نیاز گیاهان به آب ، آبیاری به صورت دستی انجام می شود و در غیر اینصورت باید از روش اتوماتیک استفاده نمود که در این روش آب مورد نیاز از یک منبع یا شیر آب شهری تامین می شود و با قرار دادن یک شیر یا کنترلر برقی در ابتدای مسیر و انتقال آب به پای گیاهان با استفاده از لوله و نازل، آبیاری پوشش گیاهی به مقدار مورد نیاز هر گیاه و در بازه های مشخص با تنظیم شیربرقی و نازل ها انجام می شود.

همچنین در صورت تمایل کارفرما و یا هوشمند بودن ساختمان می توان با نصب کیت هوشمندسازی سیستم ابیاری را به صورت هوشمند نصب و مدیریت نمود.

کارشناسان پالیزبام آمادگی ارائه مشاوره تخصصی در زمینه طراحی و اجرای روف گاردن در قم و سایر شهرهای کشور و آب و هوای مختلف را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما