نوشته شد

روف گاردن کوچک

برای تشریح روف گاردن کوچک ابتدا لازم است روف گاردن را تعریف نماییم سپس به روف گاردن کوچک، الزامات، مزایا، قیمت و اجرای آن بپردازیم.

روف گاردن چیست ؟

روف گاردن شامل هرگونه ایجاد پوشش گیاهی بر روی پشت بام و یا سقف ساختمان به منظور بهره مندی از مزایای زیست محیطی و یا استفاده به عنوان محلی سرسبز و با طراوت برای ساکنین برای استراحت، برگزاری جلسات، سرو غذا، برگزاری مهمانی و … می باشد که با روش های مختلف و متناسب با موضوع بهره برداری، بودجه مدنظر ، قابلیت ها و وضعیت محل، اجرا می شود.

با توجه به تعریف روف گاردن، اجرای روف گاردن در فضاهای کوچک و یا حتی تراس ساختمان را به عنوان روف گاردن می توان محسوب نمود و قابل ذکر است که روف گاردن می تواند در هر متراژی قابل طراحی و اجرا باشد.

روف گاردن کوچک

الزامات طراحی روف گاردن کوچک

اجرای روف گاردن به طور کلی خود دارای الزاماتی می باشد که ارتباطی به بزرگی و یا کوچکی آن ندارد و به عنوان پیش نیاز باید رعایت شود. از جمله این الزامات عمومی عبارتند از:

  • لزوم ایزولاسیون و عایق مناسب و مقاوم برای سقف به منظور جلوگیری از نشت آب و آسیب به ساختمان
  • طراحی مناسب و استفاده از آیتم های مختلف و متنوع در روف گاردن
  • استفاده از گل و گیاهان مناسب اقلیم و مقاوم در فضای روف گاردن
  • استفاده از خاک فرآوری شده و سبک بر روی بام
  • لزوم رعایت وزن وارد بر ساختمان و سازه
روف گاردن کوچک

در طراحی و اجرای روف گاردن کوچک با توجه به محدودیت فضا علاوه بر لحاظ و رعایت الزامات فوق باید یکسری توجهات بیشتر را نیز مد نظر قرار داد که مهمترین آنها عبارتند از :

  • لزوم استفاده بهینه و حداکثری از فضای محدود روف گاردن
  • استفاده از اقلام و وسایل با ابعاد کوچک و یا جمع شونده مانند میزو صندلی های تاشو
  • کاشت ترکیب گیاهان همیشه سبز و فصلی برای زیبایی حداکثری روف گاردن
  • استفاده از دیوارها و نرده ها برای گسترش فضای بام سبز کوچک
روف گاردن کوچک

قیمت روف گاردن کوچک

روف گاردن کوچک نیز همانند بام سبز قیمت ثابتی نداشته و لازم است قبل از قیمت گذاری با تعامل کارفرما و طراحان پالیزبام طراحی مورد نظر و مطلوب صورت گیرد و برابر آیتم هایی که استفاده شده است و لیست قیمت، برآورد قیمت صورت گیرد. اما طبیعتا با توجه به محدود بودن فضا در روف گاردن های کوچک تلاش می شود از حداقل فضا، حداکثر استفاده صورت گیرد به طور متوسط میانگین آیتم ها در متر مربع بیشتر از حالت نرمال بوده و به همین دلیل میانگین قیمت نیز بالاتر است.

گیاهان مناسب روف گاردن کوچک

در خصوص گیاهان مناسب روف گاردن دو موضوع کلی را باید مد نظر قرار داد و متناسب با آن نسبت به انتخاب و کاشت گل ها و گیاهان اقدام نمود.

اولین فاکتور در انتخاب گل ها و گیاهان، لزوم توجه به این موضوع است باید گل ها و گیاهان مناسب فضای بیرونی و مقاوم در اقلیم باشند به عنوان مثال نمی توان از گل های آپارتمانی و یا گیاهان سایه دوست در طرح کاشت روف گاردن استفاده نمود چرا که در مدت کوتاهی پس از کاشت بدلیل سرما یا گرمای هوا و یا تابش مستقیم آفتاب از بین می روند.

روف گاردن کوچک

دومین فاکتور در انتخاب گیاهان و گل ها برای روف گاردن ، انتخاب گیاهانی است که علاوه بر مقاومت در فضای بیرونی، در فضای حداقلی روف گاردن و یا تراس گاردن دارای تنوع و زیبایی کافی باشند و معمولا برای این منظور توصیه می شود از 3 الی 7 گونه گیاهی استفاده شود.

تاسیسات در روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما