نوشته شد

طراحی روف گاردن برای افراد کم توان

طراحی روف گاردن برای افراد کم توان : همانطور که مشخص است ، خیلی از بخش های شهر شایسته ی رفت و آمد و زندگی افراد کم توان جسمی نیست ، بدیهی است که نمی توان منتظر ماند تا کیفیت زندگی این افراد قابل تحمل شود. در این میان دور از تمام این بی مسئولیتی ها راه هایی وجود دارد تا بتوان محدودیت های بهتر زندگی کردن را رفع کرد و کمی از این نا امیدی ها را نیز جبران کرد. اولین راهکار ، برابر کردن شرایط زندگی در محل سکونت این افراد است . روف گاردن ، تراس سبز ، پاسیوسبز و محوطه آرایی ، نقش بسزایی در این بحث دارند.

دسترسی افراد کم توان به روف گاردن

ساختمان های بسیاری وجود دارند که برای دسترسی داشتن تمام افراد به بام چاره ای نیاندیشیده اند و خیلی از ساکنین مسن و معلول یا امکان تردد به بام را ندارند و یا به سختی تردد می نمایند. معمولا خانه های با آسانسور و بدون آسانسور، چندین پله اجباری به سمت بام را دارند. حال آنکه راه های گوناگونی وجود دارد که بتوان دسترسی به بام را برای تمامی افراد راحت کرد. امروزه وسیله های متفاوتی وجود دارد که بدون نصب کردن یا با نصب این مشکل را حل می کنند. به طور مثال رمپ هایی وجود دارد که روی پله ها قرار می گیرند و در صورت استفاده نکردن قابل جمع شدن هستند و یا آسانسور های کوچکی که به راحتی کار میکنند و برای طی کردن چند پله طراحی شده اند.

روفگاردنی برای تمامی ساکنین

تنها با چند ترفند طراحی ، روف گاردن را می توان قابل استفاده ی تمامی مخاطبین قرار دارد.

مسیر:

قبل از در نظر گرفتن زیبایی مسیر، باید مسیرهایی تعبیه شود که حداقل یکی از آن ها یکپارچگی خود را حفظ کرده باشد و خللی در رفت و آمد افراد ناتوان حرکتی ایجاد نکند. می دانیم که مسیرهای ترکیبی با چوب پلاست و سنگ های قلوه ای ، ترکیب بلوک پلیمری و چمن و در کل مسیر های ترکیبی که اختلاف سطح ایجاد می کنند و یا در طی آن لبه هایی ایجاد می شود با اینکه زیبایی و مطلوبیت کار را دوچندان می نمایند اما مناسب افراد معلول نیستند و درصورت استفاده از آن مسیر دیگری نیز باید ایجاد شود. مسیرهای ترکیبی درست و دارای حاشیه ی مشخص با قلوه سنگ برای افراد نابینا یا مسیرهای یکدست چوب پلاست کار شده برای افراد ناتوان حرکتی، گزینه های خوبی می باشند.

فضاهای مکث روف گاردن :

فضاهای طراحی شده در بام سبز برای نشیمن ، نظرگاه ، غذاخوردن و…. باید به صورت استاندارد و مناسب افراد ویژه نیز طراحی شده باشند. به عنوان مثال خالی گذاشتن فضایی به اندازه استاندارد صندلی ویلچر در بین مبلمان های نشیمن، قرار دادن رمپی مناسب و ایمن در کنار جان پناه برای افرادناتوان حرکتی و  استفاده آن ها از نظرگاه، تعریف هر فضا با عناصر برجسته و مشخص برای تشخیص دادن افراد نابینا، ایمن سازی جانپناه ها با فلاورباکس ، تری باکس و… برای افراد ناتوان مغزی.

اقلام و مبلمان مناسب روف گاردن برای استفاده تمامی ساکنین :

روفگاردن زمانی معنا می یابد که همه ی فضاها و تجهیزات آن ، برای همه ی افراد توانا و کم توان قابل استفاده باشد. در نظر گرفتن اندازه مناسب میز غذا خوری برای راحتی ساکنین استفاده کننده از ویلچر، متناسب بودن اندازه باربیکیو و گازهای استیل محوطه با ویلچر، نشیمن های متناسب افراد ویژه ، استفاده از پرگولا، آلاچیق و سایبان های چتری برای آسایش و راحتی تمامی افراد ، استفاده از اقلام دارای نمای بصری و آوایی زیبا مانند آبنما و یا گیاهان جذب کننده پرندگان ، برای ایجاد آرامش و روحیه درمانی ساکنین خاص و معمولی.

سخن آخر

امید بر آن است تا برای رفع هر محدودیتی به انتظار ننشینیم و خودمان به فکر کیفیت زندگی خود و اطرافیانمان باشیم. ضمن آنکه اجرای روفگاردن ها ، تراس های سبز و محوطه آرایی ها تاثیر بسزایی در جبران بخشی از این فرآیند زندگی دارند و تا حدودی ذهن و جسم افراد خاص کشورمان را به آرامش می رسانند.

در این مقاله به بررسی طراحی روف گاردن برای افراد کم توان پرداخته شد.

بررسی طرح فضای کافه سم بی سم
مشاهده

4 نوشته

  1. برخی ها به قول شما ما رو از یک رمپ دریغ میکنند و برخی ها مانند شما برای طراحی روف گاردن ساکنین معلول هم فکری می اندیشن🙏

    1. وظیفس دوست عزیز

  2. خوشحالم از اینکه روف گاردنمون رو شرکت شما اجرا کرده

    1. ما هم خوشحالیم که برای کارفرمایی مثل شما کار ارائه دادیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما