نوشته شد

طراحی پشت بام سبز – روف گاردن مجزا برای هر واحد یک ساختمان

خیلی از افراد به سبب عدم موافقت همسایگان خود ، قادر به پیگیری و به اجرا رساندن روف گاردن ساختمان خود نیستند . یکی از دلایل موافقت نکردن آن ها ، هم سلیقه نبودن ساکنین در طراحی روف گاردن و یا عدم هماهنگی فی مابین برای استفاده همزمان از روف گاردن و یا عدم تعامل در پرداخت هزینه ها می باشد .

اما این مشکل به راحتی قابل حل می باشد .

طراحی فضاهای روف گاردن توافقی

طراحان پالیزبام برای پشت سر گذاشتن این چالش ، قبل از طراحی بام ، ساکنین را مورد بررسی قرار داده و با هر یک از آن ها مصاحبه ای انجام می دهند تا با خواسته ها ، سلیقه ، تفریحات و روحیاتشان آشنا شوند. سپس بام را بر اساس تعداد واحدی که در ساختمان وجود دارد و تعداد اعضای خانواده هر واحد ، تقسیم بندی نموده و بخش های عمومی مانند باربیکیو ، سینک ، سبزینگی عمومی ، آبنما فضای بازی و … در سایت جایگذاری می شوند .

در مرحله بعد با توجه به بررسی های صورت گرفته شده ، هر فضا مختص به هر واحد با در نظر گرفتن سلایق و نظر کاربر نهایی و از طرفی همگونی و تناسب با کل بام طراحی می شود.

مسیر: با توجه به سلیقه و روحیات هر کارفرما ، مسیر های متفاوتی می توانند ایجاد شوند . همچنین مسیر ها با توجه به در نظر گرفتن توانایی افراد در حرکت نیز بررسی می شوند. و در صورت وجود افراد کم توان در طراحی مسیرها مناسب سازی و تسهیل صورت می گیرد.

آلاچیق: برای برخی از خانواده ها که از چهار فصل بامشان استفاده می کنند ، آلاچیق چهارفصل ( آتریوم ) در نظر گرفته می شود و برای برخی دیگر همان آلاچیق بدون شیشه و برای برخی پرگولا با سقف باز یا پوشیده طراحی می شود.

این نکته قابل ذکر است که با توجه به ابعاد پشت بام ، تعداد استفاده از آلاچیق های مسقف باید محدودیت داشته باشد و از نظر بصری نیز فضا با این سازه ها اشغال و کوچک دیده نشود.

تعریف فضا : فضاهایی که با آلاچیق ، آتریوم و یا پرگولا قابل تعریف و مناسب سلیقه کارفرما نیستند با عناصر و الزامات طراحی دیگری اجرا می شوند. به عنوان مثال برخی از این فضاها با سکو ، سبزینگی ، تغییر کفپوش ، رواق ، مبلمان ، سایبان چتری و… تعریف می شوند.

سبزینگی: گیاهانی که در آن ناحیه قابل رشد هستند با توجه به روحیات کارفرما در هر فضا و هماهنگ با طراحی و اقلیم انتخاب می شوند.

آبنما : برخی از ساکنین از کنار آبنما قرار گرفتن رضایت ندارند و هوای خنک ، رطوبت و صدایی که آبنما ایجاد می کند برایشان نامطلوب است و برخی دیگر خواستار قرار گیری نشیمنشان در کنار صدا و رطوبت آبنما هستند . در همین راستا می توان برای خانواده های دسته ی دوم آبنماهایی به صورت پرتابل به عنوان تجهیزات و یا آبنماهای تلفیقی با سازه های موجود در فضایشان ، طراحی و اجرا کرد .

هماهنگی فضاها

شاید فکر کنید که داشتن فضاهایی متفاوت در بام نمای بصری نامطلوبی را به وجود می آورد اما با رعایت چندین نکته در طراحی می توان از این نامطلوبیت جلوگیری کرد . به عنوان مثال هماهنگی استفاده از متریال ها در سازه ها ، کفپوش و… باید در نظر گرفته شود . همچنین رنگ های به کار گرفته شده در هر فضا قابل مشاهده باشد . گیاهانی که در هر فضا یا فضاهای عمومی بام انتخاب شده اند در چندین طیف رنگی و گونه ای باشند . یا مبلمان هایی که برای هر فضا در صورت نیاز قرار است استفاده شود بهتر است از یک جنس و رنگ باشند .

توافق همسایگان

این راهکار پیشنهاد طراحان پالیزبام جهت رفع این چالش در آخرین مرحله می باشد و مطلوب است که ساکنین مجتمع ها و آپارتمان های مسکونی با توافق و هماهنگی بیشتر ، بام سبزی زیباتر و صمیمی تر داشته باشند و با ایجاد فضایی برای افزایش تعاملات اجتماعی ساکنین و بهبود روابط همسایگی ، ساختمان را به محلی بهتر برای سکونت تبدیل نمایند .

روف گاردن مینیمال
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما