نوشته شد

فلاورباکس های دیوار سبز و انواع آن

دیوار سبز بستری است که با پوششی از گیاهان طبیعی و سبز می تواند زیبایی و طراوت فضای زندگی و محیط های شهری را چند برابر کند. امروزه با توجه به صنعتی شدن زندگی ها و کمبود وقت و زمان برای استفاده از فضاهای سبز شهری و از طرفی افزایش آلاینده های هوا، اجرای یک فضای سبز خصوصی می تواند به افزایش احساس آرامش و سلامت جسم و روان افراد کمک کند که از جمله این فضاها می توان به روف گاردن ، تراس سبز و همچنین دیوار سبز اشاره نمود. دیوار سبز با توجه به شرایط مختلف ، انواع مختلفی دارد و تجهیزات و تاسیسات خاص خود را دارد اما در میان تجهیزات دیوار سبز فلاورباکس های دیوار سبز و انواع آن مهمترین قسمت و بستر اصلی ایجاد این فضاها می باشد.

دیوار سبز انواع مختلفی دارد که می توان به رایج ترین آنها به شرح ذیل اشاره نمود :

دیوار سبز کابلی : که با استفاده از گیاهان رونده بر روی یک سری کابل های مخصوص نصب شده روی دیوار ایجاد و با کشت گیاهان رونده و حرکت و رشد بر روی کابل ها باعث ایجاد سبزینگی و طراوت در فضا می شوند.

دیوارسبز مدولار : این نوع از دیوار سبز با استفاده از فلاورباکس های آماده ی دیواری از جنس فلزی و یا پلاستیکی که بر روی یک شاسی آهنی و یا مفتولی نصب می شوند ، ایجاد می شود که به آن دیوار سبز باکسی و یا دیوارسبز یکپارچه هم می گویند که در بین انواع روش های اجرای دیوار سبز از همه رایج تر می باشد.

دیوار سبز نمدی : نوعی از دیوارسبز است که از یکسری گلجا از جنس پارچه نمدی با قابلیت زه کشی ساخته شده است و گیاه در آن کاشته شده و به صورت عمودی رشد می کند. دیوار سبز نمدی را می توان زیر مجموعه دیوار سبز مودولار نیز دسته بندی و تعریف نمود.

دیوارسبز هیدروپونیک : این دیوارها به نوعی است که در آنها از خاک استفاده نمی شود و ریشه گیاه در آب قرار می گیرد و رشد می کند و مواد مغذی از طریق آب در اختیار ریشه قرار می گیرد.

روش هیدورپونیک بیشتر برای کشت محصولات گلخانه ای مانند توت فرنگی و در اشل صنعتی کاربرد دارد لکن مدتی است که دیوار سبز هیدروپونیک نیز به این روش اجرا می شود اما لازم به ذکر است که این روش با افزایش هزینه و نیاز به نگهداری روشی مطلوب نبوده و ضمن پرهزینه بودن معمولا پس از مدتی درصد ریزش گیاهان در آن بالاتر از سایر روش هاست.

مزایای دیوار سبز

دیوارسبز یا همان گرین وال که معمولا هم در فضاهای داخلی و هم فضاهای خارجی کاربرد دارد دارای مزایای مختلفی ازجمله :

ایجاد فضای مطلوب و آرامش بخش ، زنده کردن فضا ، افزایش ارزش بنا ، بعنوان پوشاننده نواقص روی دیوار ، حفاظت از سازه درمقابل شرایط آب و هوایی مختلف، عایق دمایی و کاهش مصرف انرژی و … می باشد.

جزییات دیوار سبز

هریک از دیوارهای سبز نیازمند فضایی به عنوان بستر کاشت هستند که در این فضاها بسته به محل قرارگیری و خواست کارفرما فلاورباکس های مختلفی قرار می گیرد.

فلاورباکس دیوار سبز پالیربام که در دیوار سبز مدولار استفاده می شوند ، بصورت کارگاهی با استفاده از ورق گالوانیزه ساخته و فرم داده می شود و با رنگ پودری کوره ای رنگ زده می شود.

در دیوارسبزهای کابلی که گیاه روی دیوار به صورت رونده رشد می کند بستر کاشت دو حالت دارد یکی بستر زمین و باغچه که عمق کاشت آن نامحدود است و در حالتی دیگر با استفاده از فلاورباکسهای ساخته شده با ترکیب ورق گالوانیزه و چوب پلاست هست که روی آنها شاسی و کابل کشی نصب شده و در کناره های دیوارها قرار داده می شود.

فلاورباکس های دیوار سبز و انواع آن در پالیزبام

همانگونه که گفته شد فلاورباکس دیوار سبز مهمترین بخش یک دیوار سبز می باشد که به صورت کلی می توان این فلاورباکس ها را به سه دسته فلزی، پلیمری(پلاستیکی) و نمدی تقسیم نمود.

فلاورباکس های فلزی و پلاستیکی در دیوار سبز های داخلی و خارجی کاربرد دارند که نوع فلزی آن گرانتر و با کیفیت تر می باشد و توصیه می شود که تا حد امکان از فلاورباکس های ساخته شده از ورق گالوانیزه و پوشش رنگ الکترواستاتیک استفاده شود.

گلجا یا فلاورباکس های نمدی نیز به عنوان ارزانترین و سبک ترین نوع دیوار سبز می باشند که برای فضاهای داخلی و در ابعاد کوچگ مناسب بوده و سرعت نصب آن بالا بوده و به راحتی قابل جابجایی می باشند.

ارائه طراحی به کارفرما
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما