قلوه سنگ و مصارف آن در روفگاردن

سنگ در روف گاردن

روف گاردن یا باغ بام را می توان با استفاده از روش ها ، اقلام و متریال مختلف طراحی و اجرا نمود که هر کدام از این روش ها و متریال را می توان متناسب با نیاز به کار گرفت . از جمله ی متریال مصرفی که مورد استفاده قرار می گیرد می توان به چوب پلاست ، چمن مصنوعی ، شن و قلوه سنگ و مصارف آن در روفگاردن اشاره نمود که در ذیل به تعریف و کاربردهای قلوه سنگ در بام سبز و لنداسکیپ یا اقلام مصرفی در آنها خواهیم پرداخت .

قلوه سنگ چیست ؟

قلوه سنگ­ ها ، سنگ­ های رودخانه ­ای و یا معدنی هستند که از حریم و بستر رودخانه هاجمع آوری شده و یا پس از استخراج از معادن سنگ توسط دستگاه های سنگ شکن خرد می ­شوند و در محل­ های مناسب و با روش ­های متفاوت ساییده شده و با حذف زاویه های آنها شکل می­گیرند، که البته برخی از آنها در ابتدا بر اثر برخورد با جریان آب شکلی نرم و یکپارچه دارند و براساس سایز و رنگشان سورت و دسته­ بندی می ­شوند .

موارد استفاده از سنگ ­های رودخانه­ ای

قلوه سنگ­ ها با اندازه­ ها و طیف رنگی متفاوت یکی از پرکاربردترین عناصر تزئینی مکمل در طراحی و اجرای روف گاردن ، تراس سبز، پاسیو سبز و محوطه­ سازی ( لنداسکیپ ) محسوب می ­شوند .

مسیر :

بررسی طرح فضای کافه سم بی سم
مشاهده
  • استفاده در حاشیه مسیرها
  • پرکردن حدفاصل بین متریال های متفاوت در مسیر (به عنوان مثال جداکننده چمن مصنوعی و دکینگ چوبپلاست یا دکینگ چوب پلاست و بلوک های پلیمری و …)
  • جداسازی مسیرها و فضا

پوشانندگی سطوح :

  • اطراف استخر
  • کف آبنما ها
  • درون و اطراف باغچه­ ها
  • زیر المان یا مجسمه­ ها
  • درون گلدان ، فلاورباکس و تری باکس­ ها
  • کف سینی های تخلیه انواع فلاورباکس ها
  • آتشدان­ ها
  • گابیون

چرا قلوه سنگ ؟

برای پوشش دادن سطوح بام و یا حتی محوطه­ ها متریال­ هایی وجود دارد که هرکدام ویژگی ، شرایط و کاربرد متفاوتی دارند. استفاده از چمن مصنوعی و پوشش گیاهی ، انواع چوب­ ها و چوب پلاست، شن ، قلوه سنگ ، بلوک های سنگی و پلیمری ، واش بتن ، گرانول و… از جمله گزینه هایی است که می توان از آنها برای این منظور استفاده نمود. قلوه سنگ­ ها در مقایسه با سایر پوشش ­دهنده­ ها از هزینه به نسبت کمتر، نمای بصری مطلوب تر، قدرت پوشانندگی بهتر و اجرای آسان تری برخوردارند.

از جهت دیگر لازم است به این نکته اشاره شود که ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشکی می­باشد و قسمت زیادی از منابع آبی صرف نگه داری و توسعه فضای سبز مناطق خشک می­شود از اینرو استفاده از گل و گیاه و چمن طبیعی برای پوشش دهی روفگاردن­ ها و تراس های سبز علاوه بر نیاز به زیرسازی ، به آبیاری و نگهداری  نیز نیاز دارد ، در همین راستا اگر علاوه بر نکات گفته شده ، مبنا بر کار با هزینه پایین­ تر باشد، قلوه سنگ و شن ­ها و به طور کلی متریال و مصالح ساختمانی می ­تواند با دارا بودن این ویژگی ، مصرف آب را نیز کاهش دهند.

استفاده از روانشناسی رنگ سنگ­ ها در طراحی

در طی طراحی و هماهنگی رنگ سنگ­ ها با متریال­ های دیگر روفگاردن یا به عبارتی منظرسازی خشک، می­توان بر مینای دانستن روحیات ساکنین، جنبه­ ی درمانی را نیز در طراحی لحاظ کنیم.

استفاده از سنگ با طیف رنگی خاکستری :

اجرای بهار خواب در ساختمان - بهار خواب آپارتمان چه بخش هایی دارد
مشاهده

رنگ خاکستری به عنوان یک رنگ خنثی برای افرادی مناسب است که امنیت ، تعادل ، آرامش و سکوت را ترجیح می­دهند ولی باید در طراحی این نکته را نیز مدنظر قرار داد که استفاده­ی بیش از حد از این رنگ میتواند خستگی و دلسردی را به دنبال داشته باشد.

 

استفاده از قلوه سنگ­های سفید :

استفاده از رنگ سفید طرح را ظریف و ایمن جلوه می­ دهد و باعث  تحریک احساس ، خلاقیت و انرژی مثبت در روحیات مخاطبین خود می ­شود . و علاوه بر جنبه­ی روانشناسی ، هماهنگی بهتری بین متریال­های مختلف در روف گاردن و تراس سبز به ارمغان می­ آورد و همچنین در صورت استفاده از آنها در بستر گیاهان ، نمای گیاهان را بهتر نشان می­­ دهد و به همین دلایل ، قلوه سنگ سفید پرکاربردترین رنگ در طراحی و چیدمان بام سبز و تراس سبز می باشد .

قلوه سنگ ­های سیاه :

این رنگ اگرچه چندان پرکاربرد نمی باشد اما بدلیل ایجاد حس قدرت ، آراستگی ، سنگینی و وقار مخاطبین و علاقه­ مندان خاص خود را دارد.

رنگ گرم قهوه ای سنگ ها :

طراحی پشت بام
مشاهده

این رنگ می­تواند استواری ، وحدت ، ثبات و آرامش را در روف گاردن شما به وجود بیاوردو ترکیب آن باسایر رنگ ها از جمله رنگ سفید جلوه ی زیبایی دارد .

در این مقاله درباره قلوه سنگ در روفگاردن صحبت شد. لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما