نوشته شد

قلوه سنگ چیست – تعریف قلوه سنگ رودخانه ای

در اصطلاح و تعریف زمین شناسی به سنگی نسبتا مدور و گرد به قطر 3 تا حدودا 20 سانتی متری  سنگ قلوه یا قلوه سنگ رودخانه ای گفته می شود .

در فرهنگ لغت دهخدا به توده ای بزرگ ، سخت ، طبیعی و معدنی که داری ساختمانی صلب و عناصر و املاح معدنی ، آتشفشانی یا رسوبی که جزیی از پوسته جامد زمین محسوب می شود گفته می شود. در زبان عربی به آن صخره یا حجر می گویند . به تعریفی دیگر سنگ قلوه قطعه سنگی است ، کوچک ، گرد ، نتراشیده و دارای ابعاد حدودی گردو تا پرتقال .

موارد استفاده قلوه سنگ در معماری

سنگ قلوه با رنگ بندی متنوع ، دوام و ماندگاری بالا ، مقاومت در شرایط بیرونی و تنش های دمایی ، در دسترس بودن و قیمت اقتصادی در ساختمان ها و منظر سازی ها از گذشته تا کنون مصارف زیادی داشته است .

در معماری قدیم بناهای زیادی را مشاهده می کنیم که از روی هم چیدن سنگها ساخته شده و در طول قرنها پایدار مانده اند و امروزه نیز معماران در موارد زیادی از قلوه سنگ های تزئینی استفاده نموده و طراحان با استفاده از آن نسبت به بهبود طراحی ساختمان ها و خصوصا محوطه سازی و لنداسکیپ ، روف گاردن ، دیوار سبز و تراس سبز اقدام نموده اند و در ذیل به نمونه هایی از کاربرد قلوه سنگ اشاره می کنیم :

کاربرد قلوه سنگ در منظرسازی و لنداسکیپ :

قلوه سنگ ضمن عبور دادن آب باران و آب های سطحی به داخل خاک مانع تبخیر بیش از حد رطوبت خاک شده و در صورت استفاده از سنگ قلوه سفید و یا مرمر نور خورشید را منعکس نموده ودر فصول گرم دمای محسوس محیط را تا حدودی کاهش می دهد به همین جهت استفاده از آن در پای گل ها و درختان ضمن ایجاد تنوع رنگی و زیبایی بصری باعث کاهش نیاز گیاه به دفعات آبیاری شده نگهداری گل ها را تسهیل می نماید .

قلوه سنگ ها در زری اسکیپ ،اجرای لنداسکیپ زیبا در محوطه ساختمان و منازل ، ویلا ، باغ ها ، بام سبز ( roof garden ) ، اطراف و کف استخر و فضای سبز عمومی بسیار پرکاربرد می باشند .

استفاده از قلوه سنگ در پشت بام :

 قلوه سنگ و شن روشن و سفید در برخی کشورهای گرمسیر در پشت بام ساختمان ها به عنوان پوشش و عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد تا با انعکاس تابش خورشید مانع افزایش دما و در نتیجه کاهش مصرف انرژی برای خنک سازی فضای داخل ساختمان ها گردد هر چند در ایران به دلیل ارزان بودن انرژی و ضعف فرهنگ صرفه جویی این موضوع رایج نبوده و چندان مورد توجه قرار نگرفته است .

استفاده در گابیون ( تورسنگ ) :

گابیون یا تورسنگ که از یک توری یا فنس فلزی پرشده از قلوه سنگ تشکیل شده است یکی از روش های طراحی و اجرای اقلامی مانند آبنما ، میز و نیمکت و مبلمان فضای باز و یا دیوارهای جداکننده در محیط های باز می باشد.بیون

چوب پلاست و مزایای آن - تعریف wpc
مشاهده

 تولید و فرآوری قلوه سنگ :

قلوه سنگ ها یا از بستر رودخانه ها جمع آوری ، سورت بندی و بسته بندی می شوند که البته باعث  آسیب های زیست محیطی بوده و معمولا در این خصوص مجوزهای قانونی با محدودیت صادر می شود و یا اینکه طی یک پروسه مکانیزه با استفاده از سنگ های معدنی فرآوری و تولید می شوند .

سنگ ها و به طور خاص قلوه سنگ ها یکی از متریال به نسبت ارزانی می باشند که مقدار و تنوع کاربرد آنها رو به گسترش بوده و با توجه موضوعات مورد علاقه مخاطبین ، در مقالات آتی در خصوص آنها خصوصا در سرفصل های ذیل بیشتر خواهیم پرداخت :

قلوه سنگ مرمر

قلوه سنگ رودخانه ای

سنگ لاشه

قلوه سنگ از کجا بخرم

قیمت قلوه سنگ رودخانه ای

سنگ لاشه چیست

قیمت قلوه سنگ رودخانه ای

لیست قیمت قلوه سنگ

معدن قلوه سنگ

مرکز فروش قلوه سنگ در تهران

قلوه سنگ یعنی چی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما