قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن

باغ هایی که در پشت بام ایجاد میشوند به آن ها روف گاردن گفته می شود . این باغ ها بام ها را به فضایی مطلوب برای گردهمایی ساکنین فراهم می آورد . در آپارتمان ها که به حیاط و فضای سبز دسترسی ندارند، بهترین مکان برای بهره مندی از فضای سبز  بام است . روف گاردن  در کشور های توسعه یافته سال های زیادی است که مورد استفاده قرار می گیرند ولی در ایران امری جدید محسوب می شوند.

برای ساخت این بخش از ساختمان نیاز است که مجوز هایی دریافت شود و ضوابط و مقرراتی را رعایت کرد. ما در این مقاله قصد داریم، قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن ، و همچنین مجوزهای شهرداری را بیان کنیم.

قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن

الزامات اجرای روف گاردن

در طراحی روف گاردن موضوع مهمی که مطرح است این است که باید در ساخت آن برخی قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن رعایت شود. برخی از این نکات عبارتند از :

  • سقف فضای پشت بام باز باشد
  • کاشت گیاهان و درختان بلند
  • در نظر گرفتن مبل و جایی برای نشستن
  • انتخاب گیاه مناسب
  •  نورپردازی متناسب با فضا
  • انتخاب مصالح مناسب برای کفپوش
  • ضوابط روف گاردن
قیمت کفپوش روف گاردن
مشاهده

اصولا قسمت‌هایی از آپارتمان ها که مالکی برای آن قید نشده ، و همه ساکنین به طور مشترک از آن استفاده می‌کنند، را مشاعات می‌گویند. تامین هزینه ی مشاعات ساختمان بر عهده کلیه ساکنین ساختمان است که سهم هر واحد بر اساس متراژش تعیین می‌گردد. بام هم جز فضاهایی است که مشاع است و همه ی ساکنین اشتراکی از آن استفاده میکنند. پشت بام مانند دیگر مشاعات قابليت تصرف و یا استفاده اختصاصی توسط تعداد خاصی از ساکنین به نحوی که سبب آزار و اذیت سایر ساکنین شود را ندارد.

با مراجعه به مقاله الزامات روف گاردن برای پایان کار نیز می توانید اطلاعات کامل تری در رابطه با قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن دریافت کنید.

قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن

قوانین شهرداری در اجرای روف گاردن

برای استفاده از فضای بام به عنوان روف گاردن دریافت مجوز از ضروریات است .روف گاردن باید طبق ضوابط و استانداردها ساخته شود و بی توجهی به این نکات می تواند باعث بروز خسارت های زیادی شود. فلذا اولین و مهم ترین قدم برای ساخت روف گاردن دریافت مجوز است. امروزه شهرداری با قوانینی که برای روف گاردن دارد از جنبه های مختلف ساخت روف گاردن را حمایت میکند و مشوق شهروندانی است که با ساخت روف گاردن سعی در زیباسازی شهر دارند. در مواردی که پس از پایان کار ساختمان تصمیم بر طراحی و ساخت روف گاردن گرفته شود می توان برای مجوز ساخت روف گاردن به طور مجزا اقدام کرد و پس از اتمام کار آن را روی پروانه ساختمانی که از قبل برای ساخت ساختمان دریافت شده است درج کرد.

اجرای روف گاردن پالیزبام
مشاهده

مطلب پیشنهادی : پاسیو سبز

شهرداری ها قوانین و ضوابط مختلفی برای اجرای روف گاردن دارند که باید به آن ها نیز توجه شود. برخی از مهم ترین این قوانین و ضوابط عبارتند از :

بر اساس ضوابط شهرداری ، اگر یک متر مربع فضای سبز گسترده اجرا شود ، یک متر مربع به مساحت مجاز ساختمان اضافه خواهد شد ؛

بر اساس ضوابط شهرداری ، اگر یک متر مربع  فضای سبز نیمه فشرده اجرا شود ، دو متر مربع به مساحت مجاز ساختمان اضافه می شود ؛

بر اساس ضوابط شهرداری ، اگر یک متر مربع فضای سبز فشرده اجرا شود ، سه متر مربع به مساحت مجاز ساختمان اضافه می شود ؛

به منظور تشویق افراد برای ساخت روف گاردن ، متقاضیان می توانند به ازای هرواحد 5 متر از فضای باز ساختمان کسر کنند به شرطی که 3 برابر فضای سبز اجرا نماید .

در این مقاله به قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن پرداختیم و اطلاعات بیشتری در مقالات بعدی در اختیار شما قرار می دهیم.

روف گاردن و تراس سبز چه نقشی در صرفه جویی انرژی دارد؟
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما