نوشته شد

لنداسکیپ آموزشی – روف گاردن آموزشی

چگونه از روف گاردن و یا محوطه سبز برای آموزش بهره ببریم ؟

طراحی و اجرای یک فضای آموزشی روباز در محوطه و یا بام مدرسه ، دانشگاه ، موسسه ها و … مفیدترین کاری است که می توان انجام داد و از تمامی فضاهای موجود به عنوان محوطه سبز ، بام سبز و یا تراس سبز بهره برد .

الزامات طراحی یک فضای باز آموزشی

قبل از طراحی این فضا در بام باید به طور جدی مقاومت ساختمان و میزان تحمل بار وارده برآورد شود ، تا بتوان از آسیب های وارده از تجمع تعداد زیادی از افراد بر ساختمان جلوگیری نمود . در  مرحله ی بعد زیرسازی های لازمه صورت بگیرد و بام ساختمان به طور کامل عایق شود تا در زمان استفاده و بهره برداری نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد .

بخش هایی از فضا می تواند با درختان سایه انداز و یا سایبان های چتری ، پرگولا ، آلاچیق و … سایه دار شوند و برای مطالعه یا برگزاری کلاس در شرایط آب و هوایی بارانی و یا در روزهای آفتابی ، مناسب باشند . نشیمن هایی که برای کلاس ها در نظر گرفته می شود می تواند مانند سکو یا نیمکت های جداگانه طراحی شوند و یا مانند یک آمفی تئاتر کوچک اجرا شوند . همچنین در بحث طراحی کاشت می توان گل ها و گیاهانی را انتخاب کرد که بتواند با توجه به هدف و نوع کاربران ، عطری خوشایند ، بافت و رنگی زیبا و یا با کاربری های مشخص مثل جذب کننده آلودگی محیط و یا کاهش آلودگی صوتی ایجاد کنند .

بخش مهم دیگری که بسیاری از این فضاها نیاز دارند و پیشنهاد می شود ، صفحه نمایش است که با توجه به مقاله ی سینما در روف گاردن ایده هایی جهت به وجود آوردن و بهره برداری از چنین فضایی می توان بدست آورد .

متریال فضای آموزشی

انتخاب و استفاده از متریال های مختلف باید با در نظر گرفتن همه ی شرایط موجود اعمال شود . به عنوان مثال باتوجه به اینکه این فضاها کاربران زیادی دارند و در نتیجه رفت و آمد در آن به کرات اتفاق می افتد ، بهتر است در کفسازی از متریال مقاوم و متناسب با تردد بالا استفاده شود به عنوان نمونه چوب ترموود گزینه مناسبی نخواهد بود چرا که استفاده از آن می تواند عمر کفپوش های فضا را کاهش دهد و نمای بدی ایجاد کند و یا نهایتا چنانچه کارفرما علاقه به استفاده از چوب ترمووود دارد از چوب عش استفاده شود که دوام و سختی سطحی بهتری دارد .

استفاده از انواع متریال ها مانعی ندارد اما باید قبل از اعمال آن ها به بافت ساختمان ، هدف استفاده و خیلی از موارد دیگر توجه نمود تا فضای به وجود آمده تا حد امکان مطلوب و مورد رضایت کاربران واقع شود . به عنوان مثال برای ساختمانی که نمای آجری دارد محوطه یا روف گاردن می تواند متریال هایی از جنس یا رنگ آجر داشته باشد و هماهنگی لازم را ایجاد کند .

لنداسکیپ و روف گاردن آموزشی چه امکانات دیگری می تواند داشته باشد

با توجه به درجه ی سنی مخاطبین فضا در کنار آموزش می توان بخش هایی را به وجود آورد که تفریح و استراحت حفظ شود و انگیزه و روحیه ی یادگیری تقویت شود . مثلا آموزش برای کاربران نوجوان یا کودکان در کنار فضایی که در موقع استراحت قابلیت تعامل و سرگرمی را  بین بچه ها ایجاد کند ، موثرتر واقع خواهد شد .

وجود یک کانتر و مبلمان غذاخوری نیز در فضا به سبب اهمیت تغذیه در بحث یادگیری می تواند لازم و ضروری واقع شود . آتلیه طراحی پالیزبام می تواند با توجه به رده سنی استفاده کنندگان و سایر ملاحظات مربوطه نسبت به مشاوره و طراحی مناسب و کاربردی لنداسکیپ و یا بام سبز اقدام نماید .

اجرای روف گاردن در بابل
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما