نوشته شد

مقایسه ترموود و چوب پلاست برای روف گاردن و تراس سبز

معمولا یک طراح یا کارفرما برایش سوال است که تفاوت ترموود و چوب پلاست چیست ؟

و کدام برای استفاده در روف گاردن ، تراس سبز ، آلاچیق و یا مبلمان فضای بازمناسب تر است ؟

ترموود :

ترموود ، همان چوب طبیعی می باشد که ساختار سلولی آن بر اثر فرآیند حرارتی تغییر یافته ، چوب حرارت دیده یا اصلاح شده که طرفداران خودش را دارد اما به طور معمول ، چوب طبیعی همیشه با خطر پوسیدگی همراه است گرچه امروزه راهکار های زیادی برای آن ارائه شده که از این پوسیدگی جلوگیری شود ولی با این حال خطر حمله قارچ و موریانه هنوز هم باقی می ماند ولی در استفاده از چوب های طبیعی معمولا چوب های سخت از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و هم چنین برای استفاده کف پوش گزینه مناسب تری محسوب می گردند .

چوب پلاست :

چوب پلاست ، ترکیبی از چوب و پلیمرهای پلاستیکی است که به آن رنگدانه های مختلف اضافه می شود و در واقع جزء محصولات مصنوعی به حساب می آید .

برای درک بهتر اینکه کدام کف پوش مناسب است به مقایسه ابن دو می پردازیم :

1 – ثبات در اندازه : هردو متریال چوب پلاست و ترمووود نیاز به شاسی کشی مناسب دارند و اگر مجری نکات اجرایی را دقیق اجرا کند هیچکدام از محصولات دچار تغییر اندازه و مشکلاتی مانند ترک خوردگی نمی شوند .

2 – نگهداری : استفاده از چوب پلاست برای فضاهای باز گزینه مناسب تری است زیرا نگهداری آن به مراتب آسان تر از ترموود است و با یک جارو و مواد شوینده خانگی به راحتی قابل شستشو وتمیز شدن است و در طی زمان هم برای سالم تر باقی ماندن نیازی به پولیش و واکس ندارد . اما در رابطه با ترموود این مسئله کاملا بر عکس است و چون ترموود جزء چوب طبیعی به حساب می آید نیاز به مراقب بیشتری دارد و حتما باید روی آن پولیش و واکس زده شود و در مقاطع یک تا دوساله پس از نصب با رنگ و رزین های مخصوص نسبت به حفظ کیفیت و مقاومت آن اقدام نمود و همان طور که اشاره شد باید مراقب مسئله پوسیدگی و موریانه هم باشید .

3 – مقاومت : مقاومت چوب های طبیعی در مقابل شرایط آب و هوایی و نور آفتاب اگر به درستی از آن نگهداری شود زیاد است اما حتما باید پولیش  بر روی آن زده شود .

کف پوش چوب پلاست بسیار مقاوم است اما مشکلی که دارد این است رنگ چوب پلاست ممکن است طی مدتی در اثر آفتاب دچار رنگ پریدگی کمی شود که راهکاری که معمولا طراح ها ارائه می دهند این است که از رنگ های تیره برای چوب پلاست استفاده شود که این رنگ پریدگی به حداقل برسد .

4 – لغزندگی : هر دو چوب ها هم ترموود هم چوب پلاست در برابر لغزندگی مقاوم هستند پس نیازی نیست در این باره نگرانی وجود داشته باشد .

5 – زیبایی بصری : در واقع هر دو نوع چوب بسیار زیبا هستند اما خب به طور طبیعی چوب طبیعی به علت طبیعی بودن آن زیبایی بیشتری دارد اما اگر کیفیت چوب پلاست بالا باشد می تواند با چوب طبیعی رقابت کند و نکته حائز اهمیت اینکه معمولا پس از اجرا تا مدت کوتاهی (حدود 6 ماه) زیبایی ترمووود بیشتر است اما پس از این بازه چوبپلاست کهنگی کمتری از خود نشان می دهد و جلوه و زیبایی بیشتری خواهد داشت.

6 – دوستدار محیط زیست بودن: امروزه به علت افزایش جمعیت و افزایش مصرف گرایی ، استفاده از محصولی که قابل بازیافت باشد بسیار مهم است و در این مورد چوب پلاست که از خرده چوب ها و مواد پلیمری تولید می شود و قابلیت بازیافت دوباره هم دارد و بر خلاف چوب ترمووود هیچ درختی برای تولید ان قطع نمی شود ارجحیت دارد.

7 – هزینه : در اجرای روف گاردن و تراس سبز هزینه بسیار مهم است و تاثیر مهمی در انتخاب دارد ، چوب پلاست قیمتی ارزان تر از چوب های طبیعی دارد اما ترمووود با توجه به وارداتی بودن و فراوری گران قیمت آن قیمت بالاتری دارد.

در آخر در مقایسه این دو متریال با لحاظ مزیت ها و معایب هرکدام ، پیشنهاد پالیزبام در فضای داخلی و بام و تراس های با مقیاس کوچک استفاده از ترموود و در مقیاس بزرگ و خصوصا در آیتم کفپوش و دکینگ استفاده از چوب پلاست می باشد .

نحوه زهکشی (زیرسازی) روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما