نوشته شد

نرم افزارهای طراحی روف گاردن و معماری

به عنوان اعضای جامعه معماری و طراحی و به طور خاص حوزه روف گاردن قبل از هر چیزی می دانیم که نرم افزارهای طراحی روف گاردن و معماری ، ارتباط ما با کارفرما را برقرار می کنند و می توانند تا حد زیادی ایده ها و تجسم های ذهنی ما را به آن ها نشان دهند.

به عبارتی مجموعه ای از نرم افزارها در کنار یکدیگر می توانند آلترناتیوهای یک معمار را برای کارفرما پرزانته کنند و به سبب آن، پروژه را تا حدی بعد از اجرا به نمایش در بیاورند.

نحوه ی ارائه می تواند تصمیم گیری برای کارفرما را تسهیل نماید و خود را در فضایی که قرار است ایجاد شود تصور کند.

نرم افزارهای طراحی روف گاردن چه ویژگی باید داشته باشند

  • قابلیت ادیت
  • قابلیت انجام محاسبات و برآورد متریال
  • امکان نمایش نتیجه طراحی به صورت دو بعدی و سه بعدی
  • خروجی نزدیک به رئال
  • قابلیت ذخیره و ایمپورت نقشه های برداشت شده
  • قابلیت ارتباط با نرم افزارهای دیگر
  • قابلیت تبدیل شدن نقشه های دو بعدی به سه بعدی
  • قابلیت اعمال همزمان دیتیل های اجرایی هر قسمت از طرح
  • قابلیت آپدیت و اضافه کردن آپشن های جدید به نرم افزار
  • داشتن یکسری آبجکت های آماده برای استفاده حداقل از زمان

دسته بندی نرم افزارها

نرم افزارها به طور کلی بر اساس کاربردی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند و نرم افزارهای طراحی روف گاردن نیز جزیی از این نرم افزارها می باشند:

نرم افزارهای دوبعدی:

یکی از نرم افزارهای محبوبی که برای طراحی های دو بعدی استفاده می شود، اتوکد و رویت می باشد.

فتوشاپ نیز برای تهیه پلان های فاز صفر و مورد مطالعه کاربرد دارد. در مرحله ی فاز صفر معماری که باید نقشه هایی را بعد از مطالعه آماده سازی نمود و با توجه به آن ها لکه گذاری انجام داد، دیاگرام هایی مورد نیاز است که با فوتوشاپ می تواند آن را به راحتی انجام داد.

نرم افزارهای سه بعدی:

برای مدلسازی طرح ها و ایده هایی که در ذهن معمارها وجود دارد، نرم افزارهای سه بعدی زیادی وجود دارند، که می توان به اسکچاپ، تریدی مکس، Archicad، Chief Architect، Vector works، Rhino3d، Tekla structures و … اشاره نمود که نرم افزارهای طراحی روف گاردن نیز شامل همین موارد می باشند.

نرم افزارهای رندرینگ:

رندر گرفتن یا به عبارتی رئال نمودن طرح های مدلسازی شده و یا حتی انیمیشن سازی، یکی از مهم ترین مراحل تاثیرگذاری برای گرفتن پروژه ها می باشد. نرم افزارهایی که برای این کار استفاده می شوند، لومیون ، کرونا و … می باشد که لومیون یکی از نرم افزارهای طراحی روف گاردن و مناسب و عملیاتی می باشد.

نرم افزارهای شیت بندی:

پس از بهر مندی از نرم افزارهای طراحی روف گاردن آخرین مرحله برای ارائه به کارفرما، شیت بندی می باشد. یک شیت بندی کامل و درست باید تمام اطلاعات و راهنمای مربوط به سایت را داشته باشد و علاوه بر ظاهر زیبا، برای کارفرما خوانایی داشته باشد. فتوشاپ، کورل و… می توانند گزینه مناسبی محسوب شوند. نرم افزارهای نامبرده شده برای پست پروداکشن نیز کاربرد بسیاری دارند.

قابل ذکر است که خیلی از نرم افزارهای نامبرده شده، می توانند چندبعدی عمل کنند. به عنوان مثال نرم افزار رویت علاوه بر دو بعدی سازی، قابلیت تریدی کردن نیز دارد.

نرم افزارهای محبوب شرکت های معماری

در ابتدا باید بدانیم که میزان محبوبیت نرم افزارها در کشورهای مختلف، متفاوت می باشد و هر نرم افزار بر اساس هدف، زمان، میزان دقت، کاربرد، کیفیت، هزینه و … انتخاب می شود. در این راستا افرادی را که استخدام می کنند، بر اساس میزان تسلط، سرعت عمل و مهارت آن ها در هر نرم افزار، ارزیابی را انجام می دهند.

در ادامه چندین نرم افزاری که به طور معمول در شرکت های معماری کاربرد دارند را معرفی می کنیم :

Autocad : اتوکد پایه و اساس تمام نرم افزارهای معماری و نرم افزارهای طراحی روف گاردن محسوب می شود. به عبارتی می توان اتوکد را یک نرم افزار محبوب بین المللی نام گذاری نمود. در ابتدا تمامی طراحی های دو بعدی و سه بعدی به طور دقیق با اتوکد امکان پذیر بود. قابلیت لایه بندی کردن، فهرست بندی، طراحی تاسیسات و دیتیل ها و … این نرم افزار را همگانی کرده است. اما با توجه به اینکه روز به روز نرم افزارهای جدیدتری با قابلیت های بیشتر و در عین حال راحت تری معرفی می شود، اتوکد نقش کمرنگ تری گرفته است. هرچند هنوز برای بسیاری از دیتیل ها و برای بالابردن دقت نقشه ها از اتوکد استفاده می شود.

نسخه دیگری که از اتوکد قابل دسترس است، نسخه LT می باشد. این نسخه با وجود کارایی و قابلیت کمتر، همچنین عدم پشتیبانی 3D، تنها برای مبتدیان می تواند کارآمد باشد.

Revit : با توجه به این که زمان برای یک معمار در الویت قراردارد، رویت کار را در بسیاری از موقعیت ها راحت کرده است. با طراحی سه بعدی، می توان اطلاعات مربوط به تریدی مثل مقطع، نما و… را از خود نرم افزار دریافت کرد. همچنین تسلط بر این نرم افزار برای تسهیل مهاجرت به کشورهای اروپایی یا آمریکایی، اهمیت زیادی دارد.

3dmax : نرم افزار تریدی مکس در ابتدا با هدف طراحی بازی ساخته شده بود و حال علاوه بر کاربرد در زمینه سرگرمی و رسانه، ابزار کار مهندسان و معماران قرار گرفته است. مدلینگ، رندر و انیمیشن سازی از قابلیت های این نرم افزار محسوب می شود. به علاوه شبیه سازی مایعات نیز در تریدی مکس امکان پذیر می باشد. این نرم افزار با توجه به زمینه و هدف طراحی مورد استفاده ی خیلی از شرکت ها قرار گرفته شده است. ولی زمان زیادی برای مدلسازی از معماران می گیرد و باعث می شود با وجود همه ی قابلیت های موجود در آن به نرم افزارهای مدلسازی دیگر روی آورده شود.

Sketchup : در دست گرفتن یک مداد و ایده پردازی و به دنبال آن اتود زدن در این نرم افزار به راحت ترین شکل ممکن، امکان پذیر می باشد. اسکچاپ به علت راحتی و صرفه جویی در زمان، مورد استفاده اکثر معماران و همچنین طراحان روف گاردن قرار گرفته است. که یادگیری ابتدایی آن نیز در کوتاه ترین زمان صورت می گیرد. هرمعمار و طراحی باید تسلط کافی در اسکچاپ در کنار نرم افزارهای دیگر داشته باشد.

Lumion : پرکاربردترین نرم افزار رندرگیری و انیمیشن سازی شناخته شده است. لومیون در هر آپدیت خود قابلیت ها و کیفیت بیشتری را به خود اختصاص می دهد و این نرم افزار به عنوان یک از نرم افزارهای طراحی روف گاردن نیز مورد استفاده است.

V-Ray : تفاوتی که می توان در خروجی رندر وی ری نسبت به نرم افزارهای دیگر رندرگیری پیدا کرد، کیفیت، میزان بالای رئال بودن تصاویر و دیتیل متریال های آن می باشد. با توجه به این که وی ری نرم افزار نیست و به عنوان پلاگین برای هر نرم افزار مدلسازی استفاده می شود. همچنین به علت وجود قابلیت انتخاب استفاده از Gpu سیستم برای وی ری، موتور رندرگیری کاربردی تری محسوب می شود.

قابل ذکر است که از این موتور رندرگیری پرسرعت و قوی برای پرزانته کردن بسیاری از محصولات شرکتی نیز استفاده می کنند.

علاوه بر این نرم افزارهای پرکاربرد و محبوبی که برای اکثر شرکت ها کاربرد دارد، نامبرده شد، نرم افزارهای زیاد دیگری هم هستند که کار مدلسازی را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند و همانطور که گفته شد با توجه به هدف طراحی در هر شرکت انتخاب می شوند. که در اینجا بیشتر تمرکز ما بر نرم افزارهای طراحی روف گاردن بود و به عنوان مثال می توان به Archicad، Vector works،  Chief Architect، Rhino3D، Tekla structures  و … اشاره نمود.

طراحی و اجرای دکوراسیون فضای باز
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما