نوشته شد

چه گل ها و گیاهانی برای دیوارسبز مناسب هستند

یکی از آیتم هایی که به صورت مستقل و یا در روف گاردن مورد استفاده است و فضایی زیبا و دلنشین را برای ما به ارمغان می آورد، دیوارسبز یا همان گرین وال (Green Wall) است .دیوارسبز را می توان بر روی بام ، در حیاط منزل ، داخل تراس ، بر روی نمای ساختمان ، لابی و همچنین در داخل منزل و محیط کار چه تجاری و چه اداری استفاده کرد.با توجه به نوع گرین وال و همچنین با توجه به مکانی که در آن دیوارسبز پیاده سازی می شود نکات و ملاحظات مهمی نیز باید در نظر گرفته شود که از جمله یا به عبارتی مهمترین این نکات، این است که چه گیاهانی برای دیوارسبز مناسب هستند.

گیاهانی برای دیوارسبز و عمق کاشت آن ها

اولین نکته در انتخاب نوع گیاه « عمق کاشت » آن می باشد . لازم است در اینجا بدانیم که در دیوارسبز باکسی عمق کاشت زیادی در دسترس نداریم و باید از گیاهانی استفاده کنیم که نیاز به فضای خیلی زیادی برای رشد ریشه خود نداشته باشد . که این میزان عمق کاشت ، حدودا بین 15 تا 20 سانتی متر  می باشد . اما در دیوارسبز کابلی چون معمولا فلاورباکس ها بر روی زمین قرار میگیرند و بار وزنی گلدان ها بر روی زمین است و یا بعضا از باغچه به عنوان بستر رشد گیاه استفاده میشود ، میتوان از عمق کاشت بیشتری ، حدودا از 20 تا 40 سانتی متر نیز استفاده کرد که البته انجام این کار برای گیاهانی که طول رشد بالایی دارند هم کاملا مناسب تر می باشد .

پروژه تراس سبز خیابان پیامبر
مشاهده

هماهنگی نسبی

دومین نکته این است که در یک دیوارسبز از مجموعه گیاهانی استفاده کنیم که با هم از نظر میزان آب دهی و شرایط آب و هوایی ، سازگاری نسبی داشته باشند تا در مسیر رشد گیاه و مراقبت از سلامت گیاه دچار مشکل نشویم ، بدیهی است که باید تمام گیاهان مورد استفاده از یک مقاومت نسبی برخوردار باشند و نباید از گل های خیلی حساس در این مورد استفاده کرد ، چرا که ما در یک گرین وال مجموعه ای از گل ها و گیاهان را استفاده می کنیم و اگر حتی یک بخش جزئی از گل ها یا گیاهانمان هم با مشکل مواجه شوند ، بر روی کیفیت مجموعه ی کار تأثیر بدی گذاشته میشود .

گیاهان رونده و پوششی

سومین نکته این که باید در گرین وال از گیاهان رونده و پوششی استفاده شود تا به تدریج بتوانند فضاهای خالی دیوار را کاملا و به خوبی پوشش دهند و فضایی زیبا و سبز را ایجاد کنند .

بررسی تراس گاردن روما سنتر
مشاهده

دیوارسبز کابلی

چهارمین نکته مربوط به دیوارسبز کابلی می باشد ، در این نوع دیوارسبز ما نمی توانیم به یکباره فضایی کاملا سبز را ایجاد کنیم و طبیعتا این سبزینگی در گذر زمان و با رشد تدریجی گیاه حاصل میشود ، به همین جهت در کاشت گیاه باید این نکته را در نظر داشته باشیم که از گیاهان تندرو که سرعت رشد و گسترش بیشتری دارند ، نظیر پتوس و امین الدوله استفاده کنیم تا سبزینگی کامل هر چه سریعتر حاصل شود .

گیاهانی برای دیوارسبز خارجی و داخلی

نکته پنجم که درواقع مهمترین نکته نیز هست ، انتخاب نوع گیاهان از نظر سازگاری با محیط میباشد و از طرفی در دیوارسبز های خارجی باید اقلیم محیط را نیز مد نظر بگیریم و از نظر (سردی و گرمی) و (رطوبت و خشکی) گیاه متناسب با فضای آزاد را انتخاب کنیم .

گیاهان فراوانی برای این منظور می توان معرفی نمود لکن متناسب با موجودی بازار ، مقاومت و سازگاری با محیط و صرفه اقتصادی و … نمونه هایی از آنها به شرح ذیل معرفی می شوند .

طراحی آلاچیق روف گاردن – انواع آلاچیق
مشاهده

نمونه گیاهان مناسب کاشت در دیوارسبز داخلی

پتوس ، هدرا ، آنتوریوم ، قاشقی ، حسن یوسف ، گندمی ، برگ بیدی ، ناز یخی ، سرخس

نمونه گیاهانی برای دیوارسبز خارجی

سینگینیوم ، پاپیتال ، ناز فرانسوی ، پیچ امین الدوله ، اسکینانتوس ، یاسمن ، شمشاد ، میخک پیتسپروم ، بنفشه ، یال اسبی ، برگ بیدی

2 نوشته

  1. عالی بود

    1. ممنون از نگاهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما