نوشته شد

گل ها و گیاهان فضای باز ( روف گاردن و لنداسکیپ ) – بخش سوم

مروری بر بخش های اوّل و دوّم :

گفتیم در جهت ایجاد سبزینگی در فضای باز و برای طراحی بام سبز ( روف گاردن ) ، تراس سبز و یا دیوار سبز ( گرین وال ) یکی از مهمترین جهات کار ، گل و گیاهانی هستند که در محیط به کار می روند که برای انتخاب صحیح گیاهان و مراقبت از سلامتشان نیازمند اطلاعاتی درباره آنها هستیم .

اوّلین قدم در انتخاب گیاهان فضای باز را در بخش اول بررسی کردیم که آن اقلیم اولیّه یا به عبارتی زادگاه گیاه بود و گفتیم هر گیاه با توجه به نیازهایی از قبیل خاک ، آب ، نور خورشید ، رطوبت هوا و … برای اوّلین بار در محیط یا محیط هایی بخصوص پرورش یافته که با جابجایی آن گیاه و کاشت در اقلیمی دیگر باید حداقل نیاز های گیاه تأمین و تطبیق داده شود تا گیاه بتواند در فضای جدید ، سیر رشد و تکامل خود را طی کند .

قدم دوم بعد از انتخاب گیاه مناسب ، تأمین نیاز های گیاه می باشد که در مقاله دوم به بررسی آن پرداختیم و انواع خاک ها ، خواص ، مزایا و معایبشان را توضیح دادیم .

حال در این بخش می خواهیم نیاز گیاه به آب را مورد بررسی قرار دهیم .

به همان میزان که آب برای گیاه لازم و ضروری است و می تواند موجب رشد آن شود ، آبیاری نامناسب نیز می تواند به گیاه آسیب زده و یا حتی آن را از بین ببرد ، در واقع ما باید با توجه به نوع و نیاز گیاه ، زمان ، میزان و نحوه ی آبیاری گل ها و گیاهان خود را بشناسیم و مطابق با آن این نیاز گیاه را فراهم سازیم .

لنداسکیپ درمانی – روف گاردن درمانی – باغ های شفابخش
مشاهده

زمان آبیاری :

به طور کلی میتوان گفت زمانی برای آبیاری گیاه مناسب است که سطح خاک خشک شده باشد ، اما باید دقت داشت که این خشکی به کل خاک نرسیده باشد . حال ممکن است بدلایل مختلف مثلاً فصل سرما یا گرما و بالا یا پایین بودن زهکشی خاک این خشکی در سطح خاک در بازه های زمانی مختلفی ایجاد شود . تجربه نشان داده در آبیاری گیاهان فضای باز بهترین زمان در طول شبانه روز اوایل صبح می باشد و این دو جهت دارد : یک اینکه در طول روز آب روی شاخ و برگ گیاهان با سرعت بیشتری تبخیر می شود و زمینه بروز آفت و قارچ بر روی برگ ها و گل ها کاهش می یابد و دوم اینکه آبیاری در میانه ی روز ( که گیاه با نور شدید خورشید در ارتباط است ) باعث سوختگی برگ های گیاه میشود .

میزان آبیاری :

در آبیاری گیاهان اوّلین و مهمترین نکته میزان نیاز هر گیاه به رطوبت با توجه به جنس آن است که این موضوع را ( نسبت به هر گیاه ) باید از متخصّصین گیاه شناسی دریافت کرد ، اما در مجموع خوب است بدانیم گیاهان آبدار و گوشتی و همچنین گیاهان بالغ نسبت به کم آبی مقاوم تر هستند و در مقابل گیاهان نازک و لاغر که نمی توانند آب زیادی را در ساقه و شاخه های خود ذخیره کنند و همچنین گیاهان جوان ، نسبت به تعداد دفعات و میزان آبیاری حساس ترند .

چه گیاهانی برای روف گاردن مناسب است؟
مشاهده

یک راه دیگر برای شناخت میزان آبیاری استفاده از رطوبت سنج می باشد . به این صورت که پس از اطّلاع یافتن از میزان رطوبت مورد نیاز گیاه این دستگاه را بکار می گیریم و رطوبت خاک را بدست می آوریم ، بدین ترتیب می توانیم زمان و میزان نیاز دقیق تری برای آبیاری گیاه شناسایی کنیم .

در اکثر گیاهان بعد از آنکه زمان آبیاری را شناسایی کردیم لازم است به گیاه به صورت کاملاً آهسته و پر حجم آب برسانیم تا آب به تمام قسمت های ریشه گیاه برسد .

نحوه ی آبیاری :

در نحوه ی آبیاری نکات بسیاری حائز اهمیت هستند که به آنها می پردازیم .

اولین نکته ای که در آبیاری باید دقت شود یکنواخت بودن آن است و باید آب را به میزان یکسان به تمام قسمت های خاک برسانیم چرا که ریشه های گیاه در خاک پخش شده اند و باید همه ی قسمت های ریشه آب را دریافت کنند .

دقت شود که آبیاری را کاملا آهسته در تمام قسمت های خاک انجام دهیم چرا که آبیاری پر فشار با جا به جا کردن خاک ممکن است به ریشه گیاه آسیب وارد کند .

یکی دیگر از نکاتی که معمولا در آبیاری به گیاه آسیب می رساند ، کلر موجود در آب شهری می باشد که با اندک زمانی راکد گذاشتن آب و سپس آبیاری می توانیم این آسیب را کاهش دهیم .

تراس سبز اقدسیه و درب ریلی جداکننده تاسیسات
مشاهده

در آبیاری باید دقت شود که مقدار آب به گونه ای باشد که ضمن تأمین نیاز آبی گیاه تا حد امکان خروجی مازاد آب را به حداقل برسانیم چرا که خروج آب اضافه به مرور املاح و مواد مغذی خاک را شسته و کیفیت خاک را کاهش می دهد.

باقی ماندن حجم زیاد آب در خاک یا زیرگلدانی نیز مانع تنفس گیاه شده و ریشه گیاه را می پوساند که برای جلوگیری از آن ضمن زه کشی مناسب خاک با استفاده از خاک سبک و لایه های زه کش ( ژئودرین یا درین شیت ) نکات دیگری نیز باید رعایت شود از جمله اینکه درین (سوراخ های خروجی زه آب گلدان ) نباید بسته شده باشد و دوم اینکه آب جمع شده در زیر گلدانی باید فورا تخلیه گردد .

دمای آب نیز برای آبیاری مهم است و نباید خیلی سرد و یا خیلی گرم باشد .

به هیچ عنوان آبیاری را در زیر نور مستقیم و داغ خورشید انجام ندهید چرا که این کار باعث ایجاد لک و سوختگی بر روی برگ های گیاه می شود .

یکی دیگر از روش های آبرسانی به گیاه اسپری آب بر روی شاخ و برگ های گیاه می باشد که بعضی گیاهان به این عمل و رطوبت موجود در محیط واکنش مثبتی نشان می دهند.

2 نوشته

  1. خیلی مفید بود ممنون

    1. ممنون از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما