نوشته شد

گیاهان بالکن سبز – 8 پیشنهاد کاشت گیاه در بالکن های آفتابی

وقتی صحبت از بالکن و طراحی و چیدمان بالکن سبز می شود با توجه به محدودیت فضا و کوچک بودن بالکن های منازل ، باید دقت بیشتری در استفاده از اقلام و متریال و پوشش گیاهی شود تا بهترین استفاده و نتیجه از فضای کوچک بالکن حاصل شود که در این نوشتار قصد داریم به گیاهان مناسب کاشت در بالکن سبز آفتابگیر و 8 پیشنهاد جذاب در این خصوص بپردازیم.

عوامل موثر بر انتخاب گیاهان در بالکن :

اولین موضوعی که باید پرسیده شود این است که بالکن مد نظر چه نوع بالکنی است و در کجا قرار دارد ؟ برخی از بالکن ها تنها مدتی از سال در معرض آفتاب قرار دارند و برخی دیگر تقریبا در تمام طول سال آفتابگیر هستند. میزان رطوبت و اقلیم محل ، میزان تغییرات دمایی در طول روز و بین فصول ، مقدار بارندگی ، متوسط ساعات تابش آفتاب و عواملی از این دست در انتخاب نوع گیاهان مناسب بالکن سبز موثر هستند.

گیاهان و گلهای مناسب بالکن سبز

با توجه به عوامل موثر در انتخاب گل ها و گیاهان برای بالکن سبز در ذیل 8 پیشنهاد جذاب پالیزبام برای شما به صورت اجمالی معرفی می شود.

گل پیچ اناری ( گلنار )

یکی از گل های پرطرفدار و محبوب برای فضای باز ، بام باغ ، بالکن سبز و حاشیه آلاچیق ها می باشد که علاوه بر زیبایی ، سرعت رشد بالا و دروه گلدهی نسبتا طولانی ، دارای مقاومت بالایی در فضای بیرونی می باشد .

گل پیچ اناری یا همان گلنار دارای خاصیت بالاروندگی می باشد و گلهای آن به صورت شیپوری و خوشه ای می باشند که طول گل ها تا 10 سانتی متر هم می رسد و گل ها به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به شکوفه های انار دارند. دوره گلدهی پیچ اناری حدود شش ماه از سال و ماه های خرداد تا آذر را شامل می شود و البته در مناطق گرمسیر عملکرد بهتری دارد .

گل همیشه بهار

گلی بسیار زیبا و دارای خواص دارویی که با رنگ های مختلف و بیشتر در طیف رنگی زرد تا قرمز می توان آنها را دید و یکی از ویژگی های جالب آن برای کاشت در بالکن خاصیت دافع حشرات آن ست .

شمعدانی

گلی زیبا و آفتاب دوست که با اقلیم های مختلف سازگاری دارد اما در صورت قرار گیری در معرض نور زیاد و آفتاب رشد و شادابی بیشتری داشته و عماکرد گلدهی آن بهتر است لذا کاشت آن در بالکن های آفتابگیر خصوصا در بهار و تابستان بسیار جذاب است .

کاکتوس

 کاکتوس ها با اصالتی مربوط به مناطق خشک و آفتابی ، گزینه مناسبی برای بالکن های آفتابگیر و اصطلاحا جنوبی می باشند و با توجه به تنوع زیاد آنها می توان انواعی از آن را در بالکن ها نگهداری نمود .

ریحان

ریحان در دو نوع سبز و بنفش که مصرف خوراکی و دارویی دارد گزینه ای بسیار مناسب برای پرورش در بالکن های روبه آفتاب است . کاشت و پرورش انواع سبزیجات خصوصا بنفش بنفش گزینه ای جذاب می باشد که علاوه بر استفاده از زیبایی و بوی مطبوع آن در بالکن می توان به عنوان یک سبزی و چاشنی ارگانیک برای خانواده از آن بهره برد .

گل اطلسی

گل پرطرفدار اطلسی برای باکن و تراس گاردن گزینه ای دوست داشتنی می باشد که طی مدت گلدهی تعداد زیادی گل های زیبا می دهد و با توجه به تنوع رنگ بالا حتما باید آن را در بالکن کاشت و از آن لذت برد خصوصا اینکه می توان آن را در ترکیب با بنفشه کاشت و زیبایی و ترکیب رنگ رویایی را بوجود آورد. گل اطلسی بسیار آفتاب دوست است و میزان گلدهی آن با میزان آفتابگیری ارتباط مستقیم دارد .

پاپیتال

گیاه پاپیتال در دونوع سبز و ابلق گیاهی مناسب فضای باز ، رونده و با رشد سریع می باشد و بهترین حالت برای رشد آن قرارگیری روزانه 4 تا 6 ساعت در معرض آفتاب می باشد که البته این نیاز در نوع ابلق آن جدی تر بوده و در صورت عدم آفتابگیری مناسب به رنگ سبز در می آید .

گل رز

آخرین پیشنهاد پالیزبام استفاده از گل محبوب و شناخته شده رز در بالکن می باشد. گل رز دارای تنوع بسیار زیادی بوده و می توان آن را در رنگ های متنوع مشاهده کرد. سازگاری بالایی با اقلیم های مختلف دارد و البته آفتاب در گل دهی و شادابی آن بسیار موثر بوده و چنانچه در محیز کم نور قرار گیرد نباید توقع گل دهی زیادی از آن داشت.

جمع بندی

8 گزینه فوق الذکر به عنوان پیشنهادات پالیزبام می باشد لکن می توان ده ها نوع دیگر از گل ها و گیاهان مناسب بالکن های آفتابگیر را برابر سلیقه های مختلف دسته بندی ومعرفی نمود .

نکته آخر اینکه اگرچه اولین نکته در انتخاب گل ها و گیاهان برای کاشت در بالکن تناسب آنها با محیط است اما نباید از اهمیت طرح کاشت هوشمندانه و علمی و با لحاظ تناسب رنگ گل ها با هم و با سایر آیتم های موجود در محیط و همچنین ترکیب و محل قرارگیری گیاهان بلند و کوتاه غافل شد .

فلاورباکس چیست ؟
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما