نوشته شد

آبیاری هوشمند چیست ؟

آبیاری به موقع و کافی گیاهان یکی از مهمترین دغدغه های افرادی است که دوستدار طبیعت و سبزینگی بوده و می خواهند با اجرای روف گاردن ، دیوارسبز ، تراس سبز و یا محوطه سازی ( لنداسکیپ ) فضای سبز را درون ساختمان و محل زندگی خود داشته باشند. احتمالا موقع مسافرت رفتن روش های مختلفی مانند استفاده از نخ ، بطری آب برعکس و یا ریختن آب زیاد در فلاورباکس و گلدان ها و … را تجربه کرده اید . این روش ها شاید به صورت موردی و در حجم و زمان کم جوابگو باشند ولی اگر تعداد فلاورباکس ها و گیاهان شما زیاد باشد و یا مدت زمان عدم حضور شما بیشتر از ده روز باشد دیگر این روش ها تاثیر زیادی نداشته و شما باید دنبال یک راهکار کاربردی تر برای حفظ گل و گیاه خود باشید .

ابیاری هوشمند
ابیاری گیاهان

انواع روش های آبیاری

آبیاری فلاورباکس  و باغچه ها به روش های مختلفی صورت می گیرد که قبلا به آن پرداخته ایم و ضمن اشاره مجدد به آنها در خصوص آبیاری هوشمند توضیحات کامل تری ارائه می گردد .

1_آبیاری سنتی

2_آبیاری مکانیکی

3_آبیاری قطره ای اتوماتیک

4_آبیاری هوشمند

آبیاری سنتی

آبیاری سنتی که هنوز هم مرسوم است برای مکان هایی به کار میرود که کاربر به صورت منظم در محل حضور دارد و گیاهان خود را آبیاری میکند و بدین صورت نیاز آبی گل و گیاه خود را بر طرف می کند که این نوع آبیاری معمولا برای حجم های محدود از پوشش گیاهی کاربرد دارد . و یکی از مزیت های آن این است که شخص مستقیما با گیاهان و گل ها در ارتباط بوده و به لحاظ روانی اثرات مثبتی را دریافت می کند.

ابیاری هوشمند
ابیاری سنتی

آبیاری مکانیکی

آبیاری مکانیکی یکی از شقوق آبیاری سنتی می باشد که در آن تمام مراحل آبیاری با دخالت انسان انجام می گیرد و حضور کاربر در محل و در حین آبیاری الزامی بوده و معمولا کاربر با باز و بست شیرهای آب ورودی آبیاری را انجام می دهد و امروزه دستگاه های جدیدی با تکنولوژی جدید برای تسهیل این امر موجود است.

آبیاری اتوماتیک

آبیاری قطره ای اتوماتیک یکی از روش های آبیاری است که در آن از یک دستگاه به عنوان تنظیم کننده زمان و حجم ورودی و خروجی آب استفاده می نمایند.

در این سیستم دستگاه به طور خودکار و متناسب با تنظیمات اولیه روشن و خاموش شده و در بازه های زمانی مشخص و با مقدار مشخص آبیاری را انجام می دهد.

آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند به عنوان بخشی از سیستم ساختمان هوشمند می باشد .

باتوجه به کمبود زمان و مشغله زیاد گاها آبیاری گیاهان در منازل و یا ادارات با مشکل مواجه می شود که در راستای حل این مشکل شرکت های مختلفی به دنبال راه حل مناسب بوده و دستگاه های مختلفی را تولید معرفی کرده اند .

پیشرفت هایی که در روش های آبیاری حاصل می شود به نوعی مکمل هم می باشند همانگونه که آبیاری مکانیکی ، آبیاری سنتی را تسهیل نمود و آبیاری اتوماتیک نیاز به حضور کاربر را به حداقل رساند آبیاری هوشمند مکمل آبیاری اتوماتیک بوده و امکان کنترل پذیری آن را تسهیل نمود.

سیستم آبیاری قطره ای تا حدودی مشکلات آبیاری را مرتفع نموده و در زمان و هزینه صرفه جویی کرده است اما باز هم مسائلی دارد به عنوان مثال در روزهایی که هوا بارانی است گیاهان احتیاجی به آبیاری ندارند و یا در روزهای گرم تابستان معمولا گیاهان به دفعات بیشتر آبیاری نیازمند هستند و به این دلایل باید دستگاه های آبیاری اتوماتیک را در بازه های منظم و یا موردی چک کرد و برای تغییر زمان و حجم سیستم آبیاری به محل مراجعه نمود اما در سیستم آبیاری هوشمند این مشکلات تا حد زیادی حل شده و به دلیل راندمان بالا می تواند بهترین راه حل آبیاری باشد.

منظور از آبیاری هوشمند سیستمی از آبیاری است که از طریق نرم افزارهای مخصوص و با استفاده از بستر اینترنت و گوشی های هوشمند قابل کنترل باشد . باتوجه به کنترل سیستم آبیاری هوشمند از طریق تلفن همراه دیگر احتیاجی به حضور فرد در محل نبوده و کاربر به راحتی می تواند تمام سیستم آبیاری را با تلفن همراه خود کنترل نماید و با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند می توان از هر نقطه ای از دنیا و به صورت آنلاین گل و گیاهان خود را متناسب با نیاز آبیاری نموده و در این خصوص آسوده خاطر بود.

آبیاری هوشمند
کنترل آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند علاوه بر مدیریت آبیاری باغچه ، روف گاردن ، تراس سبز و دیوارسبز جهت کنترل سطح آب استخر و … نیز کاربرد دارد.

برای نصب و اجرای سیستم آبیاری هوشمند لازم است به جای استفاده از شیرهای آب مکانیکی یک شیر برقی نصب نموده و سپس کنترل شیر برقی را توسط یک رله هوشمند انجام دهید. رله هوشمند بخشی از سیستم خانه هوشمند است که امکان قطع و وصل جریان برق از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه را فراهم می کند .

آبیاری هوشمند
عملکرد آبیاری هوشمند
تراس سبز مجیدیه – اجرای تراس گاردن کوچک در مجیدیه تهران
مشاهده

2 نوشته

  1. سلام . ببخشید در پروژه هاتون سیستم آبیازی هم شما انجام میدید؟

    1. بله تیم اجراییمون در خدمتتونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما