نوشته شد

آبیاری گیاهان روف گاردن – سیستم آبیاری بام سبز

امروزه به علت افزایش جمعیت شهری ، شهرنشینی و گسترش بی رویه ساخت و سازها خصوصا در شهرهای بزرگ فضاهای سبز محدود شده اند که باید با افزایش فضاهای سبز به روند ترمیم و بهبود فضای سبز شهری و کیفیت زندگی در شهرها کمک کرد .یکی از راه های گسترش و ترمیم فضای سبز شهری ، ترویج فضای سبز عمودی و استفاده از فضاهای بلا استفاده دیوار ها ، تراس ها و بام ساختمان ها و نصب و اجرای روف گاردن ، تراس سبز ، دیوار سبز در شهرها می باشد . اما ایجاد فضاهای سبز به خصوص در فضاهای شخصی مستلزم یکسری ملاحظات و نگهداری مناسب هستند که می توان آبیاری گیاهان روف گاردن را به عنوان یکی از آیتم های اصلی نگهداری پوشش گیاهی عنوان نمود .

سیستم های آبیاری گیاهان روف گاردن

آبیاری بازیافتی در روف گاردن

یکی از راهکارهایی که هدر رفت آب را به حداقل می رساند آبیاری بازیافتی است که خود به دو روش قابل طراحی و اجرا می باشد

در روش اول این سیستم به گونه ای طراحی می شود که آب باران را ذخیره نموده و برابر نیاز بین گیاهان پشت بام پمپاژ کند و رطوبت و نیاز آبی گیاهان را تامین کند . تنها مشکلی که این روش آبیاری دارد این است که به دلیل حجم پایین بارندگی در فصل تابستان شاهد خشکی گیاهان خواهیم بود که نیاز است با سایر روش ها نسبت به تامین آب مورد نیاز اقدام شود .

در روش دوم آبیاری بازیافتی ، آب مورد نیاز گیاهان بام سبز و دیوار سبز از بازیافت آب مصرفی ساختمان تامین می شود و با تعریف یک سیستم ، آبهای خروجی ساختمان برای آبیاری پوشش گیاهی ذخیره ، تصفیه و استفاده می گردد. البته این روش با توجه به پرهزینه بودن نصب سیستم و از طرفی ارزانی نسبی بهای آب در ایران چندان مورد توجه نبوده و بیشتر در کشورهای پیشرفته کاربرد دارد.

آبیاری قطره ای در بام سبز

این سیستم آبیاری هم میزان هدرفت آب را به حداقل می رساند . در این روش با نصب یک تایمر و یا شیر برقی در ابتدای مسیر آبیاری و تنظیم دوره ها و حجم آبیاری متناسب با نیاز پوشش گیاهی بام سبز و تعبیه نازل های آبیاری ، آب به آرامی وارد ریشه گیاه می شود و دیگر آب به سمت های مختلف پاشیده نمی شود . فقط باید اصول اولیه مثل زهکشی و تخلیه آب اضافی از داخل گلدان و فلاور باکس ها رعایت شود و گرنه در گذر زمان سبب نشتی در سقف می شود .

آب پاش در روفگاردن

این سیستم با اینکه روش کم هزینه ای محسوب می گردد اما اصلا مناسب روف گاردن و دیوار سبز نبوده و به دلیل اینکه آب خروجی چندان قابل کنترل نبوده و هدرفت آب را افزایش می دهد فقط برای فضای شهری مثل چمن کاری کناره های اتوبان استفاده می شود .

سیستم آبیاری هوشمند در بام سبز

این سیستم در واقع همان هوشمندسازی روش اتوماتیک است که با یک تایمر معمولی گیاهان را آبیاری می کند اما با نصب یک سیستم کنترلر و اتصال به سیستم هوشمند ساختمان ( BMS ) می توان آن را به صورت هوشمند نیز کنترل نمود . در این سیستم هم مشابه سایر روش ها زهکشی از اصول مهم به شمار می آید .

نکته پایانی اینکه در نگهداری پوشش گیاهی روفگاردن علاوه بر اینکه باید به سیستم آبیاری توجه داشته باشیم و بهترین روش را انتخاب کنیم ، حتما باید میزان نیاز آبی هر گیاه با توجه به نوع گیاه و فصل را بسنجیم و همچنین زمان آبیاری را نیز در نظر بگیریم و حجم آب و زمان آبیاری را به بهترین شکل تنظیم نموده و سلامت و شادابی پوشش گیاهی را تضمین کنیم.

سان روم گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما