نوشته شد

اجرای دیوارسبز – چگونه یک دیوارسبز بسازیم

دیوارسبز چیست ؟

دیوارسبز (Green wall  ) عبارت است از ایجاد بستری برای کاشت گل و گیاه و ایجاد سبزینگی بر روی سازه های عمودی که به عنوان دیوار زنده ( Live Wall ) یا باغ های عمودی ( Vertical garden ) نیز نامیده می شود و می تواند ضمن ایجاد زیبایی و طراوت در محیط ، بر اکوسیستم نیز اثرات مفیدی داشته باشد.

انواع دیوارسبز :

دیوار سبز متناسب با طراحی ، محل اجرا ، نیازکارفرما ، تناسب با محیط و سایر آیتم ها ، بودجه مدنظر و متریال مورد استفاده به روش های مختلفی اجرا می گردد.

در دسته بندی کلی دیوارسبز می توان آن را به دو شاخه اصلی دیوارسبزهای طبیعی (زنده) و مصنوعی تقسیم نمود که در اینجا قصد پرداختن به گرین وال مصنوعی را نداریم.

دیوارسبز زنده را در چند دسته کلی می توان تقسیم و تعریف نمود که در ذیل به رایجترین آنها خواهیم پرداخت.

1. دیوارسبز یکپارچه مدولار ( باکسی ) :

عبارت است از اجرای دیوارسبز با ایجاد و نصب بستر کاشت هایی از نوع فلاورباکس های فلزی یا پلاستیکی

2. دیوارسبز کابلی ( بالارونده ) :

عبارت است از تعبیه یک شبکه از کابل بر روی سازه عمودی که گیاهان بالارونده مانند پتوس ، پیچک و … در قسمت پایینی در باغچه و یا فلاورباکس کاشته شده و به مرور از شبکه کابلی بالا می روند و نمای سبز را ایجاد می نمایند.

3. دیوار سبز نمدی :

مشابه همان روش مدولار می باشد با این تفاوت که گیاهان در لایه ای از نمد پیچیده شده و کاشت می شوند .

4. دیوارسبز هیدروپونیک :

یکی از روش های کشت جدید می باشد که اصطلاحا به آن کاشت بدون خاک نیز می گویند . در این روش گیاهان در آب نگهداری می شوند مواد مغذی مورد نیاز از طریق آب تامین و در اختیار گیاه قرار داده می شود. روش هیدروپونیک اگرچه در کشت های گلخانه ای مفید و توجیه پذیر است اما در اجرای دیوارسبز چندان مورد اقبال نبوده و علاوه بر تحمیل هزینه زیاد ، نیاز به نگهداری و توجه بیشتری دارد.

5. دیوارسبز ریزشی :

روشی بیشتر سنتی که در تراس و ایوان خانه ها مشاهده می گردید و در حال حاضر با نصب فلاورباکس هایی در ارتفاع و کاشت گیاهان پوششی و ریزشی نمای سبز ایجاد می شود.

اجرای دیوار سبز پالیزبام :

دیوارسبز به 5 روش فوق و بعضا روش های مشابه مانند استفاده از فلاورباکس های سیمانی در حاشیه اتوبان ها و … اجرا می شود لکن پالیزبام عمدتا به صورت تخصصی به دو روش مدولار و کابلی اقدام به اجرای دیوارسبز می نماید .

1. اجرای دیوارسبز مدولار

در این روش ابتدا بر روی دیوار یا سازه عمودی مدنظر یک شاسی فلزی و یا پلاستیکی نصب می گردد و سپس متناسب با شاسی ، فلاورباکس (گلدان) های مدولار پلاستیکی و یا از جنس ورق گالوانیزه که با استفاده از رنگ الکترواستاتیک در مقابل خوردگی مقاوم شده اند نصب می گردند.

پس از نصب فلاورباکس ها دو لایه فیلتر ( ژئوتکستایل ) برای حفظ املاح و مواد مغذی خاک و زهکش ( زئودرین ) برای زهکشی و جلوگیری از پوسیدگی ریشه در کف گلدان قرارداده می شود و نهایتا گیاهان مناسب در خاک فرآوری شده کاشت می شوند.

استخر روف گاردن
مشاهده

2. اجرای دیوارسبز کابلی

در روش کابلی در ابتدا یک فلاورباکس به عنوان بستر کاشت در پایین سازه عمودی قرار داده می شود و بر روی سازه با نصب یک قاب و کابل کشی بوسیله کابل های روکش دار مخصوص شبکه ای ایجاد می شود که گیاهان بالارونده پس از کاشت در فلاورباکس بتوانند با استفاده از شبکه کابلی رو بالا رشد نموده و دیوار و نمای سبز را بوجود آورند.

در مواقعی که محل اجرای دیوارسبز کابلی در محوطه و حیاط می باشد می توان از باغچه به عنوان بستر کاشت استفاده نمود و ضمن کاهش هزینه ها از بستر کاشت بهتری نیز بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما