نوشته شد

استخر روف گاردن

روف گاردن با اینکه خود به عنوان یک آپشن لاکچری و خاص قدمت زیادی در معماری و ساختمان سازی ندارد اما طی همین مدت سازندگان و طراحان تلاش نموده اند که با اضافه کردن آیتم های جدید به روف گاردن مانند جکوزی یا استخر روف گاردن میزان جذابیت و تفاوت آن را بالا ببرند.

یکی از مواردی که اخیرا در روف گاردن مورد توجه قرار گرفته است ساخت استخر و جکوزی بر روی پشت بام و در روف گاردن یا تراس گاردن می باشد. یک ایده جذاب که نمونه های زیادی از آن در دنیا در ابعاد مختلف اجرا شده است. استخر روف گاردن طبقات آخر به عنوان یک محل استراحت در پشت بام برای کسب آرامش ، شنا در زیر تابش آفتاب و یا برگزاری جلسات دوستانه یا اداری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

استخرهای ساخته شده بر روی پشت بام معمولا در لبه ی بام یا تراس قرار می گیرند و دارای یک دید خوب باز به سمت منظر باز هستند. البته در ایران به دلیل ملاحظات فرهنگی و مذهبی استخرهای بزرگ بر روی روف گاردن ساخته نمی شوند و استخر روف گاردن ها با حفظ حریم و در برخی از ساختمان های خاص و معمولا در متراژ پایین اجرا می شود.

انواع استخر روف گاردن

استخر های ثابت :

به استخرهایی گفته می شود که در ابتدای ساخت ساختمان با محاسبه بار وارده و به صورت بنایی و با مصالح ساختمانی ساخته می شوند.

استخرهای پرتابل :

با سازه های فلزی و بدنه پلیمری که معمولا در محل به هم متصل شده و قابل جمع آوری و جابجایی می باشند. این استخرها در محوطه، تراس و روف گاردن قابل استفاده بوده و معمولا ابعادی بین 2 تا 12 متر مربع دارند. و در صورت استقرار آنها در تراس گاردن یا روف گاردن باید حتما استقامت سازه لحاظ شود تا شاهد آسیب دیدگی ساختمان نباشیم.

روف گاردن در مناطق سردسیر
مشاهده

استخرهای بادی :

گزینه ای مناسب برای تراس های کوچک، روف گاردن و حیاط برای یک آبتنی تابستانی که بسیار سبک بوده و به راحتی می توان آن را جابجا نمود و در محل دلخواه استفاده نمود.

اجرای استخر روف گاردن

اجرای استخر متناسب با نوع آن متفاوت می باشد. در صورت ساخت استخر روف گاردن به صورت ثابت، باید به عنوان بخشی از ساختمان دیده شود و قبل از اجرا ، طراحی دقیق صورت گیرد و بار آن محاسبه شود و همچنین لازم است با ایزولاسیون و عایق کاری صحیح طول عمر استخر و ساختمان را تضمین نمود.

اما استخر های پرتابل و بادی نیاز به بستر و الزامات خاصی نداشته فقط با رعایت مقدار بار مجاز وارد بر سازه می توان آن را بر روی سقف مستقر نمود و در کنار سایر بخش های روف گاردن یا تراس گاردن مورد بهره برداری قرار داد.

نمونه هایی از استخر روی بام در دنیا

در دنیا نمونه های بسیاری از استخرهای واقع در پشت بام و طبقات بالا ( استخر روف گاردن ) وجود دارد که برخی به عنوان یک جایگزین برای فضای ساحلی و برخی نیز در کنار ساحل و دریا ساخته شده اند.

در ادامه به 3 مورد از آنها اشاره می کنیم:

1- استخر بزرگ هتل مارینا بای ساند : واقع در سنگاپور به عنوان یکی از بزرگترین استخرهای مرتفع جهان و معروفترین استخر روف گاردن سنگاپور است که دارای فضاهای مجزای خانوادگی، بزرگسالان و کودکان است.

استخر پشت بام
مشاهده

2- استخر بام هتل فاسانو ریودوژانیرو : اگر چه ارتفاع زیادی ندارد و در طبقه هشتم هتل قرار گرفته اما در آمریکای جنوبی از معروفترین استخرهای واقع در پشت بام می باشد.

3- استخر هتل سیلو : در شهر کیپ تاون شاهد یکی از زیباترین استخرهای مرتفع بر روی بام هتل سیلو هستیم که در سه سال گذشته به معروفیت زیادی در جهان دست یافته و گردشگران زیادی را جذب نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما