نوشته شد

ایمنی روف گاردن مهدکودک

یکی از کاربردهای روف گاردن تعریف کاربری آن به عنوان مهدکودک و یا بخشی از یک مهدکودک می باشد که در مواردی که فضای داخل ساختمان کم بوده و یا اینکه گردانندگان مهدکودک قصد ایجاد فضایی متفاوت و خاص را دارند از این گزینه و استفاده از فضای پشت بام و یا تراس های بزرگ برای ایجاد روف گاردن در مهدکودک می نمایند.

طبیعتا با اینکه ایده روف گاردن در مهدکودک به عنوان محل بازی و یا آموزش بسیار جذاب می باشد اما با توجه به اینکه بهره برداران آن کودکان می باشند باید توجه ویژه ای به ایمنی و امنیت آن نمود.

در ذیل ایمنی روف گاردن در مهدکودک را در بخش های مختلف بررسی می نماییم

جان پناه روف گاردن

اولین موردی که باید در این طرح روف گاردن مهدکودک بررسی نمود و همه ی جوانب را بررسی کرد، بحث جانپناه می باشد. در طراحی و اجرای جان پناه باید چند مورد را با توجه به رده سنی کودکان و قدشان در نظر داشت و در انتخابشان مطالعه نمود.

 

 جان پناه می تواند با انوع متریال ها ساخته شود. چوب پلاست ، شیشه ، آهن ، ترموود ، پلاستیک و … متریال هایی هستند که می توانند با اشکال متفاوت استفاده شوند. به عنوان مثال در روف گاردن مهدکودک بهتر است متریالی انتخاب شود که به واسطه رنگ و بافتش کودک کاملا متوجه وجود آن باشد و به آن برخورد نکند. نکته بعدی اینکه متریال مورد استفاده نباید بافتی خشن داشته باشد و یا الواری مثل خرده چوب داشته باشد تا کودک را اذیت کند و به او آسیب برساند. توصیه می شود ترجیحا از شیشه یا پلاستیک های شکننده نیز به جهت آسیب زا بودن استفاده نشود.

فاصله در جان پناه

اگر جان پناه به شکل نرده ای طراحی و اجرا شده باشد فاصله ای باید بین نرده ها در نظر گرفته می شود باید در حدی باشد که سر کودک در بین آن قرار نگیرد و یا نتواند وسیله ای را به پایین پرتاب کند تا ایمنی برای روف گاردن مهدکودک ایجاد شود.

شکل جان پناه

جان پناه نباید برآمدگی در بدنه خود داشته باشد که کودک بتواند به کمک آن از آن بالا برود. جان پناه تا حد امکان بهتر است فاصله ای بینش وجود نداشته باشد و امکان آسیب رسانی را به حداقل برساند. اگر طرح آن به گونه ای جذاب باشد که کودکان را به خود جذب می کند، ایمنی آن نیز باید به طور کامل و دقیق تامین گردد.

نکته دیگری که در بحث ایمنی بام باید به آن توجه نمود کاور کردن تاسیسات و خارج کردن آن ها از دسترس کودکان می باشد. که این کار را می توان با کشیدن دیواری از چوب پلاست و یا کاور نمودن آن ها با چوب یا سبزینگی انجام داد.

کفپوش روف گاردن مهدکودک

تا حد امکان بهتر است که از سنگ و بلوک های پرتابل در کف بام استفاده نشود. متریال مناسب کفپوش بام برای کودکان چمن مصنوعی و گرانول می باشد که به علت جنس منعطف و نرمی سطحی که دارند تا حد زیادی مانع آسیب رسیدن به کودکان هنگام زمین خوردن می شوند در مقایسه چمن مصنوعی و گرانول می توان به زیبایی بیشتر چمن و نرمی و انعطاف بالاتر گرانول اشاره نمود.

همچنین برای بخش هایی از روف گاردن می توان از شن هایی استفاده نمود که مخصوص بازی کودکان می باشد.

چالش آب و هوا در روف گاردن

در برخی از نواحی که باد شدیدی می وزد، بام باید بوسیله بادشکن تجهیز شده باشد که به کودکانی که سبک وزن هستند آسیبی وارد نکند. به عنوان مثال سبزینگی هایی با ریشه و تنه ای محکم در جان پناه یا در بخش های دیگر بام می تواند تا حدودی شدت این باد ها را مهار کند.

طراحی پشت بام
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما