نوشته شد

بام سبز شیراز

روف گاردن و بام سبز شیراز یکی از موارد مورد نظر و جذاب برای ساکنین ، معماران و سازندگان در استان فارس و خصوصا شیراز می باشد که اخیرا و طی 5 تا 10 سال گذشته تمایل فزاینده ای به طراحی و اجرای بام سبز و دیوار سبز در شیراز مشاهده می شود که در ذیل در خصوص تعریف بام سبز ، اجرای بام سبز و گیاهان بام سبز شیراز و سایر نکات مهم در این خصوص توضیحاتی ارائه می گردد.

بام سبز چیست

تعریف بام سبز اولین نکته ای است که باید طرح گردد و پس از آشنایی با بام سبز و مفهوم آن می توان در خصوص بام سبز شیراز نکات تکمیلی را اشاره نمود.

بام سبز که با عناوین مشابهی مانند روف گاردن ،بام باغ ، باغ بام ، گرین روف ، باغچه در پشت بام و … نامیده و خوانده می شود عبارت است از ایجاد بستر کاشت ، فضای سبز و پوشش سبز با استفاده از گل ها و گیاهان و بر روی پشت بام و یا سقف ساختمان های مسکونی، تجاری و یا اداری که برای بهره مندی ساکنین ساختمان از آن و همچنین مزیت های های آن طراحی و اجرا می شود.

اجرای بام سبز شیراز

برای اجرای بام سبز شیراز به عنوان یکی از مناطق نسبتا گرم باید ملاحظات آب و هوایی ، فرهنگی و کاربردی آن مد نظر باشد. یکی از مسایل مهم استفاده از متریال مناسب و مقاوم در مقابل تابش آفتاب می باشد که پالیزبام اقلام و سازه های خود را با استفاده از استراکچر فلزی و نمای چوب پلاست یا ترمووود اجرا نموده و در صورت استفاده از ترمووود با استفاده از پوشش رزین و رنگ مخصوص، ماندگاری زیبایی و کیفیت آن را بالا می برد.

نکته دیگر با توجه به خونگرمی و اهل معاشرت بودن مردمان فارس ، طراحی و اجرای فضاهای نشیمن جمعی بر روی بام سبز می باشد به طوریکه ساکنین بتوانند جلسات و دورهمی های خانوادگی خود را در آن به راحتی برگزار نمایند.

گیاهان بام سبز در شیراز

شیراز که در فرهنگ عامه به شهر گل و بلبل نیز شهرت دارد به دلیل آب و هوای مطبوع و البته مایل به گرمی، بسیار مناسب رویش گیاهان و گل ها می باشد به همین دلیل گونه های مختلفی از گیاهان قابلیت کاشت بر روی بام را دارند البته با توجه به کوتاهی فصل سرما و بالا بودن نسبی دما بهتر است از گیاهان مقاوم به خشکی و با نیاز آبی پایین استفاده شود و در نهایت با ترکیبی از گل ها و گیاهان همیشه سبز ، درختچه ها و گل های فصلی منظره ای زیبا را ایجاد نمود.

سایر نکات اجرایی

علاوه بر نکات فوق و استفاده از طراحی، متریال و گیاهان مناسب شیراز می توان به لزوم استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک برای بالا بردن عمر پوشش گیاهی و کاهش نیاز به نگهداری ، استفاده از اقلام اضافه مانند آبنما و سایبان چتری برای افزایش سایه و مطلوبیت کیفیت هوای محیطی ، نصب دیوار سبز و کاشت گیاهان فصلی زیبا اشاره نمود.

عایق بام نیز به عنوان یکی از موارد مهم در اجرای بام سبز نه تنها درشیراز بلکه در تمامی اقلیم ها باید مورد توجه بوده و به درستی اجرا گردد تا در طول زمان دچار آسیب نشده و بتوان از بام سبز بیشترین بهره را برد و نیاز به تعمیرات و بازسازی را به حداقل ممکن کاهش داد.

آلاچیق فلزی بهتر است یا آلاچیق چوبی
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما