نوشته شد

بام سبز و اثر آن بر جزایر گرمایی

عملکرد سیستم های بام سبز

در چندسال گذشته متوسط دمای جهانی و در نتیجه آن گرم شدن کره زمین کماکان رو به افزایش بوده است . یکی از اثرات و مزایای فضای سبز عمودی شامل دیوار سبز ، بام سبز ، تراس سبز و پاسیو سبز ، تعدیل و یا جلوگیری از ایجاد جزایر گرمایی در شهرهای بزرگ می باشد .

تغییرات آب و هوایی و شدت دمای بالاتر ، شدت فرکانس امواج گرمایی را افزایش می دهد . دمای بالاتر مصرف انرژی برای تهویه و خنک سازی هوا را افزایش می دهد و باعث افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه ای و سطح سایر آلاینده ها می شود .

این روند منتج به ایجاد یک سیستم می شود که به موجب آن سازگاری کوتاه مدت با شرایط آب و هوایی گرمتر ، مانند افزایش میزان استفاده از تهویه مطبوع ، باعث تداوم یافتن گرم شدن زمین و افزایش سایر مشکلات در وضعیت کیفیت هوا می شود . از آنجا که دمای بالای ماه های گرم مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را تشدید می نماید ، انجام اقداماتی برای کاهش دما خصوصا در تابستان به یکی از مسائل و نگرانی های کلان شهرها مبدل گشته است .

مناظر طبیعی و استفاده از پوشش گیاهی امکان تبخیر را فراهم می نمایند ، فرایندی که در نتیجه آن خاک و برگ گیاهان با تبخیر آب ، انرژی گرمایی خورشید را جذب نموده و مانع تبدیل آن به گرمای محسوس می شوند و در نهایت باعث کاهش نسبی دمای هوای می شوند .

پوشش گیاهی با ایجاد سایه باعث اثر کاهشی بر درجه حرارت می شود . از جهتی دیگر ، در شهرهای بزرگ و کلان شهرها ، سطوح غیر طبیعی و یکدست و سازه ای مانند دیوارها ، کف زمین و سقف ها ، با جذب انرژی خورشید و تبدیل آن به گرما منجر به افزایش دمای سطوح و همچنین دمای اطراف می شوند .

در مناطق شهری با تراکم ساختمانی به نسبت بالا ، افزایش دمای سطوح باعث بالا رفتن غیر طبیعی و مصنوعی دمای شهر می شود ، پدیده ای نسبتا جدید به عنوان جزیره گرمایی شهری که طی دهه گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است . نتیجه اینکه ، می توان با افزایش میزان کاشت پوشش گیاهی در شهرها باعث تعدیل و کاهش دمای هوای محسوس در شهر شد و یکی از نتایج افزایش پوشش گیاهی خصوصا گسترش فضای سبز عمودی مانند بام سبز ، دیوار سبز ، تراس سبز ، پاسیو سبز و محوطه سازی کاهش دادن اثرات جزایر گرمایی در شهر می باشد .

طی دهه های اخیر با بالا رفتن تراکم ساختمان ها و افزایش تصاعدی قیمت زمین ، نسبت سرانه فضای سبز در مناطق شهری کمتر شده است .

روف گاردن ( بام باغ ) ، باغ پشت بام یا همان بام سبز عموما به سقف هایی گفته می شود که با پوشش گیاهی و گل ها و گیاهان کاشته شده است . بام های سبز در مناطق شهری ، جذابیت و زیبایی را افزایش داده و در کنار آن مزایای متعددی هم دارد .

باغ بام ها می توانند با ایجاد سایه مستقیم بر روی سقف ، میزان جذب گرما را کاهش داده و در نتیجه با کم کردن میزان انرژی مصرفی ساختمان برای تهویه ، اثر کاهنده ای بر انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشند .

یک روف گاردن می تواند درجه حرارت داخل ساختمان را به صورت طبیعی 3 تا 4 درجه نسبت به دمای فضای بیرون پایین تر بیاورد . برابر مطالعات انجام شده یک سقف با پوشش گیاهی و عمق کاشت متوسط 60 سانتی متری می تواند نیاز به استفاده از سیستم های خنک کننده را تا 20% کاهش دهد .

پشت بام ها می توانند در گرمای تابستان با گرم شدن بیش از حد ، جزایر گرمای شهری را افزایش دهند . از روش های موثر بر کاهش این اثر ، جنگل های شهری ، دیوارهای سبز ، بام های سبز ، سقف های سفید و گسترش پوشش گیاهی شهری می باشد . کمبود پوشش های گیاهی در شهرها را می توان به عنوان مهمترین عامل در پدیده جزیره گرمایی شهری شناخت و در نتیجه با توجه به محدودیت فضای پارکها و فضای سبز در بسیاری از شهرهای بزرگ ، ایجاد پوشش گیاهی مناسب در پشت بام های ساختمان های شهری و استفاده از روف گاردن و گرین وال راه حلی جذاب و موثر برای کاهش اثرات منفی جزیره گرمایی شهری می باشد.

5 دلیل برای اجرای باغ بام
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما