نوشته شد

بام سبز و افکار اشتباه در مورد آن – روف گاردن :

فضای سبز روف گاردن برای رشد خوب مستلزم نگهداری دقیق است :

این یک تصور اشتباه است که عموم مردم بر این باورند که فضای سبز از جمله درخت و درختچه ها در بام های سبز به خوبی رشد نمی کنند و نگهداری از آن ها بسیار دشوار است ، ولی در واقع رشد درختان در خیابان ها و بام ها تفاوت چندانی ندارد فقط باید دقت زیادی در انتخاب گیاهان و عمق کاشت مورد نیاز داشته باشید زیرا هر درختی مناسب روف گاردن نیست و باید همه عوامل را از جمله : شرایط آب و هوایی ، زیر سازی ، مقیاس و نور خورشید را در نظر بگیرید . به طور مثال اگر به زیر سازی توجه نکنید و درختی با ریشه های محکم انتخاب کنید ممکن است در طولانی مدت به سقف ساختمان شما آسیب برساند . با مدیریت و نگهداری صحیح به راحتی گیاهان شما رشد می کنند و سالم باقی می مانند .

روف گاردن به سقف ساختمان آسیب می رساند :

عموم مردم تصور می کنند که با کاشت درختان در بام ، سقف ساختمان  تخریب  و سبب نشست می شود اما همانطور که در قسمت بالا به آن پرداختیم نباید ریشه های درختانی که کاشته می شود محکم و پیچیده باشد زیرا سبب ترک و نفوذ به سقف می شود ؛ اما اگر گیاهان استفاده شده در بام به درستی انتخاب شوند و جایگاه آن ها متناسب با ریشه باشد این اتفاق به ندرت رخ می دهد و هم چنین باید زیر سازی بام شما متناسب با طرحی که می خواهد اجرا شود انجام شود  .

آبیاری بام سبز :

عموم مردم بر این باورند که هزینه آبیاری روف گاردن بسیار بالا است ولی در واقع آبیاری روف گاردن به روش های مختلفی انجام می شود که هزینه هرکدام بسته به کارایی آن ها محاسبه می شود و متفاوت است .

در این جا سیستم های مختلف آبیاری و مناسب ترین سیستم آبیاری برای بام سبز توضیح داده می شود :

آبیاری هوشمند بام سبز :

آبیاری قطره ای و بارانی هر دو از زیر مجموع های آبیاری هوشمند هستند ، با استفاده ار آبیاری هوشمند همیشه گیاهان بام سبز و تازه باقی می ماند و همین طور به لحاظ دید بصری کاملا نا معلوم است و در چشم قرار نمی گیرد . سیستم های هوشمند بیشتر مخصوص ساختمان های هوشمند بوده و در برگیرنده هزینه بالایی هستند زیرا سیستم هوشمند نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نسبتا گران قیمتی دارد .

آبیاری دستی روف گاردن :

در این نوع آبیاری هم شما موظف هستید که یک باغبان و یا مستخدم برای نگهداری و آبیاری متداوم بام خود استخدام کنید ، شاید این نوع آبیاری هزینه کم تری نسبت به بقیه سیستم های آبیاری داشته باشد اما در واقع پیدا کردن شخصی که به اطلاعات و شرایط نگهداری بام سبز مسلط باشد بسیار سخت و دشوار می باشد .

آبیاری اتوماتیک بام سبز  :

در آبیاری اتوماتیک کمترین هدرفت آب را شاهد هستیم و تنها هدرفت آب در تعرق گیاهان دیده می شود ، و همانطور این سیستم کمک می کند آب اضافی بعد از باران تصفیه و برای آبیاری گیاهان استفاده شود ، در سیستم اتوماتیک آبیاری با فشار کم بدون اینکه آب به اطراف پاشیده شود به داخل ریشه گیاه می رود ، در واقع روش آبیاری کمک به سزایی می کند که شما از خطر نشت آب بر روی سقف بام جلوگیری کنید .

آبیاری آب پاش :

در این روش آب به اطراف پاشیده می شود و این سبک از آبیاری بیشتر برای رفیوژ ها و فضاهای سبز اطراف بزرگراه ها مناسب است .

روف گاردن و تراس سبز چه نقشی در صرفه جویی انرژی دارد؟
مشاهده

پس با انتخاب صحیح و با توجه به نیاز گیاهان می توان هزینه آبیاری را هم به حداقل رساند و در این مورد سیستم آبیاری اتوماتیک برای آبیاری بام سبز توصیه می شود .

روف گاردن پالیزبام :

پالیزبام برای رفع نگرانی ها در خصوص اجرا و نگهداری بام سبز ، تراس سبز و دیوار سبز اقدام به تولید اقلام پرتابل نموده و روف گاردن را به صورت مدولار پرتابل اجرا می نماید و در خصوص آبیاری نیز سیستم آبیاری اتوماتیک را به عنوان بهترین گزینه به لحاظ کارایی ، هزینه و قابلیت کنترل توصیه می نماید.

همچنین در طول اجرا نباید از جزییاتی مانند تعریف درین ، زهکشی مناسب ، انتخاب گیاهان و خاک مناسب ، استفاده از فلاورباکس هایی با عمق کاشت های متنوع و متناسب با طرح کاشت ، استفاده از متریال مناسب فضای بیرونی در ساخت اقلام و سازه های روف گاردن و … غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما