نوشته شد

بستر کاشت در روف گاردن و تراس سبز

انتخاب گیاهان

گیاهان مورد استفاده در طراحی براساس اقلیم منطقه ، میزان نور دریافتی ، سبک طراحی و کاربرد آن در روف گاردن ، تراس سبز و دیوار سبز انتخاب می شوند. بعد از انتخاب گیاهان ، با توجه به شرایط نگهداری آن ها باید عمق بستر کاشت ، نوع خاک ، متریال بستر، نوع و میزان آبیاری و… تعیین شود. سپس بر اساس تمام برداشت ها ، بستر مناسب هر گیاه مشخص می شود.

انواع بستر کاشت

پلانتر باکس:

پلانتر باکس ها در واقع یک نوع سینی کاشت با عمق خیلی کم محسوب می شوند. معمولا در طراحی های پرتابل اگر طراح یا کارفرما خواستار سطح وسیعی از پوشش گیاهی باشند و امکان به وجود آوردن باغچه نباشد، پلانترباکس ها گزینه مناسبی محسوب می شوند. حتی در صورت مناسب بودن شرایط ایجاد باغچه در بام، مزیت های استفاده از پلانتر باکس بر آن غلبه پیدا می کند و می تواند توجیه مناسبی برای کارفرما داشته باشد.

مزیت های استفاده از پلانتر باکس:

  • پوشش دهی سطح وسیع
  • قابلیت جابه جایی و بازطراحی بام سبز
  • شرایط نگهداری آسان تر
  • اجرای آسان
  • هزینه پایین تر

بسترهای قابی:

گاهی طراح بین باغچه یا پلانترباکس ها، متناسب با طراحی کاشت و تنوع گیاهی مقداری افزایش عمق کاشت را به صورت مقطعی لازم می داند که در این شرایط برای افزایش عمق کاشت ، با صرف هزینه و متریال کمتر نیاز است به بالا آوردن مقطعی سطح خاک و بدون کندن زمین. برای نگه داشتن و شکل دادن به این خاک قاب هایی ارائه می شود که صرفا از چوب پلاست یا ترمووود هستند و می توانند محیط رشد گیاه را فراهم سازند. این قاب ها را معمولا بر روی خاک باغچه یا پلانتر باکس ها قرار می دهند.

فلاورباکس:

فلاورباکس یا همان گلدان ، باکس هایی با عمق کاشت تقریبا 30 سانتی متری هستند که برای کاشت گیاهان و گلهای فصلی و پاکوتاه بستر مناسبی محسوب میشوند. فلاورباکس ها بسته به شرایط موجود و موقعیت قرارگیری با سینی و بدون سینی ارائه می شوند. سینی های تخلیه به منظور جمع آوری آب اضافی گیاهان و املاح استفاده می شوند. ارتفاع فلاور باکس ها به همراه سینی و شاسی موجود و همچنین اضافه شدن ارتفاع گیاهان کاشته شده در آن، باعث ایجاد نمای بصری زیباتری شده و همچنین می توان به عنوان جداکننده ی فضاها و یا استفاده در حاشیه بام به عنوان جان پناه از آنها استفاده نمود.

تری باکس:

باکس هایی با اندازه و عمق کاشت مخصوص  درخت و درختچه ها را تری باکس می گویند. که مانند فلاور باکس به همراه سینی تخلیه و بدون سینی ارائه می شوند. لازم به ذکر است که تمامی این باکس ها بار زنده محسوب شده و قابلیت جابه جایی دارند و مناسب قرارگیری در روفگاردن ، تراس سبز، لابی ، فضاهای اداری و داخلی مسکونی می باشند. به کمک این باکس ها میتوان تا حدی از دردسرهای ایجاد باغچه جهت به وجود آوردن سبزینگی و آلودگی بسترهای باغچه ای جلوگیری کرد و گیاهان را به شکلی راحت و پایدارتر در هرفضایی به همراه داشت.

ساختار بستر کاشت

 هر کدام از این باکس ها از شاسی فلزی و ورق های گالوانیزه ساخته شده که پس از رنگ آمیزی در کوره ، برابر نظر کارفرما بوسیله چوب پلاست و یا ترمووود کاور می شوند. ورق های گالوانیزه در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی و …. دارای مقاومت مناسبی بوده و چوب پلاست یا ترمووود هم علاوه بر اینکه به فلاورباکس نمای زیباتری می دهد ، دوام آن را نیز افزایش می دهد. ساختار درونی این باکس ها ، کاملا حفاظت شده هستند تا در آینده مشکلی برای فضای بام ، تراس و گیاهان ایجاد نکنند. معمولا داخل بستر های کاشت را از چندین لایه مجهز می کنند. این لایه ها شامل ژئوتکستایل و ژئودرین به عنوان فیلتر و زه کش بوده و از چسب سیلیکون یا عایق های نانو برای آب بندکردن و عایق کاری استفاده می شود و خود ورق گالوانیزه و رنگ الکترواستایک هم نقش ضد ریشه (Anti-root) را دارند. همه ی این فرآیندهای تولید ایجاب می کند که سطح بام ، تراس و یا فضاهای داخلی شما  هیچ گونه آلودگی ، بوی نامطلوب و نمای نامناسب نگیرد و گیاهان، محیط رضایت بخشی برای رشد و سرسبزی  خود داشته باشند.

ایجاد فضای کاری در روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما