نوشته شد

تاثیر اصوات مصنوع و طبیعی بر روی فضای روف گاردن :

یکی از شاخصه هایی که در طراحی و اجرای روف گاردن و تراس سبز بیان می شود ، وجود اصوات مصنوع و طبیعی در بام سبز و تاثیرات آن بر روی روحیات انسان ها است .

بر مبنای تحقیقات سازمان جهانی بهداشت صداهای مختلف ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی انسان دارد ، در سال های اخیر مبحث آلودگی صوتی مورد بررسی قرار گرفته است ، آلودگی صوتی یکی از جنبه های تاثیر گذار بر روی اختلالات روانی به شمار می آید ؛ مطالعات نشان داده است که افراد با فرار گرفتن در محیط های کار و پر سر و صدا 16 درصد افت شنوایی پیدا می کنند و هم چنین اصوات مختلف تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر روی عملکرد انسان ها و ارتباط آنها با محیط اطرافشان می گذارد .

 اصوات فقط بر روی شنوایی تاثیر گذار نیستند و بر روی کل سیستم بدن از جمله قلب و عروق ، رفتار های اجتماعی ، استرس و… تاثیر گذار هستند .

روش های مختلفی برای جلوگیری از صدا های مزاحم وجود دارد که عبارت است از :

  • پایین آوردن یا از بین بردن حجم صدای مزاحم اطراف
  • جلوگیری از انتقال صدا از منبع به اطراف
  • عایق کردن ساختمان در برابر صدا های مزاحم
  • دوجداره کردن شیشه ها
  • اجرای فضای سبز عمودی شاما تراس سبز ، دیوارسبز و بام سبز به عنوان یک عایق اضافه
  • کاشت گیاهان پر تراکم خطی                         
چیدمان روف گاردن
مشاهده

با توجه به اینکه امروزه افزایش جمعیت سبب افزایش آلودگی های مختلف از جمله آلودگی صوتی شده است بهتر است با ایجاد فضاهایی آرامش بخش به سلامت روان و جسم خود کمک کنیم ؛ اجرای روف گاردن ، تراس سبز ، دیوار سبز از اقداماتی است که می توان انجام داد ؛ علاوه بر اینکه فضای سبز و طراحی کاشت تاثیر گذار هستند صداهایی که در فضا می پیچید هم می تواند بر روی آرامش محیط تاثیر گذار باشد .

در خیلی از موارد صداهای تردد وسایل نقلیه و دیگر اصوات در اطراف ساختمان برای شما آزار دهنده است که می توان با صداهای طبیعی مانند استفاده از آبنما یا برکه مصنوعی و کاشت گیاهان در جای مناسب صداهای مزاحم را کاور کرد . با کاشت درختچه های پر تراکم به طور خطی در اطراف روفگاردن هم می توان از آلودگی صوتی جلوگیری کرد و هم دید ساختمان های اطراف را نسبتا کم کرد .

در یکسری موارد می توان برای کنترل سر و صدای مزاحم ، اطراف روف گاردن یا تراس سبز را شیشه های ریلی یا ثابت کار کرد که خود می تواند به صورت یک عایق صدا عمل کرد ، از جمله کارهایی که می توان انجام داد عایق کردن دیوار ساختمان برای جلوگیری از اصوات است که این کار را به صورت دیوار سبز بر روی دیوار ها انجام می دهند .

صداهایی که در روف گاردن یا تراس سبز شنیده می شود می توانند طبیعی یا مصنوعی باشد ، معمولا وجود صداهای طبیعی بازخورد بهتری نسبت به صداهای مصنوعی دارند ، صدای آب در محوطه سبب تعادل بدن و هماهنگی حیاتی می شود و هم چنین شنیدن صدای آب سبب ایجاد خلاقیت و کاهش اضطراب و استرس می شود . در طراحی هایی که برای روف گاردن و تراس سبز انجام می شود می توان با توجه به مقیاس محوطه های شما آبنما کار شود که صدای دلنواز آب روح شما را تازه کند . از دیگر صدا های طبیعی که گوش نواز هستند صدای پرندگان است که با توجه به موقعیت جغرافیایی شما صدا های مختلفی شنیده خواهد شد ، اما با نگهداری یکسری از پرندگان خانگی می توان صداها را تکمیل کرد . صدای آواز پرندگان همراه با صدای آب بسیار دلنواز است و سبب بهبود سلامت روانی انسان می شود .

در کنار تولید این صداها از صدا های هوشمند هم می توانید استفاده کنید به طوری که با وارد شدن به محوطه و با راه رفتن به وسیله یکسری سنسورهای حرکتی و یا لوازم موسیقی محیطی که با فشار پا فعال می شوند صدا های مختلف پخش شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما