تاسیسات در روف گاردن

تاسیسات در روف گاردن

جانمایی تاسیسات ساختمان قبل از ساخت برنامه ریزی می شود. در اکثر ساختمان ها تاسیسات به بالای ساختمان خرپشته منتقل می شود. که این شرایط برای ساختمان از نظر دید بصری، دسترسی روف و … مناسب تر می باشد. در برخی موارد تاسیسات یکجا و یا به صورت پراکنده در بام جانمایی شده اند که برای داشتن روف گاردن، چالشی به وجود می آورند. در ادامه به تاسیسات در روف گاردن بیشتر می پردازیم.

تاسیسات روف گاردن

تاسیساتی که در بام ساختمان وجود دارد شامل :

  • تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان
  • تاسیسات فاضلاب
  • ·         …

تمامی این تاسیسات شامل آیتم هایی می شوند که برخی از آن ها نباید در دسترس کودک قرار بگیرد، برخی بوی نامطبوعی برای فضای اطراف ایجاد می کنند و برخی نمای نامناسبی در روف ایجاد می کنند. تمامی این ویژگی ها در طراحی روف گاردن اثر گذار هستند و مورد توجه قرار می گیرند.

تاسیسات در یک بخش از روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن درمرحله ی کاور ساختمان هایی که تاسیسات به یک بخش منتقل شده راحت تر خواهد بود و فضای مناسب تری در اختیار ساکنین برای استفاده قرار می گیرد.

تراس سبز اقدسیه و درب ریلی جداکننده تاسیسات
مشاهده

در این موارد تاسیسات را می توان به طور یکسره با شاسی کشی و چوب پلاست یا ترموود کاور کرد. که نحوه نصب آن، رنگ متریال کاور و بافت آن مورد توجه می باشد. تایل های نما را می توان به طور افقی، عمودی و یا مورب و مشبک نصب نمود. که با توجه به طرح کلی بام تعیین می گردد. همچنین با توجه به دغدغه کارفرما نسبت به پوشش کامل تاسیسات و یا پوششی با فاصله های معین، انتخاب نحوه نصب و نوع دیوارپوش انتخاب می گردد.

بعد از این مرحله برای نما دادن به کاور می توان دیوار سبز، آبنما و آیتم های دیگری را در ترکیب با متریال نما پوش به کار برد و فضا را زیبا تر نمود. حتی در برخی موراد می توان با نصب میزهای تاشو از جنس متریال دیوار پوش به تاسیسات کاور شده، فضا را کاربردی تر کرد.

تاسیسات پراکنده در روف گاردن

در بام ساختمان هایی که به صورت پراکنده در سایت جانمایی شده اند، چالشی برای اجرای روف گاردن در آن ساختمان ایجاد می شود، که باید در طراحی بام سبز آن ها را مورد بررسی قرار داد.

الزامات روف گاردن برای پایان کار
مشاهده

برای کاور نمودن داکت ها و تاسیسات دیگری که در بام هستند حدالامکان از آبنما، دیوار سبز و دیوار پوش استفاده می شود. ولی باید در نظر داشت که استفاده از این آیتم ها در طرح کلی روف گاردن خللی وارد نکند و طرح را از هارمونی خود خارج نکند.

الزامات طراحی روف گاردن در کنار تاسیسات

در مرحله ی لکه گذاری پلان سایت مورد نظر، جانمایی فضاهای نشیمن و پر رفت و آمد باید به گونه ای باشد که در کنار تاسیسات فاضلاب قرار نگیرد و کاربرد در هنگام استفاده بوی نامطبوعی را استشمام نکند.

همچنین فضاهای سرگرمی برای کودکان بهتر است به دور از تاسیسات موجود در بام مکان یابی گردد تا خطری کودکان را تهدید نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما