نوشته شد

تجهیزات دیوار سبز

دیوار سبز یا گرین وال به دیوار پوشیده از گیاهان به صورت متراکم یا غیر متراکم گفته می شود که در آن تجهیزات دیوار سبز بر روی یک دیوار یا سازه عمودی نصب می شوند و نهایتا با فراهم نمودن بستر کاشت و کاشت گیاهان مناسب گرین وال سبزینگی مد نظر ایجاد می شود.

برای ایجاد یک گرین وال نیاز به تجهیزات دیوار سبز داریم که در ذیل به صورت اجمالی به آن خواهیم پرداخت

فلاورباکس یا گلدان دیوار سبز

مهمترین بخش از لوازم و تجهیزات دیوار سبز که سبزینگی دیوارسبز و عمر گیاهان و فراهم بودن بستر مناسب برای کاشت انواع گل و گیاهان را تضمین می کند گلدان یا فلاورباکس های دیوار سبز می باشد که متناسب با روش اجرا دارای انواع مختلفی می باشد.

در روش دیوار سبز مدولار یا گرین وال باکسی از سه نمونه کلی فلاورباکس یا گلجا استفاده می شود.

  • فلاورباکس دیوار سبز فلزی

گلدان دیوار سبز فلزی ، بهترین نوع از انواع گلدان های دیوار سبز مدولار می باشد که در پالیزبام با استفاده از ورق گالوانیزه ساخته می شود و با قرار دادن در کوره رنگ با پوششی از رنگ الکترواستاتیک دوام و عمر آن در مقابل خوردگی و زنگ زدگی تضمین می گردد.

  • فلاورباکس دیوار سبز پلاستیکی

گلدان دیوار سبز پلاستیکی در ابعاد ، رنگ ها و کیفیت های بسیار متنوعی تولید می شود و بیشتر برای دیوار سبز داخلی مناسب می باشد چرا که این تجهیزات دیوار سبز در محیط بیرونی و تابش آفتاب یا سرمای شدید به شدت آسیب پذیر بوده و پس از مدتی دچار شکستگی یا افت کیفیت شکلی و ظاهری می شود.

  • فلاورباکس دیوار سبز نمدی

عنوان فلاورباکس گذاشتن بر روی کیسه های نمدی مخصوص کاشت گل در گرین وال چندان مناسب نبوده و بهتر است از عنوان گلجا برای آن استفاده نماییم. گلجای نمدی گرین وال از یک کیسه دوخته شده از نمد با قطر دهانه 10 تا 30 سانتی متر تشکیل شده که به صورت آویز بر روی دیوار نصب می شود و گل های دیوارسبز مستقیما یا به صورت پیچیده شده در یک لایه نمدی دیگر در آن قرار می گیرند.

شاسی کشی نصب تجهیزات دیوار سبز

از دیگر لوازم دیوار سبز شاسی آن می باشد. با توجه به استقرار فلاورباکس های دیوار سبز بر روی دیوار یا سازه عمودی نیاز است ابتدا یک شاسی فلزی و یا بعضا پلاستیکی به عنوان واسط نصب گلدان ها بر روی دیوار نصب شود و سپس گلدان ها به آن متصل شوند. برای نصب گلدان های فلزی معمولا از شاسی کشی با پروفیل آهنی استفاده می شود و در صورت استفاده از فلاورباکس های پلاستیکی ، شاسی به صورت استندهای فلزی یا پلاستیکی آماده می باشد.

تجهیزات دیوار سبز

فیلتر و زه کش در تجهیزات دیوار سبز

فیلتراسیون و زه کشی در انواع گلدان ها و بسترهای کاشت کاربرد دارد و عمر و سلامت گیاهان را افزایش می دهد. لایه فیلتر با حفظ مواد مغذی خاک و جلوگیری از شسته شدن آن، کیفیت خاک را حفظ می کند و لایه زه کش وظیفه ایجاد شرایط برای خروج آب اضافه بر عهده دارد. لایه های درین شیت به عنوان زه کش و ژئوتکستایل به عنوان فیلتر بخشی از تجهیزات دیوار سبز می باشند که در کف گلدان و زیر خاک قرار می گیرند.

آبیاری دیوار سبز

سیستم آبیاری به عنوان مکمل تجهیزات دیوار سبز می باشد که شامل لوله های پلی اتیلنی ، شیر برقی (تایمر) ، نازل های آبیاری قطره ای و منبع آب برای تامین و تنظیم فشار آب می باشد.

سیستم آبیاری پس از نصب دیوار سبز و قبل از کاشت پوشش گیاهی نصب می گردد و همچنین می توان با نصب تجهیزات مربوطه، نسبت به هوشمندسازی آن نیز اقدام نمود.

تجهیزات دیوار سبز

سایر تجهیزات دیوار سبز

تجهیزات دیوار سبز را علاوه بر موارد فوق الذکر می توان به صورت مفصل تری نیز تشریح کرد که در اینجا به برخی از آنها به صورت تیتروار اشاره می شود.

  • خاک دیوار سبز
  • گل ها و گیاهان دیوار سبز
  • کود و سم مورد نیاز گیاهان دیوار سبز
  • عایق دیوار سبز
  • سیستم های چرخه آب و تغذیه گیاهان (در روش دیوار سبز هیدروپونیک )
بررسی طرح فضای کافه سم بی سم
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما