نوشته شد

تعمیر و نگهداری روف گاردن – نگهداری بام سبز

روف گاردن یا باغ بام و تراس گاردن به عنوان آپشن هایی جذاب و شامل بخش های مختلفی مانند انواع فلاورباکس های چوبی ، سنگی ، فلزی ، گل و گیاهان متنوع ، آلاچیق و پرگولا ، آبنما ، دیوار سبز ( گرین وال ) ، سایبان چتری ، مبلمان محوطه و …  در ساختمان می باشند که مانند هر بخش دیگری از ساختمان ممکن است در طول زمان نیاز به نگهداری و یا تعمیرات داشته باشند .

به نظر می رسد که دغدغه نگهداری از روف گاردن یکی از مهمترین موانع اجرا و نصب آن در بین بخشی از مردم است. به همین جهت در نظر گرفتن برنامه نگهداری و تعمیر در طی مراحل طراحی و اجرا ضروری است زیرا همه انواع باغ های پشت بام نیاز به نگهداری دارند .

ساختمان های تجاری دارای بام سبز با توجه به استفاده عمومی حداقل دو الی چهاربار در سال باید تحت بررسی های ناودان و سقف قرار گیرند تا به جهت گرفتگی تاسیسات دفع آب یا نم زدگی سقف دچار مشکل نشویم .

نگهداری روف گاردن

طبیعتا مانند هر سیستم دیگری نگهداری بر تعمیر اولویت داشته و چنانچه نگهداری روفگاردن به درستی انجام گردد نیاز به تعمیر را به حداقل ممکن کاهش خواهد داد و می توانیم بهره بیشتری از آن ببریم.

عملیات نگهداری روفگاردن در چند بخش قابل انجام بوده که در ذیل به آن خواهیم پرداخت :

نگهداری عایق بام :

یکی از مهمترین دغدغه ها حفظ و نگهداری عایق بام است که چنانچه در مرحله اجرا به درستی اجرا گردد و با لایه محافظ پوشیده شود عملا در زمان بهره برداری نیاز به نگهداری و تعمیر نخواهد داشت.

نگهداری سازه های روف گاردن :

سازه های فلزی در زمان اجرای بام سبز باید به درستی با ضدزنگ یا پرایمر در مقابل خوردگی و زنگ زدگی پوشش داده شوند و چنانچه در حین استفاده در بخش هایی این پوشش مخدوش گردد باید قبل از آسیب بیشتر آن را ترمیم نمود .

در بخش روکش و کاور کار در صورت استفاده از چوب پلاست باید با شاسی کشی صحیح و اصولی و استفاده از متریال مرغوب طول عمر آن را افزایش داد و چنانچه جنس کاور از ترمووود می باشد لازم است در بازه های یک تا دوساله با استفاده از رنگ و رزین های مخصوص مقاومت چوب ترمووود را در مقابل آب  و تابش حفظ نمود .

نگهداری خاک بام سبز :

در خاک روف گاردن با پایش مواد مغذی و ph خاک در بازه های دوساله به صورت آزمایشگاهی می توان با افزودن کودهای مرسوم کیفیت خاک و پوشش گیاهی را حفظ نمود .

نگهداری سیستم آبیاری اتوماتیک :

در صورت استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک یا هوشمند نیاز است در بازه های سه ماهه نسبت به کنترل نازل های آبیاری به جهت مسدود نبودن آنها به دلیل املاح آب ، سالم بوده لوله های آبیاری به جهت عدم شکستگی و عدم نشت در محل اتصالات ، تعویض باطری های شیر برقی ، تنظیم مقدار و دوره های آبیاری متناسب با هر فصل ، قطع سیستم آبیاری و تخلیه لوله ها در سرمای بسیار شدید برای جلوگیری از ترکیدگی اقدام نمود .

نگهداری گل و گیاهان بام سبز :

گل ها و گیاهان به عنوان عناصر زنده بام سبز نیاز به نگهداری و توجه بیشتری دارند که از جمله آنها می توان به تنظیم مقدار آب دریافتی متناسب با نیاز گیاه ، اقلیم و فصل ، زه کشی مناسب در زمان کاشت ، کودهی دوره ای و مناسب ، سم پاشی و حفاظت در مقابل آفات ، هرس سالانه و یا به تشخیص در دوره های کوتاه تر و حذف گیاهان مزاحم رشد پوشش گیاهی اصلی اشاره نمود .

دیوار سبز در دکوراسیون داخلی
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما