نوشته شد

حریم روف گاردن

در بسیاری از موارد بام هایی وجود دارند که حریم مشخصی ندارند و به دلیل کم ارتفاع بودن ساختمان، ساختمان های اطراف به صورت کامل به بام آن ساختمان اشراف و دید دارند. پس در اینجا نیاز است حریم مشخصی برای روف گاردن و تراس گاردن تعریف شود و حریم روف گاردن کاملا مشهود و قابل لمس باشد و امنیت روانی را برای ساکنین و بهره برداران فراهم نمود.

با گسترش شهرنشینی و کم رنگ شدن زندگی روستایی، و با پر رنگ شدن حفاظت از محیط زیست، بیشتر ساختمان ها به سمت سبز شدن و استفاده بیشتر از سبزینگی و پوشش گیاهی می روند، دور بودن از شلوغی و دریافت آرامش روانی از هدف های مهم ساخت روف گاردن و تراس سبز است اما همانطور که به طراحی، مبلمان و کف پوش ها دقت می نماییم باید مبحث حریم روف گاردن را هم در نظر بگیریم.

حریم روف گاردن به چند نوع قابل اجرا است اما باید قبل از اجرا به نکات زیر توجه کنید :

قوانین شهرداری در روف گاردن :

در مبحث تراس سبز، در صورتی که اجرای تراس گاردن سبب تغییر در نمای ساختمان محسوب می شود لازم است ابتدا از ساکنین ساختمان نظرخواهی شده و رضایت آنها جلب گردد و پس اعلام توافق آن ها در صورت ایجاد تغییرات اساسی و قابل توجه نسبت به اخذ مجوز از شهرداری اقدام گردد.( قابل ذکر اینکه در صورت استفاده از متریال و اقلام پرتابل برای ساخت تراس سبز نیازی به اخذ مجوز شهرداری نبوده و رضایت ساکنین کفایت می کند.)

برای اجرای روف گاردن حتما در نظر داشته باشید که اگر اجرای شما به روش پرتابل و مدولار باشد چون از لحاظ قوانین شهرداری، بنایی و ساخت و ساز محسوب نمی شود، منع قانونی برای ساخت روف گاردن وجود ندارد اما با توجه به اینکه پشت بام جزو مشاعات ساختمان می باشد لازم است که اجازه صاحب ملک و همسایه ها را به صورت کتبی اخذ نمود.

البته در ساخت روف گاردن چنانچه بخشی را به ساخت اتاق یا فضاهای مسقف با استفاده از متریال بنایی اختصاص دهیم شهرداری مانع اجرا خواهد شد.

نکات و ضوابط حریم روف گاردن

اجرای هر متر مربع فضای سبز گسترده، نیمه فشرده و فشرده به ترتیب؛ یک متر، دو متر و سه متر مربع به وسعت مجاز اضافه خواهد نمود. (این موضوع و مشوق به مرور در شهرداری های کشور در حال اجرا و روال مند شدن است)

چگونه حریم را برای فضای خود تعریف کنیم

در نظر داشته باشید که حریم روف گاردن، تراس سبز و غیره باید با فضای ساختمان و شرایط آب و هوایی و سبک طراحی همخوانی داشته باشد.

ایجاد حریم به روش های مختلفی انجام می شود که به بررسی آنها می پردازیم:

گیاهان روف گاردن: گیاهان همیشه برای ایجاد حریم روف گاردن بسیار مناسب هستند اما نکته ای را که باید در نظر بگیریم این است که دید اطراف به روف گاردن شما زمانی کم خواهد شد که از درختچه ها و گیاهان بلند قامت در تعداد بالا استفاده کنید که تراکم گیاهی به وجود آمده هم عایقی در برابر آلودگی صوتی باشد و هم حریم روف گاردن شما را مشخص کند.   

فنس ها: فنس ها در مشخص کردن حریم نقش خوبی را ایفا می کنند اما باید در نظر داشته باشید که به دلیل تغییر در نمای ساختمان حتما باید از شهرداری مجوز لازم اخذ گردد، فنس به سبک های مختلفی قابل اجرا هستند، به طور مثال می توانید بر روی جان پناه بام خود پنل های فنسی قرار دهید و روی آن را نمای چوب پلاست کار کنید، در نوعی طراحی می توانید چوب پلاست ها را به صورت مشبک کار کنید که در این صورت هزینه های اجرا هم کمتر خواهد شد و از آن جایی که چوب پلاست مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی دارد، فنس کشی با کاور چوب پلاست می تواند از گزینه های بسیار مناسب باشد.

آتریوم ها: آلاچیق های چهارفصل یا همان آتریوم ها به گونه ای ساخته می شوند که محیط داخلی آنها در مقابل تابش ، ورود باد و باران و همچنین دید محفوظ بوده و علاوه بر ایجاد حریم داخلی با استفاده از دیوار، شیشه و یا پرده می توان با جایگذاری و نصب آتریوم و آلاچیق در نقطه ای از روف گاردن دید و اشراف ساختمان های مجاور را نسبت به فضای بام سبز محدود نمود و حریم مناسبی را ایجاد کرد.

اجرای روف گاردن در محمودآباد
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما