نوشته شد

دلار و هزینه روف گاردن – قیمت بام سبز

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اثر پذیری مستقیم از شرایط اقتصاد جهانی ، بسیاری از مواد ، لوازم و متریال بر مبنای دلار و نرخ برابری آن با ریال قیمت گذاری می شوند که با توجه به نوسانات بعضا شدید این نرخ برابری ، شاهد عدم ثبات قیمت ها در اکثر حوزه های اقتصادی و اصناف گوناگون و از جمله خدمات و متریال مربوط به روف گاردن و گرینوال هستیم.

 مراحل طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن در  3 مرحله انجام می شود :

فاز 0 که در آن کانسپت ارائه می شود.

فاز 1 که طبق نظر کارفرما سایت مورد نظر طراحی دو بعدی و سه بعدی ارائه می شود .

فاز 2  که بخش اجرا است .

اجرای روف گاردن در چند بخش تقسیم می شود :

پوشش گیاهی روی بام : فضای سبز روی بام ها می تواند به صورت گسترده ، فشرده  یا نیمه فشرده باشد که با توجه به شرایط آب و هوایی و در خواست کارفرما اجرا می شود و متناسب با نوع گیاهان استفاده شده هزینه نهایی محاسبه می شود .

آبیاری روف گاردن : در نگهداری فضای سبز روی بام آبیاری بسیار مهم است و معمولا در آبیاری فضای سبز روی پشت بام از آبیاری اتوماتیک یا قطره ای استفاده می کنند زیرا استخدام باغبان دائمی برای نگهداری فضای سبز در طولانی مدت به مراتب بیشتر از سیستم های اتوماتیک است.

یکی از بخش هایی که از قیمت دلار بسیار اثر پذیر است نصب و اجرای سیستم آبیاری اتوماتیک و یا آبیاری هوشمند به دلیل وارداتی بودن اقلام مصرفی آن می باشد .

نور در روف گاردن : شاید نور پردازی هزینه نهایی فاکتور روف گاردن شما را افزایش دهد و قیمت بالایی داشته باشد اما می توان با نور پردازی مناسب جلوه ویژه ای ایجاد کرد و زیبایی روف گاردن را دو چندان کرد در این بخش هم در صورت استفاده از متریال خارجی شاهد قیمت های بالا و دلاری هستیم.

زیر سازی روف گاردن : زیر سازی روف گاردن بسیار مهم است زیرا اگر زیر سازی مناسب نباشد رطوبت حاصل از گیاهان سبب باد کردن سطح بام می شود . زیرسازی در روش پرتابل مدولار پس از ایزولاسیون ، توسط یک لایه ملات لیسه ای ، موزاییک ، بلوک پلیمری و یا سنگ انجام می شود .

پوشش سطح بام : در مرحله آخر کف سازی روف گاردن که می تواند شامل چمن ، قلوه سنگ ، شن ، چوب پلاست ، ترموود و بلوک پلیمری استفاده کرد که هر کدام از این متریال ها با قیمت های متفاوتی ارائه می گردند ؛ که اصولا چوب پلاست و ترموود از متریال های گران نسبت به بقیه متریال ها به حساب می آیند و ترموود که متریالی عمدتا وارداتی است به دلار قیمت گذاری می شود .

مبلمان استفاده شده در روف گاردن : برای ایجاد فضایی که کاربرد های مختلفی برای استفاده کننده داشته باشد باید مبلمانی از جمله : میز ، آبنما ، صندلی ، فلاور باکس و غیره استفاده کرد که هرکدام از این مبلمان با توجه به متریال و ابعاد با قیمت های مختلفی محاسبه می شوند .

نهایتا علیرغم اینکه هزینه متریال با توجه به بالا رفتن دلار افزایش پیدا کرده است اما با یک طراحی هوشمندانه و مناسب توسط آتلیه پالیزبام می توان یک بام با هزینه اجرایی اقتصادی را اجرا نمود و نهایت استفاده از آن را انجام داد . به طور مثال در کف سازی ها به استفاده از چوب پلاست به راحتی با استفاده کردن متریالی مثل چمن یا بلوک پلیمری می شود هزینه را تا دو سوم کاهش داد . یا در دیوار سبز هم به جای استفاده از فلاورباکس گالوانیزه می توان با استفاده از فلاور باکس مدولار دیواری پلاستیکی هزینه ها را پایین آورد .

البته یک نکته مهم در اجرای روف گاردن استفاده از گیاهان مناسب است چرا که اگر گیاهان با دقت با فاصله کاشت صحیح از هم قرار نگیرند و انتخاب نشوند هزینه های نگهداری دو چندان می شود هم چنین روش اجرایی مدولار پرتابل هم نسبت به بقیه روش های اجرایی هزینه کم تری را به همراه دارد .

دیوار سبز و روف گاردن در هلند :
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما