نوشته شد

روف گاردن تهران

یکی از آیتم هایی که طی چندسال گذشته خصوصا در دهه 90 در معماری و ساختمان سازی در ایران مطرح شده و توجه معماران ، مالکان و سازندگان را به خود جلب نمود روف گاردن تهران می باشد . سازندگان ساختمان ها خصوصا لوکس سازان برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و فراهم نمودن امکانات بهتر در ساختمان ها ابتدا به اجرای آپشن هایی مانند استخر ، سالن های ورزشی و اجتماعات ، سالن سینما و هوشمندسازی روی آوردند اما با گذشت زمان و به نوعی عمومی شدن این امکانات در ساختمان های لاکچری ، آپشن های دیگری به نام روف گاردن ، تراس گاردن و گرین وال مورد توجه و اقبال قرار گرفت.

طبیعتا در استفاده از مصالح نوین و اجرای روش ها و ایده های جدید ساختمان سازی ، شهر تهران به عنوان پایتخت و محل سکونت درصد قابل توجهی از اقشار مرفه کشور پیش قدم بوده و سایر شهرها عموما دنباله رو تهران می باشند .

در ابتدای دهه 90 سازندگان مناطق 1 و 2 و 3 تهران شروع به اجرای روف گاردن و دیوار سبز در ساختمان های نوساز نمودند اما چندین سال زمان نیاز بود که این آپشن در سایر مناطق نیز مورد توجه قرارگیرد و مالکان و سازندگان حاضر به هزینه نمودن در این زمینه شوند. اما در حال حاضر در بسیاری از مناطق تهران و شهرهای ایران روف گاردن به بخشی شناخته شده و مورد توجه تبدیل شده و نمونه هایی از آن را در هر محله ای می توان مشاهده نمود.

انواع روف گاردن در تهران :

در تهران روف گاردن در انواع روش های مرسوم اجرا می شود ، طی سالیان گذشته عموما سازندگان تمایل به اجرای روف گاردن به صورت بنایی و با مصالحی همچون سنگ و آجر و سیمان داشتند اما به مرور با مشاهده مشکلات این روش مانند وزن سنگین ، بار مرده ، آسیب به ایزولاسیون و نشت رطوبت به داخل ساختمان و … روش بنایی در حال منسوخ شدن بوده و در حال حاضر کمتر اجرا می شود.

با کم شدن تمایل به روش بنایی ، روش پرتابل و مدولار به عنوان روشی به روز و رایج در کشورهای پیشرو در زمینه بام سبز مانند آمریکا و آلمان و با مزیت های قابلیت جابجایی ، قابلیت بازطراحی ، سرعت اجرا ، بار زنده و سبک ، جایگزین گردید و امروزه بسیاری از پروژه های روف گاردن در تهران و ایران به روش پرتابل مدولار اجرا می شوند.

پالیزبام با اشراف کامل به این روش و بهره مندی از کارگاه مجهز و تیم تخصصی در زمینه طراحی ، تولید اقلام و اجرای بام سبز ، تراس سبز و دیوارسبز پروژه های خود را به صورت پرتابل و پیش ساخته در ساختمان های نوساز و یا قدیمی اجرا می نماید.

هزینه اجرای بام سبز تهران :

اجرای روف گاردن در روش ها و طرح های مختلف ، هزینه های متفاوتی دارد . روش بنایی اگرچه به نسبت هزینه اولیه کمتری دارد اما در طول زمان و بروز آسیب و تحمیل هزینه های جانبی عملا پرهزینه تر می باشد اما در روش پرتابل مدولار با اینکه ممکن است درصدی افزایش هزینه اولیه داشته باشیم اما به مراتب بام سبزی لاکچری تر ، بادوام تر و بدون هزینه های بعدی خواهیم داشت.

لازم به ذکر اینکه در اجرای روف گاردن عملا نمی توان هزینه مشخصی را برآورد نمود و هزینه اجرای بام سبز و یا تراس سبز نسبت مستقیم با طراحی و آیتم های بکاررفته در آن دارد. به عنوان مثال در بخشی مانند کفپوش می توان از چوب پلاست ، ترمووود با شاسی فلزی و یا تایل های آماده ، چمن مصنوعی ، شن ، قلوه سنگ ، گرانول ، بلوک های سنگی و پلیمری و … استفاده نمود و یا در طراحی بام سبز و یا تراس سبز استفاده از آیتم هایی مانند انواع فلاورباکس ها ، دیوارسبز ، آبنما ، پرگولا ، آلاچیق ، گل و گیاه و … می تواند مدنظر باشد و طبیعتا استفاده از هرکدام از این موارد هزینه ای متفاوت خواهد داشت .

تیم طراحی پالیزبام در تعامل با کارفرمایان و استفاده از آیتم های مختلف متناسب با محل ، بودجه و نظر کارفرما طرحی بهینه و مطلوب را ارایه داده و به اقتصادی ترین روش ممکن نسبت به اجرای آن اقدام می شود.

روف گاردن تهران و گیاهان مناسب آن

در روف گاردن های اجرا شده در تهران یکی از مهمترین نکات توجه به پوشش گیاهی و استفاده از گیاهان مناسب اقلیم تهران می باشد به گونه ای که بتوانند با هماهنگی و سازگاری با شرایط محیطی تهران، بیشترین مقدار دوام، سبزینگی و طراوت را داشته باشند. به همین منظور باید کارشناسان مسلط به موضوع طراحی کاشت با توجه به ملاحظاتی نسبت به انتخاب گونه های گیاهی مناسب اقدام نموده و طراحی کاشت مناسب روف گاردن تهران را پیشنهاد داده و کاشت نمایند. مهمترین این ملاحظات شامل موارد ذیل می گردد:

  • در نظر گرفتن اقلیم کلی تهران
  • توجه به میزان در معرض باد بودن محل کاشت گیاهان در روف گاردن
  • توجه به میزان نیاز آبی گیاهان خصوصا در مواردی که آبیاری به صورت دستی انجام می شود.
  • با توجه به گستردگی مختصات تهران توجه به انتخاب گونه های مناسب با سرمای شمال و گرمای جنوب شهر تهران
  • انتخاب گل ها و گیاهان با خاصیت جذب بالای دی اکسید کربن به جهت کمک به تسویه هوای محیطی در پروژه های روف گاردن تهران.
  • انتخاب توامان گونه های همیشه سبز و گل های فصلی برای ایجاد تنوع و زیبایی بیشتر در روف گاردن.

به عنوان نمونه به تعدادی از نمونه های گل ها و گیاهان مناسب کاشت در روف گاردن تهران اشاره می شود اما این گونه ها بسیار متنوع تر بوده و می توان متناسب با هر پروژه از نمونه های دیگری نیز استفاده کرد.

یاس هلندی – تویا – مورد – برگ بو – لاتانیا – پیروکانتا – کاج ستاره ای – یاس زرد – ناندینا – کامیس نوکدار – زرشک زینتی – لگستروم – پالم – الیاگنوس – نوئل – افراسرخ – شمشاد – رزماری – تاکسوس – شیرخشت – خیزران – پاپیتال – پیچ امین الدوله – فرانکینیا – ساناز و …

بام سبز تهران و آبیاری گیاهان

یکی از موارد دیگری که در تهران و اجرای روف گاردن تهران مد نظر و حائز اهمیت است اینکه با توجه به مشغله زیاد و عموما کمبود زمان در تهران باید برای آبیاری پوشش گیاهی روف گاردن تدبیر مناسبی اندیشید تا گیاهان در اثر کمبود آب دچار خشکی و آسیب نشوند.

پیشنهاد پالیزبام برای آبیاری روف گاردن تهران شامل سه بخش است که متناسب با نیاز ، شرایط و بودجه کارفرما پیشنهاد و اجرا می شود.

  • آبیاری دستی: مناسب روف گاردن ساختمان های بزرگ که دارای باغبان و یا سرایدار می باشند و یا منازلی که ساکنین زمان و علاقه کافی برای نگهداری گل و گیاه را داشته باشند.
  • آبیاری اتوماتیک : روشی بسیار مناسب و کاربردی برای آبیاری پوشش گیاهی در روف گاردن ، تراس سبز و دیوار سبز ، به این صورت که به تمامی فلاورباکس ها و بسترهای کاشت به وسیله لوله های آبیاری لوله کشی صورت می گیرد و با استفاده از نازل های ثابت و یا تنظیم شونده آبیاری انجام می شود. همچنین در ابتدای مسیر آبیاری با استفاده از تایمر یا شیرهای برقی این امکان وجود دارد که متناسب با فصل و همچنین مقدار آب مورد نیاز گیاهان کاشته شده ،حجم و دوره های آبیاری تعریف و برنامه ریزی شود.
  • آبیاری هوشمند : در واقع همان سیستم آبیاری اتوماتیک می باشد که در ساختمان های هوشمند و یا در مواردی که مالک علاقه مند به کنترل و نظارت بر آبیاری از خارج از منزل می باشد با نصب کیت های مخصوص هوشمندسازی امکان کنترل سیستم با استفاده از گوشی های هوشمند و سیستم های رایانه ای از فواصل دور فراهم می گردد. این سیستم دارای همان مزیت های سیستم آبیاری اتوماتیک بوده به علاوه کنترل پذیری از راه دور و البته هزینه نصب و اجرای آن به مراتب بالاتر است.

با توجه به موارد فوق پیشنهاد پالیزبام استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک برای روف گاردن تهران می باشد.

بررسی نکات پایه در ساخت روف گاردن
مشاهده

2 نوشته

  1. مطالب خیلی عالی و مفید بود مرسی

    1. ممنون از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما