نوشته شد

روف گاردن در ساختمان های قدیمی – مشکلات و راه حل ها

مقدمه

باتوجه به مقاله ای از Wenjun Wang ، مشکلات و راه حل های باغ بام را در ساختمان های قدیمی بررسی می کنیم .

   بسیاری از شهرها سیاست هایی را برای اطمینان از بام سبز ساختمان های جدید اتخاذ کرده اند ، اما گستره ی زیادی از ساختمان های قدیمی نادیده گرفته شدند . اگرچه پتانسیل بازار در این زمینه بسیار زیاد است و مفهوم معماری اکولوژیک محبوبیت بیشتری پیدا کرده است ، اما توجه مخصوص به این ساختمان های چندین سال ساخت مورد غفلت واقع شده است . از این رو راه حل های ساخت باغ بام در این ساختمان ها مورد بحث قرار می گیرد .

ساختمان ها از سه جنبه ایمنی بار سازه ای ، سقف ضد آب ، زهکش و … جهت ایجاد روف گاردن مورد بررسی قرار می گیرند از این رو مشکلاتی که طی بررسی ساختمان های قدیمی به دست آمد شامل موارد ذیل بود :

  • کفایت نکردن ایمنی لازم بنا
  • عدم ظرفیت لازم برای تحمل بار
  • عایق نامناسب و یا از بین رفته بام ساختمان ها

راه حل های ایجاد روف گاردن در ساختمان های قدیمی

روف گاردن ارزان
مشاهده

اولین مرحله اصلاح در ایمن سازی موضعی ساختمان در طی آنالیز سازه می باشد که مجریان متخصص عمرانی طی بررسی های خود ، ایمن را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت لزوم و توجیه اقتصادی نسبت به ارتقا ایمنی آن اقدام می نمایند . در دومین مرحله ، عایق سازی بام صورت می گیرد و در این مرحله ضمن لزوم ایزولاسیون صحیح و مطمئن باید تا حد امکان از لایه های سبک استفاده شود . مورد دیگری که وجود دارد ستونهای این بام ها می باشد که معمولا در محاسبات ضرایب نسبتا پایینی را دارند و به همین علت با طراحی های تامل شده ، عمده بارهای مرده بام سبز را می توان در صورت نیاز به ستونها منتقل کرد. که علاوه بر این مسائل بهتر است بارهایی که طی طراحی و اجرا قرار است بر بام وارد شود تا حدامکان بار زنده و سبک باشند و وزن سنگینی نداشته باشند تا آسیبی به بنا وارد شود .

الزامات روف گاردن برای پایان کار
مشاهده

بارهای مرده شامل آیتم هایی می شود که به سازه متصل شده اند و در زمان زلزله می توانند خسارت های قابل توجهی را به ساختمان وارد نمایند مانند استخرهای بنایی ، سنگفرش ، گلدان های ساخته شده با مصالح بنایی و … لذا حتی در صورت استفاده از آیتم هایی مانند آبنما های سنگی ، گلدان های سنگی ، گابیون ، مجسمه های سنگی و … باید مقاومت سازه مد نظر بوده و الزاما این آیتم ها و اقلام به صورت پرتابل و قابل جابجایی اجرا و جایگذاری شوند.

روش طراحی دیگر ، اعمال برکه و فضاهای سبز بیشتر در بام است که بتواند تا حدی موجب حذف بار برف از بارهای زنده  شود.

با توجه به نظر و در برخی موارد اصرار کارفرما مبنی بر اجرای بنایی در روف ، گیاهانی که در نظر می گیریم در طراحی کاشت باید عمق کمی را برای کاشت نیاز داشته باشند ، چراکه گیاهانی که نیاز به عمق زیادی دارند تا در مقابل وزش باد مقاومت داشته باشند ، در روف گاردن و تراس ساختمان های قدیمی به دلیل استفاده از حجم زیادی از خاک ، مطلوبیت ندارند .

انواع روف گاردن
مشاهده

روش های دیگر جهت کم وزن تر کردن بارها در روف گاردن ، استفاده از باکس ها و گلدان های پلاستیکی برای کاشت گیاه به جای استفاده از بسترهای سنگین وزن دیگر است .

با توجه به مطالب ذکر شده روش اجرایی پیش ساخته و مدولار پرتابل علاوه بر مزایایی که گفته شد در صورت نیاز به تعمییرات موضعی احتمالی ، به راحتی با جابه جایی اقلام و متریال های فضای مورد نظر و بدون آسیب به آن ها ، قابل انجام است در صورتی که در اجراهای بنایی ، تخریب و اجرای مجدد در بخش وسیعی از فضای مورد نظر باید صورت بگیرد .

https://www.atlantis-press.com/article/25895206.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما