روف گاردن نمای پنجم

روف گاردن نمای پنجم

سیمای شهری از نماهای ساختمان ها و سبزینگی و سایر عناصر معماری و شهری  تشکیل شده است . هر ساختمانی از 4 نمای شمالی , جنوبی، شرقی و غربی تشکیل میشود . بناها علاوه بر این چهار نما نمای پنجمی هم دارند که در بسیاری از موارد برخلاف تنوعی که در چهار نمای دیگر دیده میشود در بام تنوعی نمیبینیم , و این فضاها بلا استفاده مانده اند. برای اولین بار توسط  لوکوربوزیه روف گاردن به عنوان نمای پنجم معرفی شد و به جای اینکه بلا استفاده باقی بماند با ایجاد فضای سبز از فضای بام در قالب بام سبز استفاده شد .

چرا روف گاردن نمای پنجم شناخته شده است؟

اگر به معماری گذشته ایران در شهرهای اقلیم گرم و خشک مانند اصفهان , یزد , شیراز و … توجه کنیم، متوجه میشویم که در معماری سنتی ایران هم علاوه بر چهار نمای شمالی , جنوبی, شرقی, غربی، بام ها هم از لحاظ فرمی و هم از لحاظ کارکردی (سایه اندازی) به عنوان بخشی اساسی و هماهنگ با سایر قسمت هاس بنا مطرح بوده اند و می توان از آنها به عنوان نمای پنجم در معماری ایران یاد کرد .

بام سبز رامسر
مشاهده
روف گاردن نمای پنجم

روف گاردن

با بررسی امروزه ی شهر تهران به عنوان نمونه ای از یک کلان شهر در کشورمان متوجه میشویم که عموما بام ها بلا استفاده و متروک مانده انهد و تنها عملکرد شان به عنوان سقف طبقه پایین تر و حفاظت در برابر عوامل محیطی و نزولات جوی است , و همچنین محل قرارگیری داکت و تاسیسات و آنتن و دودکش است . این نوع استفاده از فضای بام آن را تبدیل به یک فضای مرده و خاکستری کرده است و مساحت قابل توجهی از شهر کاربرد در خوری ندارد . فلذا توصیه میشود از این فضا هاغ با رویکرد باغ در بام و یا به اصطلاح روف گاردن استفاده شود . این رویکرد سبب میشود کمبود فضای باز جبران شود و همچنین محلی برای تعامل بیشتر بین ساکنین وجود داشته باشد . و همانطور که گفته شد تاثیر چشم گیری بر چشم انداز شهری دارد .

روف گاردن نمای پنجم

شرکت پالیزبام می تواند در راستای طراحی و اجرای روف گاردن از صفر تا صد پروژه در کنار شما باشد. علاوه بر خدمات اجرای روف گاردن، شما می توانید از سایر خدمات شرکت پالیزبام مانند طراحی و اجرای دیوار سبز نیز بهره مند شوید. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09912348100 تماس حاصل بفرمایید.

خصوصیات روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما