نوشته شد

روف گاردن چیست – تعریف روف گاردن

روف گاردن یا بام سبز به انواع پوشش گیاهی در بام ساختمان با هدف بهره مندی از مزیت های کنترل دما و انرژی ، بهبود و ارتقا معماری ، ایجاد محیطی تفریحی ، زیستگاه حیوانات و پرندگان ، کشت داروهای گیاهی یا مواد غذایی و … گفته می شود .

روف گاردن در معنای عام و امروزی بیشتر ایجاد محیطی برای نشیمن با محوریت گل و گیاه و سبزینگی و با ترکیب آیتم های مختلفی مانند کفپوش ، آلاچیق ، دیوار سبز ، انواع فلاورباکس و تری باکس ، قلوه سنگ ، چمن مصنوعی و … می باشد .

انواع روف گاردن

انواع رایج باغ بام بر اساس نوع پوشش گیاهان و نگهداری بام دسته بندی و در زیر به آن اشاره شده است .

بام سبز گسترده

این نوع از بام سبز نیازمند کمترین لایه از بستر خاک بوده و نگهداری آسانی دارد . روف گاردن های گسترده برای انباری ها ، پشت بام و ساختمان های اطراف مناسب می باشند . اما از نظر زیبایی با توجه به محدودیت گیاهان قابل کشت در این روش ، زیبایی بصری کمتری دارند و البته از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر بوده و با هزینه ای به مراتب کمتر می توان آن را اجرا نمود.

روفگاردن های گسترده از نظر اقلیمی بیشتر مناسب اقلیم های مرطوب بوده و در نواحی مرطوب شرایط مناسب را خواهند داشت.

بام سبز نیمه فشرده

بام سبزهای نیمه فشرده عمق کاشت بیشتری دارند و امکان استفاده از طیف بیشتری از گیاهان در آن فراهم است و به همین دلیل با توجه به وزن بیشتر خاک و استفاده از درختان و درختچه ها با وزن بیشتر ، نیاز به ساختمان های مقاوم تر و با تحمل بار بیشتر دارد.

در این روش بهتر است از نمونه هایی از گیاهان استفاده شود که نیاز آبی کمتری داشته و بتوان در نگهداری آن ها تسهیل ایجاد نمود.

بام سبز فشرده

روف گاردن فشرده ، دارای پوشش گیاهی مشابه محوطه و حیاط می باشد و با در نظر گرفتن شرایط ارتفاع و اینکه بر بالای سقف ایجاد می شود نزدیک ترین حالت به محوطه و حتی فضای پارکی می باشد. این روف گاردن با توجه به وزن به نسبت بالاتر از سایر روش ها نیازمند ساختمان هایی با سازه های مقاوم و مستحکم است و قبل از اجرا باید در این خصوص بررسی و محاسبات کافی صورت پذیرد.

بام سبز مدولار

یکی از روش های مرسوم که امروزه مورد توجه بوده و تقریبا به عنوان پرکاربردترین روش مد نظر است روف گاردن مدولار پرتال می باشد.

در روف گاردن های مدولار پرتابل تقریبا تلفیقی از آیتم های سه روش گسترده ، نیمه فشرده و فشرده لحاظ شده و در این شیوه علاوه بر استفاده از انواع پوشش گیاهی با عمق کاشت های مختلف فضایی ایجاد می شود که بتوان با حضور افراد در آن ، میزان بهره برداری با منظورهای تفریحی ، خانوادگی ، اداری و … را بالا برد.

در روف گاردن مدولار پرتابل آیتم های مختلف به صورت کارگاهی و یا در محل تولید شده و با چیدمان و در کنار هم قراردادن آنها شاهد یک کل خواهیم بود با این تفاوت و مزیت که می توان در مواقعی از روی جبر یا با تمایل ، نسبت به جابجایی بخشی از آیتم ها برای بازطراحی و یا تعمیر و ترمیم موردی اقدام نمود.

در روش مدولار با استفاده از انواعی از گلدان ها که متناسب با ابعاد و کاربرد به عناوین فلاورباکس ، تری باکس ، پلانترباکس و … نامیده می شوند می توان فضای کاشت کافی و متناسب با انواع گیاهان را ایجاد نمود و با تنوع پوشش گیاهی در کنار سایر آیتم هایی مانند آلاچیق ، آتریوم ( آلاچیق دورشیشه ای چهارفصل ) ، میز و صندلی ، چتر ، انواع کفپوش های چوب پلاست ، ترمووود ، چمن مصنوعی و … ، دیوار سبز ، آبنما و… روف گاردن یا باغ بام زیبا و کاربردی را ایجاد نمود.

پروژه تراس سبز میگون
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما