نوشته شد

سرگرمی در روف گاردن ( بام سبز )

ورزش و بازی در روف گاردن

به طور کلی با توجه به اینکه فضای روف گاردن فضایی ذاتا مطلوب و مفرح می باشد می توان با استفاده ای هدفمند از آن میزان این مطلوبیت را بالا برد. در ذیل به نمونه هایی از این کارکرد روف گاردن و یا حتی تراس سبز می پردازیم.

مینی گلف :

زمین های مینی گلف در بام می تواند به صورت پرتابل مدولار به بام منتقل شده و یا به صورت سازه ای در محل اجرا شوند و به عنوان آیتمی جذاب و سرگرم کننده برای ساکنین باشد.

سرگرمی در روف گاردن
مینی گلف در بام سبز

مبلمان معرف بازی :

نشیمن و میزهایی را می توان به صورت اقلام پیش ساخته یا نصبی در بام قرارداد تا با فراهم نمودن سرگرمی هایی مانند میز مخصوص شطرنج ، تخته نرد ، منچ و … در بام سبز ، محلی را برای صرف زمان ساکنین در کنار هم فراهم نمود.

فضای وسیع بازی جمعی :

گاهی ساکنین یک خانه و یا مجتمع برای انجام بازی های جمعی به فضاهای وسیعی نیاز دارند که حیاط یا خانه نمی تواند پاسخگوی آنها باشد ، بدین جهت برای ایجاد چنین فضایی ، استفاده از چمن مصنوعی ، گرانول ، چوب پلاست و یا متریال مشابه ، گزینه هایی برای طراحی محسوب شده و این فضاها را تعریف می کنند.

سرگرمی در روف گاردن
کفپوش گرانول در روف گاردن

یوگا :

طراحی بخشی از بام یا تراس با کفپوش و نورپردازی مناسب یوگا ، می تواند فضای بام را طبق نیاز ساکنین آماده نماید .

سرگرمی در روف گاردن
فضای مناسب یوگا در روف گاردن

فنگ شویی :

اگر مخاطبین بام ، فنگ شویی را باور داشته باشند و خواستار گردش انرژی مثبت در محل زندگی خود باشند ، بام ها می تواند این فضا را برای آن ها ایجاد کند . طراحان با اعمال عنصر آب ، آتش ، گیاه ، فلز ، سنگ و خاک  با روش ها و ایده های متنوع طراحی و با در نظر گرفتن ارتقا بهبود موقعیت زیست محیطی ، به راحتی فضای ارزشمندی درخور باور ساکنین ایجاد می نمایند .

شن بازی کودکان :

بسیاری از ساکنین تمایل به ایجاد فضایی برای تفریح و بازی کودکان در منزل دارند که تخصیص فضای شن بازی در بام می تواند گزینه ای مطلوب باشد. برای این کار طراحی های متنوعی از جمله استفاده از بسترهای پیش ساخته ی حاوی شن های مخصوص یا ایجاد سازه هایی برای آن در کف بام می تواند انجام شود .

سرگرمی در روف گاردن
فضای شن بازی در روف گاردن

وسایل ورزشی یا بازی :

بسیاری از وسائل بازی و ورزشی در بازار وجود دارند که با تخصصی بخشی از روف گاردن یا تراس سبز با ایجاد کفپوش مناسب قابل قرارگیری هستند. برخی از آنها هم توسط شرکت های مجری و طراح قابل ساخت طبق نیاز کارفرما می باشند.

سرگرمی در روف گاردن
وسایل بازی در روف گاردن

مطالعه در روف گاردن :

یکی از سرگرمی هایی که می توان در طراحی بام سبز در نظر گرفت ، ایجاد فضایی برای مطالعه ساکنین می باشد. فضایی که بتوانند در هر شرایط آب و هوایی در فضای باز کتاب بخوانند و حتی کتاب های خود را در آنجا قرار دهند.

آشپزی و پیک نیک در روف گاردن :

اختصاص  دادن بخشی از فضای بام به میز غذا خوری و یا فضای سکو مانندی از چوب پلاست یا چمن برای پیک نیک کردن ، همچنین ایجاد آشپزخانه ای در محوطه با سایبان یا پرگولای مناسب ، شامل سینک ، گاز ( فر ، باربیکیو ) ، تنور ، کابینت و… این ایده را عملی می کند.

سرگرمی در روف گاردن
آشپزخانه ای در روف گاردن

عکاسی و فیلمبرداری در روف گاردن

ساختمان هایی هستند که سرگرمی ، کار و یا نیاز ساکنین آن ها عکاسی می باشد و بام سبز با طراحی منحصر به فرد می تواند لوکیشن حرفه ای برای آن ها به وجود بیاورد. این لوکیشن می تواند به سبک های متفاوتی مرتبط با هدف عکاس طراحی شود. به عنوان مثال محل عکاسی از محصولات مدنظر برای ارائه در صفحات مجازی ، با در نظر گرفتن میزان نور طبیعی دریافتی ، بررسی می شود و بسته به میزان کیفیت عکاسی نورپردازی ، سایبان ، سبزینگی ، کفپوش و… اعمال می شود.

کشاورزی در روف گاردن

خیلی از ساکنین با هر رده سنی خصوصا بازنشستگان برای ایجاد روحیه و سرگرمی به کشاورزی علاقه مند هستند و یا تمایل به تولید محصولات ارگانیک دارند. طراحی کل یا بخشی از بام این هدف را عملی می نماید . در نظر گرفتن بستر های کاشت مناسب به صورت پرتابل یا سازه ای با توجه به مقدار بودجه کارفرما و نشیمن های مناسب برای انجام کشاورزی و حتی اعمال نورپردازی در صورت نیاز ، از دید طراحان دور نمی ماند.

سرگرمی در روف گاردن
کشاورزی در روف گاردن

بازی با حیوانات خانگی در روف گاردن

با توجه به نوع حیوان خانگی و سرگرمی های آن و صاحبش ، فضاهایی می توان در بام ایجاد کرد که ضمن تامین این نظر تناسب و کارایی بام را نیز مخدوش ننماید.

گوش دادن و نواختن در روف گاردن

اعمال زیر سازی های مناسب جهت عایق بندی صوتی و فضاهای سایبان دار ، می تواند نیاز ساکنین هنرمند و علاقه مند به موسیقی ساختمان را نیز برطرف سازد.

نقاشی در روف گاردن

استفاده از متریال های مناسب قابل شستشو و ایجاد دیوار یا کف های رنگ پذیر برای کارفرما های طراح یا کودکان ساکن ، تاثیر بسزایی در سرگرم کردن و رفع نیاز آن ها دارد.

نظرگاه در روف گاردن

بسیاری از ساختمان ها نمای زیبایی از شهر را در بردارند که با ایجاد فضاهای نظرگاه در بام ، می توان از نقاط قوت آن به بهترین شکل استفاده نمود.

تراس سبز ارزان
مشاهده

8 نوشته

  1. Jaleb bod👌 baraye maghalam azash estefade kardam maamnon

    1. سلام. باعث خوشحالیه که براتون مفید واقع شده. اگر هم منبع زده باشید که ممنون میشیم از درک و بزرگواریتون

  2. من خیلی دوست دارم پشت باممون رو زمین بازی دخترم بکنم ولی جان پناه های خیلی کوتاهی داره .. در ضمن پشت باممون هم شخصیه

    1. سلام دوست عزیز . جای نگرانی نداره ما جان پناه بامتون رو با اضافه کردن و ایده های متفاوت ، ایمن تر می کنیم بعد میتونیم برای دخترتون زمین بازی فوق العاده ای طراحی کنیم . اگر مایل بودید برای مشاوره رایگان و بازدید از محل با ما تماس بگیرید.
      02144114642
      02144114641

  3. ممنون حتما، فقط اینکه ما یسری لوله و کولر و ماهواره هم داریم اون هارو هم میشه از دسترس بچه خارج کرد؟

    1. بله طراحان ما برای کاور تاسیساتتون دو الی سه طرح ارائه می دهند.

  4. خیلی باحال بود دمتون گرم

    1. ممنون از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما