نوشته شد

طراحی آلاچیق روف گاردن – انواع آلاچیق

آلاچیق در واقع یک فضای چوبی یا فلزی است که 4 طرف آن باز است و به عنوان یک سرپناه شناخته شده است ، در زمان های گذشته آلاچیق فقط در باغ های بزرگ مشاهده می شد ، اما به مرور زمان و گسترش فضا های عمومی و خصوصی آلاچیق ها و انواع مختلفی از آن ها گسترش یافتند و امروزه هم در روف گاردن ها و بعضی تراس های بزرگ انواع آلاچیق ها دیده می شود . استراکچر اصلی آلاچیق ها معمولا چوب یا فلز است که روی آن کاور های مختلفی کار می شود ، آلاچیق باید بستری برای گیاهان بالا رونده باشد و وظیفه اصلی خود یعنی ایجاد سایه را به خوبی انجام دهد .

متریال آلاچیق چیست ؟

  • برای ساخت یک آلاچیق نیاز به یک سازه داریم که این سازه معمولا چوبی یا فلزی است .
  • در نظر داشته باشید که آلاچیق معمولا در فضای باز قرار می گیرد لذا مقاومت متریال مصرفی در آن در مقابل عوامل محیطی خصوصا بارندگی ، رطوبت و تابش آفتاب باید بالا باشد. پس در خصوص استارکچر فلزی باید به زنگ زدگی و تغییر رنگ آن توجه داشته باشیم ، با کاور کردن فلز ها با رنگ های اپوکسی یا رنگ کوره ای و یا ضد زنگ می توان این مشکل را حل کرد .
  • در صورتی که نمای آلاچیق از جنس چوب و متریال مشابه باشد باید از ترمووود یا چوب پلاست استفاده نمود زیرا چوب های اشباع شده ( ترمووود ) و انواع چوب پلاست ها مقاومت زیادی در برابر شرایط آب و هوایی و عوامل محیطی مختلف دارند .

سبک های مختلف آلاچیق :

  • سنتی
  • مدرن
  • پرگولا
  • قابل حمل

 آلاچیق سنتی : این نوع آلاچیق ها ساختاری منظم و سقف گنبدی شکل دارند که از جنس نی ، سفال یا چوبی است ، سقف آلاچیق های سنتی دارای شیروانی است ، نمای آلاچیق های سنتی هم چوبی یا بتنی است .

آلاچیق مدرن : این سبک طراحی آلاچیق به سمت طراحی های مینیمال نزدیک است ، که در سبک مینیمال از متریال فلز و رنگ های خنثی استفاده می شود و اشکال هندسی و نا منظم قابل مشاهده است .

روف گاردن در قم
مشاهده

پرگولا : این نوع آلاچیق بیشتر در محوطه ها دیده می شود زیرا سقف آن سایه اندازی زیادی ندارد و گیاهان بالا رونده بر روی سقف آن نمای زیبا تری به آلاچیق می دهد و معمولا در تراس گاردن و روف گاردن این نوع آلاچیق بیشتر استفاده دارد زیرا فضای کمتری می گیرد و در ابعاد مختلف به راحتی قابل اجرا است .

آلاچیق قابل حمل ( پرتابل ) : این نوع آلاچیق ها معمولا سازه های چادری هستند و جنس آن ها پارچه ای است و هر نقطه ای می توانند قرار بگیرند ، از معایب سازه های چادری این است که در هر شرایط آب و هوایی نمی توان از آن استفاده کرد .

البته آلاچیق های پرتابل را با استفاده از پروفیل های آهنی یا لوله های فلزی و به صورت پیچ و مهره ای نیز می توان ساخت.

برای روف گاردن هرکدام از این سبک های طراحی قابل اجرا هستند ، حتی می توان از دو سبک همزمان استفاده کرد ، به طور مثال می توان آلاچیقی با سازه فلزی کاور چوب پلاست که سبک پرگولا است همرا با پارچه هایی در سقف اجرا کرد که این نوع سبک را در فود کورت ها هم مشاهده می شود .

یکی از تصورات رایج بین عموم مردم این است که وزن آلاچیق زیاد است و یک بار مرده به ساختمان اضافه می شود اما در واقع به روش پرتابل و مدولار که روش اجرایی تیم پالیزبام است ، بار مرده ای وجود ندارد زیرا آلاچیق بر روی شاسی کشی ها قرار می گیرد و ارتباطی با عایق شما ندارد و همین امر سبب پخش شدن کل بار بر روی سطوح می شود و آسیبی به ساختمان وارد نمی شود همین طور در این روش به دلیل فضای خلاء که در بین عایق و کف سازی  آلاچیق ایجاد می شود سر و صدای رفت و آمد را برای طبقه زیرین به حداقل می رساند و در واقع تقریبا هیج سر و صدایی شنیده نمی شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما