نوشته شد

طراحی محوطه سازی و روف گاردن به سبک باغ آبی

باغ آبی

باغ آبی یکی از قدیمی ترین اشکال باغبانی است . قرن هاست که ژاپنی ها باغ های آبی را با الگوهای خاص و زیبا ساخته اند . در اروپا و آمریکای شمالی ، باغ های آبی خود را از استخرهای رسمی با طرح مستطیل یا مدور ، گاهی اوقات دارای فواره در مرکز و اغلب بدون گیاه یا فقط با یک یا دو نیلوفر آبی ، یا از استخرهای غیررسمی با طرح کلی نامنظم و کاشت نیلوفرهای آبی و سایر گیاهان آبی احاطه شده توسط خاک باتلاقی یا مرطوب ، اجرا می کنند . در ایران نیز این روش به صورتی که بنایی کوشک مانند در وسط آب قرار دهند ، رواج داشته است .

به طور کلی باغ های آبی دارای یک آبگیر بزرگ هستند که این آبگیر می تواند یا کل سطح باغ را در بر بگیرد و یا بخشی از باغ را به خود اختصاص دهد و در بیشتر این آبگیرها باغبانی نیز صورت می گیرد . برخی از گیاهان آبزی مانند لوتوس و یا نیلوفر آبی هستند که با جریان آب ساکن و یا آرام ، مقاومت بالایی دارند .

طراحی باغ آبی خانگی

باتوجه به سلیقه و تفکر سنتی پسند برخی افراد و علاقه ایشان به اصول و سبک های خاص طراحی ، استفاده از سبک باغ آبی در فضای کوچک یا بزرگ دلخواهشان می تواند یکی از این گزینه ها باشد .

این سبک با چندین روش قابل طراحی و اجرا است و محدودیتی نمی پذیرد . حال اینکه با وقف دادن سبک در شرایط موجود می توان طراحی های متفاوتی را خلق کرد . ایجاد آبگیرها در فضا می تواند با اشکال متفاوت و متریال های مختلف طراحی شوند و گیاهانی در آن قرار بگیرند که نقش اکسیژن سازی را ایفا کنند تا بتوانند آب موجود را شفاف نگه دارند و حتی در صورت وجود ماهی ، پشتیبانی لازم را از موجودات زنده آبزی به عمل بیاورند . همچنین گیاهان نیز با توجه به مقاومتشان و ویژگی هایی که دارند انتخاب می شوند . به عنوان مثال نیلوفرهای آبی کل روز گل می دهند ، اما بسیاری از گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری گل های خود را فقط در شب باز می کنند. بر این اساس میتوان با توجه به رنگ نیلوفر آبی ، هماهنگی هایی در طراحی بخش های دیگر فضا ایجاد کرد و وحدت بین اجزا و عناصر محوطه را نشان داد و سبزینگی زیبا و همیشگی  را در فضا ایجاد کرد .

موارد دیگری که می شود در طراحی اعمال کرد ایجاد مسیرهایی بر روی آبگیر ، جهت تامین دسترسی لازم به فضاهای دیگر و یا طراحی سطوحی برای ایجاد فضای نشیمن و نظرگاه بر روی آبگیر می باشد که لذت استفاده و کاربری فضا را تامین می کنند . در کشورها و مناطق معتدل نیز می توان باغ های آبی را زیر شیشه درست کرد و استخرها را می توان گرم نگه داشت . در چنین مواردی ، گیاهان گرمسیری بیشتری را می توان همراه با نی های پاپیروس پرورش داد .

بخش دیگری از طراحی به فضای اطراف استخر و آبگیرها اختصاص می یابد که نشیمن ، کفپوش های زیبا و متفاوت و … می تواند آن را تامین کند و حتی سبزینگی نیز می تواند نمای منظره را چشم نوازتر نماید که این گزینه باتوجه به شرایط محیط ، نیازمند گیاهان رطوبت دوست می باشد . طیف وسیعی از گیاهان دوستدار رطوبت برای مکانهای مرطوب برای حاشیه استخر وجود دارد و شامل بسیاری از گیاهان زیبا مانند شاخه شمعدان ، گل های گل مینا ، عنبیه و سرخس های اسموندا است .

اجرای باغ آبی

روش های اجرایی متفاوتی نیز وجود دارد که بتوان این سبک را در محوطه ها پیاده کرد . به دلیل نگرانی که برای نفوذ رطوبت به ساختمان ها وجود دارد ، امروزه روش پیش ساخته پرکاربردتر بوده و آسیبی بر بنا وارد نمی کند . استفاده از استخرهای پرتابل مدولار در فضا ، رضایت بیشتری به همراه خواهد داشت . در صورت اصرار کارفرما بر روش اجرایی بنایی ، زیرسازی های لازم و در حد کافی باید صورت بگیرد و تا حد امکان از استفاده از این روش در بام باید مقاومت کرد ولی در محوطه در صورت رعایت برخی نکات لازم مانعی ندارد .

روف گاردن اصفهان
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما