نوشته شد

عایق روف گاردن – آب بندی بام سبز

ضرورت ایزولاسیون بام قبل از اجرای روف گاردن

طبیعتا یکی از مهمترین مواردی که قبل از اجرای بام سبز ،  تراس سبز و یا دیوار سبز باید مدنظر قرار گیرد عایق کاری مناسب بستر روف گاردن و تراس گاردن می باشد و به گونه ای اطمینان خاطر حاصل شود که در آینده از این ناحیه دچار مشکل نم زدگی و نشت رطوبت نشویم اما علاوه بر اهمیت خود عایق روف گاردن یک سری اقدامات نیز باید قبل و بعد ایزولاسیون انجام شود که این اطمینان خاطر حاصل گردد.

اقدامات قبل از عایق روف گاردن

قبل از اینکه اقدام به عایق کاری بام نماییم باید بسترسازی لازم صورت پذیرد که پس از اجرای لایه ی عایق با مشکل مواجه نشویم  ، مهمترین کار در این مرحله  شیب بندی و کارگذاری کف شور مناسب می باشد.

شیب بندی

قبل از اقدام به ایزولاسیون بام ، شیب بندی انجام می شود و اهمیت شیب بندی در این است که با هدایت صحیح و سریع آب به سمت خروجی ها و دفع آن ، از توقف آب بر روی بام جلوگیری شده و احتمال نشت آب به حداقل می رسد چرا که توقف بلند مدت آب بر روی بام ، به مرور زمان می تواند باعث آسیب به لایه عایق و نفوذ آب شود.

در مناطق پربارانی مانند استان های شمالی ایران که حجم و تعداد بارش ها زیاد است عمدتا سقف ساختمان ها را به صورت شیروانی و با شیب تند می سازند که آب بارندگی به سرعت دفع شده و ساختمان از نشت رطوبت در امان بماند اما در سایر نقاط مانند تهران که بارندگی کم و یا نرمال می باشد استفاده از سقف های شیروانی لزوم نداشته و معمولا بام ها را با شیب 1 الی 3 درصد شیب بندی می کنند.

تعبیه کف شور

شیب بندی بام اگرچه مهم و ضروری است اما آب هدایت شده از طریق شیب بام باید به سمت کف شور هدایت شده و دفع گردد لذا کف شورها باید در محل مناسب و تعداد لازم کارگذاری شوند . محل مناسب برای کف شور پایین ترین نقطه ارتفاعی هر قسمت از بام که به صورت مجزا شیب بندی شده است می باشد و و تعداد کف شور نیز متناسب با متراژ سطح بام و میزان متوسط بارندگی بوده و حدودا به ازای هر 70  الی 100 مترمربع یک کف شور با قطر 10 الی 12 سانتی متری در نظر گرفته می شود.

روش های عایق روف گاردن

ایزولاسیون از گذشته به روشهای مختلفی انجام میشده و طی سالیان گذشته نیز انواع جدید آن هم به بازار معرفی شده و مورد استفاده قرار می گیرد لکن در اینجا به چند روش اصلی که بیشتر مدنظر است اشاره می کنیم:

قیرگونی : یکی از روش های قدیمی که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد ، مزیت آن انعطاف بالا و قابلیت پرکنندگی درزها و قیمت اقتصادی آن است اما نسبت به سایر روشها طول عمر کمتری داشته و در ابعاد زیاد احتمال آب دیدگی آن بالاست.

ایزوگام : عایقی که طی حدود 20سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته و البته مواد اولیه اصلی آن همان قیر است که به صورت کارخانه ای و رولی در بازار موجود بوده و نصب آن راحت و پرسرعت است.

عایق های نوین : طی چندسال گذشته عایق های جدیدی تولید و به بازار عرضه شده که تحت عناوینی مانند عایق نانو ، عایق پلیمری ، پلی اوره ، عایق های ژئوممبران ، عایق چسبی ، عایق های رنگی و رزینی و … شناخته می شوند که با اینکه برخی از انواع آن عملکرد مناسبی داشته اند لکن هنوز جای خود را به عنوان یک عایق مطمئن نزد سازندگان و عموم باز نکرده اند.

اقدامات بعد از عایق بام

پس از انجام ایزولاسیون و تست آب بندی لازم است جهت جلوگیری از آسیب بیرونی به لایه عایق ، نسبت به ایجاد یک لایه محافظ اقدام گردد که معمولا برابر نظر سازندگان گزینه هایی مانند یک لایه ملات سیمان به ضخامت 3 سانتی متر و یا موزاییک کاری ، سرامیک کاری و سنگ کاری می تواند مدنظر بوده و اجرا گردد. در مقالات بعدی در سایت پالیزبام به الزامات روف گاردن جهت جلوگیری از نشت رطوبت به داخل ساختمان خواهیم پرداخت.

قیمت دیوار سبز در منزل
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما